حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات کلانشهرهاست. پایتخت هم از این مشکل مستثنا نیست و مشکلات ریز و درشت حاشیه‌نشینی در تمام مناطق حاشیه‌ای شهر تهران به چشم می‌خورد.

سازه

  همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی: در محله «آسمان‌ها» در حریم شمالی منطقه ۲ نیز یکی از مشکلات حاشیه‌نشینی ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون هیچ مجوز قانونی است که دردسرهایی را برای شهروندان و ساکنان محله ایجاد می‌کند. از ابتدای سال تخریب املاک غیرمجاز در حریم محله که بیشتر به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی محدود می‌شود تا املاک مسکونی از سوی شهرداری منطقه اجرا شد تا امنیت و آرامش بیشتری برای شهروندان محله برقرار باشد. در این گزارش با شهروندان و شهردار ناحیه ۸ هم صحبت شدیم تا بیشتر در جریان جزئیات ماجرا قرار بگیریم.  

معضل ترافیک در خیابان کم عرض
آب و هوای خوش و درختان سرسبز ما را به شمالی‌ترین قسمت منطقه راهنمایی می‌کند. جایی که می‌توان اندکی از هیاهوی خودروها و دود و آلودگی فاصله گرفت و نفسی تازه کرد. این محدوده اما با مشکل دیگری دست به گریبان است. ساخت‌وسازهای غیرمجاز مانند دیگر محله‌های حاشیه‌ای تهران، در این محدوده هم رواج دارد. «حسین کاتبی» از اهالی قدیمی محله می‌گوید: «رستوران‌هایی که به‌صورت غیرمجاز در بلوار فرحزادی ساخته شدند و مشغول کارند دردسرهای زیادی برای اهالی ایجاد کرده است. با توجه به عرض کم خیابان و وجود انواع مغازه‌های اغذیه‌فروشی که غیرمجاز ساخته شده‌اند، ‌ تردد برای اهالی با مشکل، روبه‌رو و ترافیک این محدوده سرسام‌آور شده است. » یکی دیگر از اهالی که از حضور این املاک در محله زندگی‌اش ناراضی است می‌گوید: «علاوه بر معضل ترافیک، املاکی که به این شکل و بدون مجوز ساخته می‌شود و بالا می‌رود، به شدت چهره محله را نازیبا می‌کند. »

  • تأثیر حاشیه‌نشینی روی قیمت خانه‌های مجاور 

در پهنه شمال تهران، حاشیه‌نشینی و معضلات آن را در مناطق یک و ۲ بیشتر می‌بینیم. با افزایش جمعیت تهران، خانوارهایی که نمی‌توانند هزینه‌های پایتخت‌نشینی را به دوش بکشند به حاشیه مناطق مهاجرت کردند. تجمع افراد غیربومی در محله‌های حاشیه‌ای، علاوه بر معضلات اجتماعی و تخلفات شهری، نارضایتی اهالی را به دنبال دارد. «محمدمهدی نثاری» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها می‌گوید: «سابقه حاشیه‌نشینی در پایتخت به نیم قرن می‌رسد. ساخت‌وسازهای غیرمجاز مختص به یک یا ۲ دوره شهرداران قبل نیست. بلکه در ۲ دهه اخیر تاکنون ما شاهد این پدیده در محله هستیم. » نثاری به یکی از معضلات اشاره می‌کند که تا چه حد روی زندگی و معیشت اهالی محله تأثیر گذاشته است: «قیمت خانه در بلوار فرحزادی در مقایسه با غرب بلوار پاکزاد متری ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پایین‌تر است. این اتفاق به دلیل املاک غیرمجاز و حضور افراد غیربومی بیشتر است. حضور کارگران غیربومی، بی‌قانونی و دیگر آسیب‌های اجتماعی از معضلات این حاشیه‌نشینی در حریم محله آسمان‌هاست. » ساخت‌وساز بدون رعایت قوانین شهرسازی، آلودگی بصری در محله، مراکزی برای نگهداری دام و وجود کامیون‌های حمل نخاله در این محدوده از دیگر معضلاتی است که نثاری به آن اشاره می‌کند.  
طرح تفصیلی راهگشاست
اهالی محله آسمان‌ها با همکاری شورایاران، پیگیر معضل املاک غیرمجاز بودند و از ابتدای امسال تخریب املاک غیرمجاز در حریم محله آسمان‌ها و بلوار فرحزادی در دستور کار شهرداری ناحیه قرار گرفت. نثاری می‌گوید: «بناهایی که به تازگی با حلبی و بنر ساخته شده بود و شکل حلبی‌آباد به محله داده بود، در جنوب بزرگراه یادگار امام(ره) و بلوار فرحزادی شناسایی و تخریب شد. امیدواریم به‌زودی طرح تفصیلی که هنوز در ناحیه ۸ منطقه ما تصویب نشده است به سرانجام برسد. هنوز برخی از املاک غیرمجاز که از سال‌ها قبل در محله ساخته شده‌اند و همچنان معضل این محله هستند، به قوت خود باقی‌اند و تخریب آنها شامل موارد قانونی می‌شود. » با تصویب طرح تفصیلی به‌عنوان چراغ راه توسعه شهر، ساکنان محله آسمان‌ها امیدوارند شاهد ساخت فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه در محله‌شان باشند. نثاری درباره بضاعت فرهنگی محله آسمان‌ها ادامه می‌دهد: «در این محله هیچ مرکز فرهنگی و آموزشی نداریم و سرای محله هم برای ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی و ورزشی برای شهروندان محله پاسخگو نیست. » اهالی محله آسمان‌ها امیدوارند با پاکسازی محله از معضلات حاشیه‌نشینی، ایجاد اماکن فرهنگی و تجهیز بوستان‌های محله به تجهیزات کامل ورزشی با آرامش و امنیت بیشتری همراه باشند.  

  • شهردار ناحیه ۸ برای اجرای کامل طرح تخریب املاک غیرمجاز می‌گوید/ همکاری نهادها لازم است

گذشت روزگاری که در محدوده بزرگراه نیایش فعلی و خیابان کوهستان تا چشم کار می‌کرد توتستان بود. حالا باید در کنار آپارتمان‌های برافراشته و ساختمان‌های چندطبقه و نوساز، در گوشه و کنار محله آسمان‌ها چشم‌مان به رستوران‌ها و ساختمان‌هایی بیفتد که معلوم نیست کی و چطور ساخته شده‌اند. از ابتدای امسال شاهد تخریب املاک غیرمجاز در محله آسمان‌ها بوده‌ایم. اما ماجرای همه املاکی که حداقل طی ۲ دهه اخیر در حاشیه این محله ساخته شده‌اند موضوعی پیچیده‌تر است و برای تخریب کامل آنها به رأی دیوان عدالت و دستور قضایی نیاز است. با این حال شهرداری ناحیه ۸ منطقه در راستای بازگشت آرامش به محله گام‌هایی برداشته است که از زبان «سید حسن انوری» شهردار ناحیه از آن مطلع می‌شویم.  

 روند تخریب املاک و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله آسمان‌ها با چه موانعی روبه‌روست و شهروندان تا کی باید چشم‌انتظار بازگشت آرامش کامل به محله‌شان باشند؟  
ساخت املاک غیرمجاز در این محله سابقه طولانی دارد و ما برای تخریب برخی از این املاک به حکم قضایی نیاز داریم. در واقع همین احکام قضایی و رأی دیوان عدالت دست ما را بسته است و روند کار را با کندی مواجه می‌کند. از اسفند ماه سال گذشته این طرح تخریب املاک غیرمجاز را با جدیت شروع کرده‌ایم. تا زمانی که هنوز سازه‌ای ساخته نشده از آنها رفع خلاف می‌شود. اما قضیه املاکی که چندین سال است ساخته شده، پیچیده‌تر است. در برخی از این املاک که از قبل ستون‌های ملک ساخته شده بود، در مدت چند روز بیش از ۲۰ کارگر و جوشکار با همه تجهیزات سر کار حاضر شدند و سقف زدند و خانواده‌ای مهاجر در آن زندگی می‌کنند. در این موارد حکم قضایی لازم است تا املاک تخریب شود.  
 با این حساب چه باید کرد؟  
برای اجرای کامل این طرح همکاری چند نهاد لازم است. به‌عنوان مثال تخلف یکی از گاراژها شامل رأی دیوان است وکاری از دست ما برنمی آید تمام چایخانه‌ها و رستوران‌های سنتی که در این محدوده ساخته شده، سازه‌های ضعیفی هم دارد. با همکاری نهادها و شهرداری می‌توانیم امیدوار باشیم که بساط این املاک از محله برچیده شود.  
 

کد خبر 519983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha