سارا جعفرزاده ـ خبرنگار: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تابستان امسال توسط شهرداری منطقه ۱۵ انجام شد، افتتاح مجموعه استخر شهدای افسریه جنوبی در محله افسریه جنوبی بود.

شیرجه

ساخت این استخر بعد از گذشت چند سال تکمیل و با حضور شهردار تهران افتتاح و به سازمان ورزش شهرداری تهران واگذار شد. استخری که تا پیش از افتتاح آن محله افسریه جنوبی هیچ مجموعه آبی نداشت و شهروندان برای بهره‌مندی از چنین امکاناتی باید مسافتی طولانی را طی می‌کردند. در یک روز گرم به این استخر سر زدیم تا درباره فعالیت آن و استقبال شهروندان از این مجموعه جدید بیشتر بدانیم.

  • ذوق شنا در استخر جدید

پیدا کردن مجموعه استخر شهدای افسریه جنوبی خیلی سخت نیست. از همان بدو ورود به محله افسریه با تابلوهای راهنمایی مواجه می‌شویم که مسیر را نشان می‌دهد. به خیابان هشتم که نزدیک می‌شویم چند دختر نوجوان، ساک‌ ورزشی به دست می‌بینیم که قدم‌هایشان تند است و برای رفتن به استخر عجله دارند. جلوتر می‌رویم و با آنها هم‌مسیر می‌شویم تا به در اصلی استخر برسیم. قبل از ورود به محوطه استخر، تعدادی پسر خردسال و نوجوان که پشت در منتظر ایستاده‌اند، نظر ما را به خود جلب می‌کنند. جلوتر می‌رویم و از آنها می‌پرسیم اکنون سئانس بانوان است، چرا این‌قدر زود آمده‌اید؟ همگی در جواب می‌گویند: «خیلی ذوق داشتیم که استخر را ببینیم، حالا هم مدت زمان انتظارمان مهم نیست. بالاخره داخل استخر می‌شویم.» انتظار آنها در هوای گرم شاید ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما ذوق آنها برای بهره‌مندی از این امکان جدید محله قابل انکار نیست.

  • فرصت شادی و نشاط برای نوجوان
    محله افسریه یکی از پرجمعیت‌ترین محله‌های منطقه ۱۵ است و کمبود برخی امکانات در اینجا باعث شده شهروندان نتوانند به‌صورت مطلوب از سرانه‌های خدماتی و تفریحی بهره‌مند شوند. «محمدحسن میرزینعلی» یکی از نوجوانان محله افسریه جنوبی درباره امکانات ورزشی این محله می‌گوید: «امکانات ورزشی محله ما کم است و نوجوانان محله افسریه جنوبی برای دسترسی به امکانات ورزشی، مجبورند مسافتی طولانی را تا محله‌های مجاور طی کنند. در حال حاضر امکاناتی مثل زمین چمن مناسب و سالن کشتی در محله ما وجود ندارد و درحالی که تراکم جمعیت در محله افسریه بالا است.» او ادامه می‌دهد: «از زمانی ‌که استخر افسریه در این محله شروع به کار کرده، بیشتر روزهای هفته با دوستانم هماهنگ می‌کنیم و به اینجا می‌آییم و این موضوع باعث تغییر خلق و خوی ما شده و با نشاط‌تر هستیم. البته اگر کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان تدارک ببینند تعداد زیادی از هم‌محله‌ای‌ها به این استخر می‌آیند.»
  • دسترسی آسان
    نوجوان و جوانان این محله تا پیش از افتتاح مجموعه استخر افسریه جنوبی بیشتر به استخر دیگری در افسریه شمالی مراجعه می‌کردند که جوابگوی نیاز تمام اهالی بخش شمالی و جنوبی محله نبود. «مهیار دولت‌آبادی» نوجوان با ذوق و نشاطی است که به تازگی از راه‌اندازی این استخر مطلع شده و در یک ظهر تابستانی تصمیم گرفته تا به استخر برود. او دراین‌باره می‌گوید: ‌«قبل از افتتاح اینجا به استخر دیگری می‌رفتم که مشکلات خاص خود را داشت. علاوه بر دوری مسیر و تحمیل هزینه‌ تردد، از لحاظ امکانات و نظافت هم بسیار معمولی محسوب می‌شد. امروز به پیشنهاد دوستانم به این استخر آمدم و تعریف آن را بسیار شنیده‌ام. در صورتی‌که محله‌ها به امکانات ورزشی مجهز باشند اهالی به‌ویژه نوجوانان مجبور نیستند خطر را به جان بخرند و راه‌های طولانی برای یافتن استخر مناسب را طی کنند. این استخر در مرکز محله ساخته شده و برای همه دسترسی آسان دارد.»
  • رضایت از مجموعه ۲۸۰۰مترمربعی

امکاناتی که در محله‌ها توسط شهرداری برای شهروندان مهیا می‌شود با توجه به کارشناسی و نیازسنجی‌ها صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شود که محله افسریه هم از این قاعده مستثنا نبوده‌است. «غلامرضا شمشیری» مدیر مجموعه استخر شهدای افسریه جنوبی دراین‌باره می‌گوید: «افتتاح این مجموعه حرکت مثبتی برای تأمین سرانه‌های ورزشی در محله افسریه جنوبی محسوب می‌شود، درحالی‌که این روزها شخصاً شاهد لبخند رضایت شهروندان از وجود چنین امکاناتی هستم. » او درباره ویژگی‌های استخر می‌افزاید: ‌«این مجموعه مجهز آبی در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰‌مترمربع و عرصه‌ای برابر با هزار و ۵۵۰‌مترمربع ساخته شده و مجهز به امکاناتی از جمله استخر بزرگسالان با ابعاد استاندارد، جکوزی، استخر کودکان، سونای خشک و بخار و حوضچه آب سرد است. در حال حاضر بهای بلیت این مجموعه با مناسب‌ترین قیمت به شهروندان ارائه می‌شود. این درحالی است که شهروندان برای حضوردر مجموعه استخرهایی با درجه کیفی پایین قیمت بیشتری را باید بپردازند.»

  • مراجعان نقاط مختلف

استخر افسریه جنوبی فرصت مناسب برای حضور بانوان را نیز در مجموعه‌های آبی فراهم کرده‌است. شمشیری می‌گوید: ‌«این مجموعه روزانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد و باوجود تازه تأسیس بودن آن شهروندان از نقاط مختلف منطقه به اینجا می‌آیند که همین موضوع باعث رونق استخر می‌شود. این میان تعداد زیادی از مراجعان را بانوان تشکیل می‌دهند. به دلیل جدید بودن استخر، در حال حاضر شهروندان به‌صورت تفریحی از امکانات آن استفاده می‌کنند و بعد از کارشناسی در ابعاد مختلف قرار است درآینده کلاس‌های آموزش شنا به‌صورت مبتدی و پیشرفته و آب درمانی را به امکانات مجموعه اضافه کنیم. البته ورزش در آب هم گزینه‌ای است که در صورت استقبال شهروندان می‌توان روی آن تمرکز کرد و به‌زودی برای آن تدارک دید. پیش‌بینی می‌شود با توجه به سرپوشیده بودن استخر، در فصل‌های سرد سال هم مراجعان ما زیاد باشد.»

فرصتی برای آرامش
حدود ۲ ماه از آغاز فعالیت استخر شهدای افسریه جنوبی می‌گذرد و در این مدت شهروندان استقبال بی‌نظیری از این مجموعه داشته‌اند. «مونا نورمحمد» مدرس و مربی شنا در مجموعه استخر افسریه جنوبی است و درباره این موضوع می‌گوید: «این مجموعه از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۱۵:۳۰ پذیرای بانوان است و سئانس‌های بعدی به آقایان اختصاص دارد. به‌صورت میانگین در هر سئانس بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد. شکر خدا که این مجموعه با همت شهرداری و سازمان ورزش برای شهروندان جنوب‌شرق ساخته شده تا تأثیرات بسیاری در کیفیت زندگی آنها داشته‌ باشد.» او می‌افزاید: ‌«با توجه به مشکلات روزمره خانواده‌ها وجود امکانات ورزشی به‌ویژه استخر، فرصت مناسبی است تا اهالی فارغ از دغدغه‌های روزمره ساعاتی را به ورزش و تفریح بپردازند و آرامش بگیرند. بانوان از وجود چنین مجموعه‌ مدرن و تمیزی بسیار خرسندند و برخی از آنها هر روز به استخر مراجعه می‌کنند.»

کد خبر 455174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha