سال ۱۳۷۹ بود که نخستین دوره انتخابات «شورایارها» در ۸۷ محله شهر تهران برگزار شد.

بوستان ـ تفریح

نهادی مردمی و محلی تشکیل شد تا در سایه همدلی و همراهی اهالی هر محله، بنای رشد و توسعه محلی مناطق شهر گذاشته شود. از آن سال تا به امروز حدود ۱۹ سالی می‌گذرد، در هر دوره به تعداد منتخبان محله‌ها و مناطق شهر افزوده شد، امروز دستاوردهای فعالیت ۳ هزار و ۵۴۰ عضو شورایاری در ۳۵۴ محله شهر تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین انجمن محلی ایران به ‌آسانی قابل مشاهده است. پروژه‌های مهمی که اجرای خیلی از آنها ضمن ایجاد بسترهای توسعه شهری، آرامش و امنیت را هم برای محله به ارمغان آورده است. در این گزارش به برخی از این پروژه‌ها در منطقه ۱۱ اشاره کرده‌ایم.

شورایاری، بوستان امیریه را از معتادان پس گرفت

ساماندهی بوستان «امیریه» در محله راه‌آهن یکی از دستاوردهای فعالیت شورایاری‌هاست. بوستانی که تا پیش از پیگیری و پافشاری شورایاری محله راه‌آهن، محل امنی برای حضور معتادان بی‌خانمان و افراد آسیب‌دیده بود اما امروز به محل امنی برای اهالی محله و مسافران ورودی پایتخت تبدیل شده است. بوستان امیریه پس از پاکسازی از آسیب‌های اجتماعی، حصارکشی و ساماندهی شد و با تجهیز به وسایل بازی و توسعه فضای سبز آن، چهره محله را متحول کرده است. علاوه بر این، بوستان «خواجه‌دهی» هم که تا اواخر سال گذشته تبدیل به یکی از پاتوق‌های معتادان در محله راه‌آهن شده بود با تلاش و پیگیری شورایاری محله به مجموعه «پرورش گل و گیاه» در منطقه تبدیل شده است. یکی دیگر از دستاوردهای فعالیت شورایاری در محله راه‌آهن، انتقال ایستگاه‌های اتوبوس «بی.آر.تی» از مقابل بوستان امیریه به پایانه «معین» بود، موضوعی که موجب شد ترافیک دور میدان روان‌تر و سایه آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ناشی از استقرار مداوم اتوبوس‌ها از سر محله کم شود. همچنین زمین‌های متروکه «انبار نفت»، بوستان شد.
زمین‌های متروکه انبار نفت بوستان شد

سال‌های سال بود که زمین‌های متروکه انبار نفت تبدیل به نقاط بی‌دفاع شهری شده بود. کلکسیون آسیب‌های اجتماعی لانه کرده در این اراضی، در کنار زندگی معتادان متجاهر امان اهالی محله انبار نفت را بریده بودند. شورایاری محله با پیگیری این موضوع از مجاری ذیصلاح اعم از شهرداری منطقه و شهرداری تهران بسترهای تبدیل این فضای پر آسیب را به بوستانی مجهز در محله فراهم کرد.
بوستان شهید «حججی»، امروز در فضایی به وسعت ۷ هکتار دارای پارک ترافیک، پارکینگ، فضای سبز به مساحت ۳۷ هزار و ۳۹۳ مترمربع، فضای معابر به مساحت ۱۴ هزار و ۷۰۰ مترمربع، زمین‌بازی نوجوانان، زمین‌بازی کودکان، کمربند دوچرخه‌سواری به ۸۰۵متر طول، لوازم بدنسازی معمولی و ویژه معلولان، زمین فوتبال، ایستگاه مترو، مجموعه تفریحی، زمین بسکتبال، زمین اسکیت و مسیر پیاده‌روی، مجسمه و ۵۸پایه برج نوری است. علاوه بر این همه امکانات و مسیرهای این بوستان برای استفاده معلولان طراحی شده است تا بتوانند به‌آسانی و بدون کمک از فضای بوستان «تبسم» استفاده کنند.
جمع‌آوری ایستگاه اتوبوس‌های رباط‌کریم ـ اسلامشهر و رفع مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی یکی دیگر از اقدامات مهمی بوده که در سایه فعالیت شورایاری‌ها در محله انبار نفت شکل گرفته و موجب شده تا امنیت به این نقطه از محله برگردد.  تعیین تکلیف زمین‌های بایر روبه‌روی بیمارستان «بهارلو» و بسترسازی برای احداث بیمارستان کودکان و ایجاد «باغ‌راه» در کندرو یادگار امام(ره)، ابتدای زربافیان را می‌توان از دیگر دستاوردهای شورایاری در محله انبار نفت برشمرد.
تنها بوستان محله اسکندری، ارمغان شورایاری

محله اسکندری تا پیش از اینکه شورایاری برای فراهم کردن بسترهای ایجاد یک بوستان در محله آستینی بالا بزند، اهالی آن از چنین امکانی محروم بودند.
شورایاران محله اسکندری با معرفی ظرفیت‌های مغفول مانده محلی به شهرداری منطقه و پیگیری این موضوع موفق شدند، زمین ۲۳ هکتاری موجود در محله را که گزینه ساخت مجتمع مسکونی کارکنان شهرداری یا «هایپر استار» بود، برای این کار اختصاص دهند. بوستان با صرف هزینه‌ای معادل ۷ میلیارد تومان ساخته شد و امروز به‌عنوان تنها فضای سبز موجود در محله اسکندری مورد استفاده اهالی است. یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که در محله اسکندری در سایه پیگیری شورایاری محله محقق شد پل مکانیزه تقاطع اسکندری و امام خمینی(ره) بود. تا پیش از ایجاد این پل مکانیزه، اهالی در تردد از خیابان امام خمینی(ره) با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند. فوت یک دختر بچه به این مشکلات دامن زد. این موضوع‌ها موجب شد تا شورایاری محله اسکندری به جد پیگیر موضوع شدند تا شهرداری منطقه نسبت به نصب پل مکانیزه در تقاطع اسکندری و امام خمینی(ره) با صرف ۹۰۰ میلیون تومان هزینه اقدام کرد.
بهره‌برداری از بازار جدید میوه و تره‌بار قلمستان

ساخت بازارچه میوه و ‌تره‌بار جدید محله قلمستان و بهره‌مندی مردم محله از مزایای این پروژه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت شورایاری محله است. سال‌های زیادی بود که اهالی محله قلمستان از وضعیت بازارچه قدیمی محله ابراز نارضایتی می‌کردند.
بازارچه‌ای کاملاً قدیمی و فرسوده که خدماتش در قامت یک بازارچه عرضه میوه و ‌تره‌بار مورد قبول مردم نبود.
کیفیت پایین اقلام میوه عرضه شده در این مرکز در کنار فضای نامناسب و ناهموار موجب شد تا شورایاران به‌عنوان پل ارتباطی مردم محله و مسئولان شهری موضوع را در اولویت‌کاری خود قرار دهند و با پیگیری‌های مستمر، بستر بهره‌برداری از ساختمان مجهز میوه و تره‌بار محله قلمستان فراهم شود. بازار روز جدید محله قلمستان در برگیرنده مجموعه کاملی از خدمات مورد نیاز اهالی محله است که با راه‌اندازی آن بخش قابل توجهی از نیازهای محله، علاوه بر میوه و ‌تره‌بار تأمین می‌شود.

ارتقای فرهنگی محله حر

درست است اجرای پروژه‌های عمران شهری در راستای توسعه زندگی شهری شهروندان همواره به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های‌ کاری فعالان حوزه شهری مورد توجه قرار می‌گیرد اما شورایاران محله حر، از روزی که به‌عنوان منتخبان مردم محله کار خود را آغاز کردند با تمرکز بر تقویت بنیه فرهنگی محله، زندگی شهری را برای اهالی دلنشین‌تر کنند. وجود پادگان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نظامی در محله حر و زندگی افراد با فرهنگ‌های مختلف از شهرهای مختلف کشور، فرهنگ محلی حاکم بر محله حر را دستخوش تغییرات بسیاری کرده بود. موضوعی که همواره زمینه اختلافات را بین ساکنان محله فراهم می‌کرد. شورایاری محله حر با تمرکز بر احیای فرهنگ محله با برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغ فرهنگ شهروندی، آرامش روحی و روانی را به محله بازگرداندند. در کنار این موضوع همچنین شورایاران موفق شدند با شناسایی مشکلات ترافیکی محله و رایزنی با مسئولان شهرداری منطقه زمینه انجام اصلاحات هندسی را در محله فراهم کنند.

کد خبر 448176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha