خیابان «الله‌اکبر» در مقایسه با چند هفته پیش خیلی فرق کرده و شلوغ و پر رفت‌وآمد شده است. دلیلش هم مستقر شدن یک کارگاه عمرانی است که کار بهسازی این خیابان را برعهده دارد.

بازگشایی خیابان

 همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:  خیابان «الله اکبر» در مقایسه با چند هفته پیش خیلی فرق کرده و شلوغ و پر رفت‌وآمد شده است. دلیلش هم مستقر شدن یک کارگاه عمرانی است که کار بهسازی این خیابان را برعهده دارد. این معبر پیش‌تر وضعیت آشفته‌ای داشت. خیابان در نیمه‌راه مسدود و به زمین‌های بایر و بدون استفاده منتهی می‌شد. همین مسئله، دردسرهای زیادی را برای اهالی ایجاد کرده بود، گردوخاک، بن‌بست شدن مسیر تردد، وجود جانوران موذی و سگ‌های ولگرد از جمله معضلاتی بود که شهروندان این خیابان با آن مواجه بودند. اما حالا به همت معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه راه خیابان‌الله‌اکبر باز شده و قرار است تا بزرگراه «ده حقی» امتداد یابد. این تغییر و تحول برای سکنه این خیابان مزیت بزرگی به شمار می‌آید. برای همین خواستار آن شدند با تهیه گزارشی از عملکرد حوزه معاونت فنی و عمران به نوعی قدردانی خود را به اطلاع مسئولان شهری برسانند. «مرتضی قاسمی» دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب برای تهیه گزارش از این خیابان و گفت‌وگو با اهالی، خبرنگار همشهری محله را همراهی کرد.  


خیابان‌الله‌اکبر از خیابان شهید شاه‌آبادی آغاز می‌شود و این‌طور که اهالی می‌گویند قرار است  با گذر از خیابان‌های ۳۵ متری حسینی و سید عباس حسینی به بزرگراه ده حقی ختم شود. اما آنچه در حال حاضر دیده می‌شود، این است که این خیابان تا مرز خیابان ۳۵ متری حسینی روکش آسفالت دارد و باقی آن خاکی است. ضلع شرقی خیابان، تعدادی آپارتمان و خانه ویلایی وجود دارد و با نزدیک شدن به ضلع غربی خیابان تعداد زیادی مجتمع مسکونی به چشم می‌خورد. ۱۰ مجتمع مسکونی شاید هم بیشتر که در کنار هم جا خوش کرده‌اند که البته نمای یک شکلی ندارند. ساختمان‌ها بین ۹ تا ۱۰ طبقه هستند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان تخمین زد در این قسمت از خیابان‌الله‌اکبر، نزدیک به ۵۰۰ واحد مسکونی وجود دارد. «مرتضی قاسمی» دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب در این‌باره می‌گوید: «قسمت زیادی از محدوده خیابان‌الله‌اکبر زمین‌های زراعی بود که در آن سبزی و صیفی کشت می‌شد. چند سالی هم به‌صورت بدون استفاده و بایر ماند تا اینکه با تغییر کاربری به چند مجتمع مسکونی تبدیل شد.» به گفته قاسمی، کلنگ ساخت این مجتمع‌های مسکونی سال ۹۵ بر زمین خورده است. او در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر عده زیادی از شهروندان در ساختمان‌های ساخته شده ساکن شده‌اند و می‌توان گفت بیش از دو سوم مجتمع‌ها سکنه دارند.» 

مرتضی قاسمی /  دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب
  • رویای شیرین آسفالت شدن خیابان 

 قاسمی همین‌طور که به مجتمع‌های مسکونی نزدیک می‌شود می‌گوید: «از آنجا که فقط قسمت ابتدایی خیابان‌الله‌اکبر آماده رفت‌وآمد است، ساخت مجتمع‌های مسکونی در قسمت غربی خیابان، دردسرهایی را برای اهالی ایجاد کرده بود. خاکی بودن و بن‌بست بودن خیابان باعث دشواری‌ تردد اهالی می‌شد. از این‌رو گلایه خود را با شورایاری در میان گذاشتند و ماحصلش اقدام معاونت فنی و عمران برای بازگشایی مسیر خیابان‌الله‌اکبر شد.» دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب پیشنهاد می‌دهد برای دانستن اینکه چه مشکلاتی پای اهالی خیابان‌الله‌اکبر را به معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه کشانده سراغ اهالی مجتمع‌های مسکونی برویم. «فریبا خوانساری» ساکن مجتمع عرش می‌گوید: «۲ سالی می‌شود به اینجا نقل مکان کرده‌ایم. با هر بارندگی خیابان گل‌ولای می‌شود و امکان‌ تردد برای ما وجود ندارد. علاوه بر آن از دست جانوران موذی و سگ‌های ولگرد در امان نیستیم. بسیاری از شهروندان از دیگر محله‌ها هم کم لطفی کرده و نخاله‌های ساختمانی یا زباله‌های خود را در زمین‌های بایر اینجا می‌ریزند که این مهم حضور جانوران موذی را پررنگ‌تر می‌کند. با آسفالت شدن این خیابان دیگر از این پس با چنین مشکلاتی روبه‌رو نخواهیم شد.» 

  • اجرای زیرسازی 

«الهه توانا» شهروند دیگری است که در ادامه صحبت‌های همسایه‌اش می‌افزاید: «با رفت‌وآمد ماشین‌ها گرد و خاک در هوا پخش می‌شود و روی وسایلمان می‌نشیند. باید هر روز خانه‌تکانی کنیم.» از دیگر مشکلات این خیابان، مسدود بودن آن است که به گفته توانا، برای رفتن به بزرگراه امام‌علی(ع) یا ده حقی باید اهالی مسیر خود را عوض کرده و در نخستین دوربرگردانی که در خیابان شاه‌آبادی است دور بزنند. چند همسایه دیگر هم از راه می رسند. از این تغییر و تحول خوشحالند و آرزو می‌کنند تا قبل از آمدن پاییز خیابان محل سکونت‌شان آسفالت شود. قاسمی دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب، به آنها مژده می‌دهد، معاونت فنی و عمران زیرساخت‌های اولیه را انجام داده و به‌زودی روکش آسفالت هم ایجاد خواهد شد. او می‌گوید: «بعد از پایان طرح بازگشایی خیابان‌الله‌اکبر، از خیابانی به عرض ۳۰‌متر بهره‌مند خواهیم شد. معبری که با رفت‌وآمد در آن، نه گرد و خاکی به هوا بلند و نه مسیری طولانی می‌شود.» 

  • معاونت فنی و عمران  منطقه ۱۴/ زیرساخت‌های تعریض خیابان انجام شده است
محمد ظرافتی کیا /  معاون فنی و عمران منطقه 14

بازگشایی خیابان‌الله‌اکبر از جمله طرح‌های مهم و تأثیرگذار منطقه ۱۴ است که از چند ماه پیش آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. اینکه چه زمانی اهالی خیابان‌الله‌اکبر به آرزوی خود می‌رسند و محله آنها از بن‌بست خارج می‌شود را از «محمد ظرافتی کیا» معاون فنی و عمران منطقه ۱۴ جویا می‌شویم. او می‌گوید: «این طرح در زمین‌های بایر و بدون استفاده خیابان‌الله‌اکبر انجام می‌شود. پیش از این راه باریکی وجود داشت که فقط یک خودرو می‌توانست عبور کند. متأسفانه سازنده این مجتمع‌ها گذری برای رفت‌وآمد سکنه در نظر نگرفته بود. برای همین شهروندان هنگام‌ تردد به دردسر می‌افتادند. برای آنها راه عبوری تعریف نشده بود و باید از زمین بایر عبور می‌کردند. از این‌رو اقدامات لازم برای عریض کردن خیابان و مهیا کردن مسیری برای عبور اهالی را انجام دادیم.» او در ادامه می‌افزاید: «کارهای تأسیساتی و معارضات برق و گاز و تیرهای چراغ‌برق انجام شده و اگر کار کمی طول کشیده به دلیل اخذ تأییدیه مجوز برای ایجاد شبکه معابر است و در هفته آینده فعالیت عمرانی خود را شروع می‌کنیم.» خبر خوش دیگری که ظرافتی کیا می‌دهد، این است که نقشه طرح تفصیلی و زیرساخت‌های بلوار ۳۰ متری طراحی شده است. او می‌گوید: «تا قبل از شروع پاییز در نظر داریم کار را به پایان برسانیم و با این کار خیابان از حالت بن‌بست خارج خواهد شد.»
 

کد خبر 538838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha