زینب زینال‌زاده - خبرنگار: شهرداری وقتی از یک نهاد خدماتی به اجتماعی تبدیل شد، مدیران علاوه بر حوزه فرهنگی و اجتماعی در بخش ورزشی هم ورود کردند و با ساخت مجموعه‌های ورزشی کوشیدند تا در این حوزه بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهند.

ورزش محله

تملک زمین‌های بایر و تبدیل آنها به زمین‌های ورزشی محله‌ای، اقدام دیگری بود که توسط مدیریت شهری تهران انجام و با استقبال خوب مردم هم مواجه شد. البته در این میان وضعیت همه مناطق یکسان نبود و در منطقه ۶ برخی از زمین‌های ورزشی بنا به گفته اهالی به دلیل جانمایی اشتباه و ضعف مدیریت نه تنها مورد اقبال عمومی قرار نگرفت بلکه بدون استفاده رها شدند. نمونه این زمین‌ها را می‌توان در محله امیرآباد یافت. به دعوت «سیامک سمنانی‌نژاد» دبیر شورایاری محله، در محل حاضر شدیم.  

ساعت ۱۱ در خیابان کارگر شمالی با دبیر شورایاری محله ملاقات می‌کنیم و همراه او برای دیدن زمین‌های ورزشی که بدون استفاده هستند گشتزنی در محله را شروع می‌کنیم. نخستین مقصد، خیابان ۲۱ است. خیابانی با آپارتمان‌های شیک و سر به فلک کشیده. زمین ورزشی اواسط خیابان قرار دارد که توسط شهرداری فنس‌کشی و مشخصات زمین روی تابلو سفیدی که روی فنس‌ها نصب شده، نوشته‌اند. روی در قفل بزرگی قرار دارد، اما بخشی از فنس‌ها خمیده شده و ما هم از آنجا وارد می‌شویم. زمین، کنار مجتمع و آپارتمان‌های مسکونی قرار گرفته و به گفته سمنانی‌نژاد، همین موقعیت جغرافیایی نامناسب باعث شده مهجور بماند. او می‌گوید: «بچه‌ها هنگام بازی و ورزش کردن هیاهو می‌کنند و صدایشان باعث آزار و اذیت شهروندان می‌شود.

مسئولان شهرداری زحمت کشیدند و با تملک این زمین آن را به زمین ورزشی تبدیل کردند اما بهتر بود قبل از این کار، جانمایی به‌درستی انجام می‌شد تا چنین وضعیتی پیش نیاید.» زمین مهجز به پروژکتورهای بزرگ است که در شب، نور زمین ورزش را تأمین می‌کند. همچنین خط‌کشی‌های مربوط به رشته‌های ورزشی والیبال، بسکتبال و فوتبال هم انجام شده اما اثری از تجهیزات دیگری مانند تور و دروازه و میله بسکتبال نیست.

«اردلان حسینی» ۵ سالی است که در این خیابان زندگی می‌کند. او می‌گوید: «امکانات ورزشی و تفریحی در محله کم است و وجود این زمین‌ها برای نوجوانان و جوانان بسیار ارزشمند است اما نبود تجهیزات از یک سو و نارضایتی اهالی که اطراف زمین زندگی می‌کنند از سوی دیگر باعث شده این زمین بدون استفاده رها شود.» او معتقد است به جای خالی ماندن زمین، بهتر است مسئولان شهرداری منطقه کاربری دیگری برای آن تعریف کنند. حسینی می‌گوید: «بدون استفاده ماندن زمین هیچ فایده و سودی برای اهالی ندارد و بهتر است مسئولان شهرداری آن را به پارکینگ تبدیل کنند.»

  •   نبود بسته‌های تشویقی  

مقصد بعدی انتهای خیابان فجر است. از پله‌ها بالا می‌رویم. دورتادور زمین فنس‌کشی شده و دور از واحدهای مسکونی قرار دارد، اما این زمین هم بدون استفاده است. در ورودی باز است. وارد می‌شویم. سمنانی‌نژاد می‌گوید: «این زمین فقط عنوان زمین ورزشی را یدک می‌کشد. هیچ تجهیزات و امکاناتی در آن وجود ندارد و به همین دلیل نوجوان و جوان رغبتی به استفاده کردن از آن ندارند.» نصب دروازه و تور والیبال و میله بسکتبال حداقل نیاز نسل نوجوان و جوان است که شهرداری با کمترین هزینه می‌تواند آن را تأمین کند. دبیر شورایاری محله می‌گوید:

«کاش مسئولان شهرداری این زمین را به زمین چمن مصنوعی تبدیل می‌کردند. قطعاً با این کار شهروندان تمایل بیشتری برای حضور داشتند.» قرار دادن برخی از امکانات ورزشی مانند میز پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی هم پیشنهادی است که «مینو مسعودی» یکی از اهالی خیابان می‌دهد و می‌گوید: «این زمین شرایط خوبی برای ورزش کردن دارد. متولیان ورزش منطقه می‌توانند با برگزاری مسابقات محلی، شهروندان را تشویق به استفاده از این امکانات کنند.» این هم‌محله‌ای معتقد است اهالی محله‌های دیگر با کمبود فضاهای ورزشی مواجه‌اند و در محله امیرآباد این ظرفیت‌ها به دلیل نبود مدیریت درست و منطقی بدون استفاده 
رها شده‌اند.  

  •    ایجاد پاتوق محلی  

زمین کوچک کنار خیابان بیستم مقصد نهایی است. زمین در دل بافت مسکونی قرار گرفته و دورتادور آن آپارتمان قرار دارد. تصاویر رشته‌های مختلف ورزشی روی دیوار آن کشیده شده است اما هیچ نشانه‌ای از امکانات و تجهیزات ورزشی نیست. همراه با دبیر شورایاری محله وارد زمین می‌شویم. او می‌گوید: «هرازگاهی دانش‌آموزان مدرسه‌ای که در ابتدای این خیابان قرار دارد از این زمین استفاده می‌کنند و ساعاتی در آن به نرمش و انجام حرکات ورزشی می‌پردازند.» گویا اعتراض همسایه‌ها و همچنین نبود امکانات ورزشی باعث شده تا شهروندان جرئت نکنند در آن قدم بگذارند.

«عباس علی‌نژاد» یکی از ساکنان می‌گوید: «فضای ورزشی و تفریحی نیاز اهالی است اما متولیان این کار باید چنین امکانات و فضاهایی را در مکان مناسبی ایجاد کنند که در دسترس همگان باشد و از سوی دیگر مزاحمتی هم برای همسایه‌ها نداشته باشد.» تبدیل این زمین به مکان تفریحی و دورهمی درخواست این هم‌محله‌ای است: «وقتی با شرایط موجود شهروندان از این زمین استفاده نمی‌کنند بهتر است مسئولان شهرداری با قرار دادن چند صندلی و نصب وسایل بازی کودکان خردسال، آن را به پاتوق محلی تبدیل کنند.» 

  • غلامعلی عیوض‌زاده، مسئول تربیت‌بدنی شهرداری منطقه: 
  •  همسایه‌ها پیشنهاد بدهند ما اجرا می‌کنیم 

مدیران شهرداری منطقه، زمین‌های بایر محله امیرآباد را با آسفالت کردن و فنس‌کشی و قرار دادن برخی از تجهیزات، برای استفاده ساکنان به زمین ورزشی تبدیل کرده‌اند که گویا این اقدام خیلی به مزاج شهروندان خوش نیامده و تمایلی به استفاده از آنها ندارند. شهرداری در مسیر خدمت‌رسانی به تعهدات خود عمل کرده است و انجام هر اقدام دیگری در این زمین‌ها قطعاً نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد که بنده در مورد آنها اظهارنظر نمی‌کنم و قولی هم نمی‌دهم. حل این مشکل نیاز به همت همسایه‌ها دارد که به یک اجماع کلی برسند و پیشنهاد خود را به ما ارائه دهند و مطمئن باشند در چهارچوب مقررات و اختیارات به آنها عمل می‌کنیم.

کد خبر 427516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha