زمین‌های رها شده در محله «آسمان‌ها» نه تنها چهره محله را نازیبا و ناهمگون کرده‌است بلکه به بروز آسیب‌هایی از جمله تخلیه زباله و نخاله، حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها، تجمع سگ‌های بدون صاحب و از همه مهم‌تر ایجاد حس ناامنی برای شهروندان محله دامن زده.

اينجا شبيه هيچ محله اي نيست

همشهری آنلاین_راحله‌عبدالحسینی:  این در حالی است که شهروندان محله «آسمان‌ها» از کمبود شدید مراکز فرهنگی، ورزشی و خدماتی در محله‌شان گلایه دارند. در گفت‌وگو با شهروندان محله و شهردار ناحیه این معضل را بررسی کرده‌ایم.  نقشه محله آسمان‌ها را نگاه می‌کنیم که بین دو محله سعادت‌آباد از شرق و فرحزاد از غرب قرار گرفته. همسایه‌هایی که با هم هیچ سنخیتی ندارند و این ناهماهنگی محله آسمان‌ها را بی‌نصیب نگذاشته‌است.

«محمدمهدی نثاری» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها از نارضایتی اهالی بابت نبود ورزشگاه و مرکز فرهنگی در محله می‌گوید و می‌افزاید: «محله آسمان‌ها در شمالی‌ترین قسمت منطقه واقع شده که زمین‌های بایری زیادی در آن وجود دارد. تعداد زیادی از این زمین‌ها در تملک نهادهای مختلفی قرار دارد. هرچند در سند مالکیت برخی از زمین‌ها بین نهادها هم اختلاف است.» ماجرای زمین‌های بایر به این موضوع ختم نمی‌شود و نثاری ادامه می‌دهد: «همسایگی با فرحزاد باعث شده تا برخی از این زمین‌های بایر که حالا در محله آسمان‌ها واقع است، در تملک اهالی فرحزاد باشد.»

  • تبدیل تهدید به فرصت
محمدمهدی نثاری /دبیر شورایاری محله آسمان‌ها

زمین‌های خالی و بایر درست در دل محله مسکونی آسیب‌هایی به همراه دارد که دبیر شورایاری محله این‌طور از آن می‌گوید: «معمولاً زمین‌های وسیع در محله‌ها به‌عنوان ذخایر خدمات شهری در محله در نظر گرفته‌می‌شود که به مرور با افزایش جمعیت شهری، محل ارائه خدمات بهداشتی درمانی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی به شهروندان ساکن محله شود.

رها شدن و بی‌استفاده ماندن زمین‌ها متأسفانه محل مناسبی برای معضلات اجتماعی شده‌است. این زمین‌های بایر رها شده برای کارتن‌خواب‌ها، افرادی که اعتیاد دارند و افراد شرور مأمن خوبی می‌شود تا در آن شب را به روز برسانند و به همین سبب در محله رفت‌وآمد داشته‌باشند و باعث ناامنی شهروندان و اهالی محله شوند.» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها به نمایندگی از شهروندان محله پیشنهادی هم دارد: «نگاهی به ظرفیت سرانه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی محله ما نشان می‌دهد که در فقر و کمبود شدید هستیم. زمین‌های بایر و خالی محله را که به تهدیدی برای محله تبدیل شده، با حمایت شهرداری می‌شود به فرصتی برای ارائه خدمات به شهروندان در نظر گرفت.» 

  • «حلبی‌آباد» درست در دل محله
غلام عباس جلیلی /از اهالی محل

«غلام عباس جلیلی» یکی دیگر از ساکنان محله آسمان‌ها درباره معضل زمین‌های بایر محله آسمان‌ها به همجواری محله با فرحزاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «بزرگراه یادگار امام(ره) محدوده‌ای را که به اسم فرحزاد می‌شناختیم به ۲ قسمت تقسیم کرد. بخشی از آن در ناحیه ۸ و بخش دیگر در ناحیه ۹ شهرداری قرار گرفت.

آن قسمتی که در ناحیه ۸ هست در محله آسمان‌هاست. اما با وجود این تمام بار مشکلات فرحزاد را به دوش می‌کشد. از جمله اینکه در زمین‌های خالی که در قسمت فرحزاد واقع شده، مجوز ساخت‌وساز داده نمی‌شود. در نتیجه میراث‌دارانی که این زمین‌ها به آنها رسیده، زمین را در قطعات ۱۰۰ و ۲۰۰ مترمربعی می‌فروشند. صاحبان جدید زمین‌ها هم خلاف قانون و بدون جواز سرپناهی برای خود می‌سازند. به این‌ترتیب حلبی‌آبادی ساخته شده. در صورتی که همین زمین‌ها به جای زشت کردن چهره محله می‌توانست به ساختمانی برای آموزش و ورزش و سایر فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی تبدیل شود.»

جلیلی به قطعه زمینی در جوار بزرگراه یادگار امام(ره)، انتهای خیابان ایثار اشاره می‌کند که شهروندان تقاضای ساخت یک مجتمع فرهنگی در آن را دادند و همچنان به نتیجه‌ای نرسیده است: «این زمین نزدیک به ۴ هزارمترمربع مساحت دارد که هیچ تکلیفی برای آن مشخص نشده‌ و مدتی است تابلوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) روی آن دیده می‌شود.»

جلیلی خواسته شهروندان را برای ساخت مرکز ورزشی در اولویت می‌داند و اضافه می‌کند: «محله ما به اندازه کافی فضای سبز دارد. اختصاص زمین برای فضای سبز ضروری نیست. شهروندان از کمبود ورزشگاهی که استخر و سالن برای ورزش‌های مختلف داشته باشد در تنگنا هستند. نزدیک‌ترین سالن ورزشی برای بانوان سالن ورزشی‌الزهرا(س) در سعادت‌آباد است. »

  • جای خالی کتابخانه و ورزشگاه
داود الماسی‌نیا /از اهالی محل

«در محله ما یک کتابخانه و سالن قرائت وجود ندارد.» این را «داود الماسی‌نیا» یکی از ساکنان محله آسمان‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: «گاهی کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی به دلیل نبود زمین کافی در محله‌ها اتفاق می‌افتد. اما در محله ما زمین کافی هست که بدون کاربری رها شده‌است. به‌عنوان مثال زمینی به وسعت بیش از ۲۰ هزارمترمربع در بلوار پیام، ابتدای خیابان یاشار هست که رها شده. از سوی دیگر مدارس محله هم ناکافی و با فضای اندکی روبه‌رو هستند که با حمایت شهرداری منطقه می‌شود از این زمین‌ها به نفع مردم محله بهره‌برد.  
زمین‌های وسیع رها شده در خیابان طاهرخانی نیز فراوان است که بخشی از آن در نزدیکی مجتمع قضایی به پارکینگ ماشین‌های تصادفی تبدیل شده و آلودگی بصری برای محله ایجاد کرده و چهره ناشایستی به خیابان داده‌است.»
 الماسی‌نیا از آسیب‌های اجتماعی و حضور کارتن‌خواب‌ها و افراد دارای اعتیاد و افراد سارق و شرور به واسطه زمین‌های رهاشده در محله می‌گوید: «با پیگیری‌هایی که اهالی محله انجام دادند، مجوز ساخت کلانتری برای امنیت بیشتر محله صادر شده اما به دلیل معرفی نکردن زمین برای ساخت کلانتری، هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده‌است. محله ما شبیه هیچ محله‌ای نیست.

با اینکه سرمایه دارد ولی از کمترین امکانات بهره‌مند است.» اهالی محله آسمان‌ها چشم‌انتظارند تا زودتر از محاصره زمین‌های عریض و طویل رها شده در محله درآیند و توسعه سرانه‌های خدماتی و اجتماعی در محله‌شان را شاهد باشند.  

  • پاسخ مسئول/ زمین‌هایی که در طرح شمسه قرار دارد
قادر صادقی/شهردار ناحیه 8منطقه 2

موضوع درخواست اهالی محله آسمان‌ها را با «قادر صادقی» شهردار ناحیه ۸ در میان می‌گذاریم. صادقی درباره زمین‌های بایر در محله آسمان‌ها از فرحزاد تا نیایش می‌گوید: «این زمین‌ها در طرح شمسه قرار دارند و نوع تراکم و ساخت‌وساز در آن برعهده کمیسیون تخصصی شورای عالی شهرسازی و معماری است و این کمیسیون تعیین می‌کند که چطور باید پروانه ساخت‌وساز داده‌شود.» 
صادقی درباره طرح شمسه بیشتر توضیح می‌دهد: «طرح شمسه تعیین می‌کند که در این زمین‌ها چطور ساخت‌وساز انجام شود و کاربری چگونه باشد و مثلاً به تالار باغ یا موضوع دیگری معطوف شود. هنوز شورای عالی شهرسازی و معماری درباره این موضوع تعیین تکلیف نکرده‌است.» 
شهردار ناحیه ۸ ادامه می‌دهد: «از خیابان آسمان‌های یکم تا پنجم هم زمین‌ها صاحب حقیقی یا حقوقی دارد که تعیین تکلیف برای ساخت‌وساز در آن به مالک مربوط می‌شود.» 
قادری در پاسخ به آسیب‌زایی زمین‌های رها شده و بد منظر بودن آن می‌گوید: «من هم قبول دارم که زمین‌های بایر در محله هم آسیب‌زا شده و هم چهره و منظر شهری ناخوشایندی ایجاد کرده‌است. امیدواریم با تعیین تکلیف شدن این زمین‌ها این معضل از محله برطرف شود.»
 

کد خبر 560821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha