زهرا کریمی ـ خبرنگار: با نزدیک‌ شدن به انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در محله‌ها، سراغ برخی کارشناسان شهری و هنرمندان ساکن منطقه رفتیم تا نگاه آنها را درباره محل سکونتشان و نقش شورایاران در ارتقای کیفیت زندگی شهری بدانیم.

آسایش و امنیت

این قشر از جامعه با توجه به نگاه ریزبینانه‌ به مشکلات شهری در این‌باره حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که در اینجا با دیدگاه برخی از آنها آشنا می‌شویم.  

رضا توکلی ـ  بازیگر سینما و تلویزیون

  • شورایار، منطقه را پلاک به پلاک می‌شناسد

روزی که این منطقه را برای سکونت انتخاب کردم دلم خوش بود که این محله مسکونی است و خبری از دفاتر اداری و تجاری نیست. متأسفانه باید بگویم این منطقه هم از تغییرات شهری در امان نمانده و اکنون فرقی با محله‌های مرکزی شهر ندارد. شهر بدون ریش‌سفیدان و معتمدان محل که شهر نمی‌شود. شهر با وجود افراد مسئول ساخته می‌شود و یکی از مسائل حائز اهمیت در مناطق و رشد آن منطقه‌ها وجود چنین افرادی است. محله‌ها زمانی به اصول شهرسازی و استانداردهای شهری نزدیک می‌شود که شورایاران با مردم و مردم با شورایاری‌های محله‌شان ارتباط داشته باشند. هر زمان که ارتباط اهالی با شورایاران و برعکس آن تقویت شود می‌توان انتظار داشت شهر در همه ابعاد رشد کند. خوشبختانه تا حدودی با شورایارهای محله‌مان و سایر محله‌ها آشنایی دارم و تا به حال برخی از مشکلات را به آنها گوشزد کرده‌ام، اما تا همین امروز هیچ یک از آن موارد رفع نشده است.

مهم‌ترین دغدغه‌ای که اهالی شهرک غرب دارند ساخت ساختمان‌های بزرگ مانند وزارتخانه و مرکز تجاری در این محله است. ساختمان‌های این منطقه یکی در میان تجاری و اداری شده است و دیگر شباهتی به گذشته ندارد در حالی که چنین ساخت و سازهایی باید با نظارت شورایاران باشد. شورایاران درباره همه کوچه‌های محله اطلاعات دارند و نباید اجازه بدهند پلاک اداری در بافت مسکونی ایجاد شود. هر چقدر هم که شهر در حال توسعه باشد باید حواسمان به بافت مسکونی، اداری و تجاری باشد. اگر می‌خواهند با ساخت مرکز تجاری و اداری قدمی برای شهروندان بردارند باید ابتدا فضای سبز، امکانات تفریحی و تحصیلی را فراهم کنند و بعد ساختار یک محل را با ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری به هم بریزند. یک شهروند همه انتظارش از محله‌ای که در آن زندگی می‌کند، حس امنیت و آسایش و رفاه است و ای کاش همه با هم در این مسیر قدم برداریم.

 شهرام عبدلی ـ بازیگر سینما و تلویزیون 

  • خودمان را مسئول بدانیم

اخیراً اقدامات خوبی در محله‌های تهران انجام شده است و همین تغییرات دلایل بسیاری دارد که نمی‌توان نقش شورایاران را در آنها نادیده گرفت. به همین منظور، ساختار اجتماعی محله‌ها باید در دستان آنهایی باشد که اهل نظارت و مشورت هستند و می‌دانند طرح، پیشنهاد و تلاششان می‌تواند تأثیر شگرفی در زندگی اجتماعی اهالی یک منطقه داشته باشد. طی دوره‌های قبل افرادی برای رشد و تقویت محله شروع به فعالیت کردند که در میان آنها برخی دلسوزانه‌تر عمل کردند. هنرمندان نیز با انتخاب شورایار محله خود، به‌طور حتم به دنبال برآوردن انتظاراتی هستند که مهم‌ترین آنها توجه و حمایت از هنر و فرهنگ است.

شورایار باید مانند کدخداهای قدیم اثربخش باشد و شهرداری و نهادهای دیگر هم باید به درخواست‌هایش برای حل دغدغه مردم ارزش قائل شوند و از طرفی خودش را درباره ظرفیت‌های منطقه و استفاده بهینه از آنها مسئول بداند. شهروندان نیز باید برای حل همه دغدغه‌های کهنه که در محله‌ها ماندگار شده‌اند خودشان را مسئول بدانند و برای زندگی خوب به‌صورت آگاهانه آماده یک انتخاب شوند.

علی رحیمیان ـ  کارشناس عمران و معماری 

  • نقش مؤثر شورایاران در هویت محله‌ها 

 شورایاران در حفظ هویت محله‌ها نقش پررنگی دارند و می‌توان آنها را مهره اصلی محله‌ها دانست. افرادی که بومی یک محله هستند، محله را خوب می‌شناسند و دوست دارند برای پیشرفت محله‌شان ‌کاری کنند. خوشبختانه در میان شورایاران برخی از آنها آنقدر فعال عمل می‌کنند که نظر و مشورت‌شان در خیلی از موارد ضروری به نظر می‌آید. این افراد را باید به جلسه‌ها و نشست‌های کارشناسی دعوت کرد و فکر و اندیشه آنها با توجه به شناختی که از محله‌شان دارند در تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای پروژه‌های فنی و عمران مشارکت داده شود. آنچه امروزه در مناطق شمالی شهر نیاز داریم نقش شورایاران در انتخاب نمای ساختمان‌ها و برج‌هاست.

مناطق شمالی تهران در دهه ۴۰ هنوز امکانات شهری چندانی نداشت و این مناطق معمولاً ییلاق دربار و سران و بزرگان مملکت بود و خانه‌ها هم به سبک ویلایی ساخته می‌شد. اما از دهه۵۰ به بعد زندگی مدرن و ساخت برج‌ها باعث شد تا هویت محله‌ها دستخوش تغییر شود. بنابراین در حال حاضر نقش شورایاری‌ها برای حفظ هویت محله‌ها و ضروری است. در واقع، شورایار می‌تواند نقش مؤثری در حال و هوای شهر و تثبیت سبک زندگی اهالی محله‌اش باشد.

کد خبر 448219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha