آفتاب خودش را روی درخت‌های بوستان بهجت‌آباد پهن کرده است.

ورزش های گروهی

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو: جز دوـ سه نفر که در حال پیاده‌روی هستند، می‌توان گفت ظهرها تقریباً این بوستان خلوت است. از خانم جوانی که ماسک زده و روی یکی از نیمکت‌ها نشسته درباره این بوستان می‌پرسم.

«یلدا نجف‌آبادی» می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا بیشتر اوقات تنهایی به اینجا می‌آیم و از دستگاه‌های ورزشی استفاده می‌کنم. اگر شرایط مهیا باشد با یکی از دوستانم قرار می‌گذارم و عصرها بدمینتون بازی می‌کنیم.»او امکانات ورزشی و تفریحی پارک لاله را کافی می‌داند، ولی از امکانات ورزشی بوستان‌های محله گلایه دارد: «به نظر من امکانات این بوستان‌ها با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار داریم، کافی نیست. اگر متناسب با وسعت و ظرفیت بوستان‌های محله، جانمایی میز پینگ‌پنگ و احداث زمین برای ورزش‌های توپی در دستور کار شهرداری قرار بگیرد در نشاط و تعامل اجتماعی و بهبود وضعیت سلامتی شهروندان در این دوران که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، نقش زیادی دارد.»
نجف‌آبادی عقیده دارد این کار هزینه گزافی به شهرداری و مسئولان تحمیل نمی‌کند. او ادامه می‌دهد: «از مسئولان مربوط تقاضا داریم که در تجهیز پارک‌ها و بوستان‌ها همت بیشتری به خرج دهند تا رضایت شهروندان محله‌های مرکزی تهران بیش از پیش فراهم شود.»

  • لزوم توجه به تفریحات ورزشی

«طاهره فاطمی» یکی از افرادی است که از ابتدای ورودم به بوستان در حال پیاده‌روی است. نزدیکش که می‌شوم ماسکش را به‌صورت می‌زند و سرعتش را کم می‌کند. از او درباره اوقات فراغتش در این روزهای کرونایی می‌پرسم: «در محله امکانات تفریحی کافی نداریم. تنها دلخوشی من همین بوستان بهجت‌آباد و بوستان میرزای شیرازی است که از دیگر بوستان‌های محله، بزرگ ترند و فضای سبز بیشتری دارند. حالا که کرونا همه را خانه‌نشین کرده، رخوت و سستی خانه‌نشینی باعث شده گاهی برای پیاده‌روی به این بوستان‌ها بیایم.»به گفته فاطمی، یکی از نقاط ضعف محله بوستان‌های بدون محوطه‌سازی درست و اصولی است که فقط برای گذران اوقات سالمندان و پاتوق بودن مناسبند: «هر محله‌ای با توجه به افرادی که در آنجا سکونت دارند نیاز به امکاناتی دارد و اکثر محله‌های مرکزی شهر امکانات تفریحی و ورزشی و زمین بازی مناسب دارند. این روزها و با شیوع کرونا که استفاده از بسیاری امکانات محدود شده، این نیازها در بهجت‌آباد به‌شدت احساس می‌شود.»
این شهروند پیشنهاد می‌دهد: «شهرداری می‌تواند در فضاهای سبز محله، امکانات مورد نیاز ورزش‌هایی را که فضای کمی اشغال می‌کنند، مانند میز فوتبال‌دستی یا کافه‌های گیم، در فضای باز احداث کند. برگزاری کلاس‌های‌ ورزش‌ رزمی در فضای باز هم می‌تواند بسیاری از جوانان را جذب و اوقات فراغتشان را پربار ‌کند.» «شهاب فرجام‌پور» یکی دیگر از اهالی، صحبت‌های فاطمی را تأیید می‌کند: «به نظرم همان‌طور که سالمندان یک خانواده نیاز به نشاط و شادابی دارند، شادی و نشاط جوانان هم بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه در دوران کرونا قرار داریم، بسیاری از فعالیت‌های مراکز ورزشی و باشگاه‌ها متوقف و همین موضوع باعث کلافگی همه شده است. کاش شهرداری برنامه‌های ورزشی منظمی در بوستان‌های این محله برگزار می‌کرد.» این شهروند جوان ادامه می‌دهد: «کمبود امکانات ورزشی باعث شده با هم‌محله‌ای‌ها قرار بگذاریم و برای ورزش‌های توپی و گروهی به بوستان‌های دیگر محله‌ها برویم. این در حالی است که اگر حداقل میزهای پینگ‌پنگ یا فوتبال‌دستی در بوستان‌ها وجود داشت می‌توانستیم عصرها با اهالی مسابقه برگزار کنیم.»

امین روزیان/  یکی از اعضای شورایاری محله بهجت‌آباد
  • تعداد دستگاه‌های ورزشی کافی است

«امین روزیان» یکی از اعضای شورایاری محله بهجت‌آباد، تعداد دستگاه‌های ورزشی را کافی می‌داند، اما از نبود زمین چمن در محله گلایه دارد: «جایی برای ورزش‌های توپی و گروهی مانند بسکتبال، پینگ‌پنگ و همین‌طور زمین چمن و تور برای والیبال نداریم. بوستان بهجت‌آباد مکان مناسبی برای این نوع ورزش‌ها ندارد. بوستان مریم و پزشک هم همین‌طور. فقط تعدادی وسایل بازی برای کودکان و تعداد بسیار محدودی میز پینگ‌پنگ داریم.»عضو شورایاری محله بهجت‌آباد می‌گوید که شهرداری نمی‌تواند فضای سبز را حذف کند و قسمتی را به ایجاد زمینی برای ورزش‌های توپی اختصاص بدهد: «شاید شهرداری بتواند حداقل میزهای پینگ‌پنگ بیشتری در بوستان‌های محله که از این میزها ندارند یا تعدادشان محدود است، جانمایی کند که به فضای سبز هم آسیب نرسد. بوستان مریم جزء بوستان‌هایی است که میز تنیس ندارد.» به گفته روزیان، در محله بهجت‌آباد زمینی وجود ندارد که در تملک شهرداری باشد تا در آن زمین چمن ایجاد شود: «بوستان‌های محله بهجت‌آباد با توجه به مساحت، بیشتر به‌عنوان پاتوق محلی کاربرد دارند. برخی شهروندان پیشنهاد جابه‌جایی یا حذف وسایل بازی کودکان را داده‌اند که این کار هم با توجه به محدودیت‌های شهرداری عملی نیست.»

  • پیگیری‌ برای ایجاد امکانات ورزشی

«محسن صداقتمند» یکی دیگر از اعضای شورایاری بهجت‌آباد، از پیگیری‌ها برای ایجاد امکانات ورزشی بیشتر در بوستان‌های محله می‌گوید: «نامه‌هایی نوشتیم تا برای نصب تور والیبال و بسکتبال یا افزایش میز پینگ‌پنگ اقدام کنند، اما بودجه‌ای که شهرداری در اختیار دارد ظاهراً باید برای عمران محله صرف شود.»
به گفته صداقتمند، شهرداری با ایجاد کیوسک و دکه‌هایی برای کرایه وسایل ورزشی می‌تواند در این زمینه اقدام کند: «اگر در هریک از این بوستان‌ها یا حداقل بوستان بهجت‌آباد کیوسک‌هایی جانمایی کنند تا تور و توپ و وسایل ورزشی را به اهالی کرایه بدهد، علاوه بر به ایجاد حس نشاط و شادابی در جوانان و تأمین حداقلی خواسته آنها، اشتغالزایی هم می‌شود. برای این کار فضا و هزینه زیادی لازم نیست، فقط به خط‌کشی زمین و توپ نیاز است.» عضو شورایاری بهجت‌آباد درباره پیگیری‌ها می‌گوید: «چندین بار در این‌باره با مسئولان شهری صحبت کرده‌ایم، ولی تا این لحظه اقدامی نشده است. میزان ارائه خدمات رفاهی و تفریحی در این محله کافی نیست.»

  • پاسخ مسئول

«بهنام مهرپسند» شهردار ناحیه۳ منطقه ۶، می‌گوید: «در بهجت‌آباد زمینی که در تملک شهرداری باشد و استانداردهای لازم را برای احداث زمین چمن داشته باشد، موجود نیست.» به گفته شهردار ناحیه۳، بوستان‌هایی که در محله بهجت‌آباد وجود دارند، با توجه به مساحت محدود، به‌عنوان پاتوق محلی و مکانی برای پیاده‌روی و استفاده از وسایل ورزشی و زمین بازی کودکان، کاربرد بیشتری دارند.» او ادامه می‌دهد: «برخی شهروندان پیشنهاد جابه‌جایی یا حذف وسایل بازی کودکان را داده‌اند که این کار از لحاظ کارشناسی عملی نیست.»

 دوران کرونا با وجود محدودیت‌های مختلف، از تردد گرفته تا استفاده از امکانات تفریحی و ورزشی، عرصه را بر اغلب افراد تنگ کرده است. به همین دلیل، وجود فضای سبزی که دارای امکانات ورزشی و زمین بازی مناسب باشد، می‌تواند در این دوران، فضایی برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان فراهم کند. در محله بهجت‌آباد، به‌عنوان یکی از محله‌های مرکزی شهر، با وجود ۴ بوستان، زمین مناسب برای ورزش‌های توپی وجود ندارد. با اینکه در اغلب این بوستان‌ها دستگاه‌های ورزشی جانمایی شده، اما جای خالی ورزش‌های توپی کاملاً مشخص است. همین کمبود باعث شده جوانان محله برای استفاده از چنین امکانی به محله‌های دیگر مراجعه کنند. سری به بوستان‌های محله می‌زنم تا با شهروندان درباره این موضوع صحبت کنم.  

  • راه‌اندازی ۶ پاتوق محلی در منطقه ۶

۴۵ پروژه کوچک‌مقیاس توسعه محله‌ای در منطقه ۶ در سال ۹۹ با اعتباری در حدود ۴۸۴ میلیارد ریال تعریف شده که ۱۰ پروژه به پایان رسیده و مابقی آن در حال اجراست.
از این میان، ۲۰ پروژه در حوزه فنی و عمرانی، ۱۹ پروژه در حوزه خدمات شهری و ۶ پروژه در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف شده‌اند که ۱۰ مورد از این ۴۵ پروژه تا کنون به پایان رسیده است. پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محله‌ای در این منطقه مرکزی تهران بیشتر شامل حوزه‌هایی نظیر ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری محله، بهسازی معابر و پیاده‌روسازی، ساخت پاتوق محلی، ساخت سرویس بهداشتی، بهسازی زمین چمن مصنوعی در بوستان‌ها، بازپیرایی بوستان‌ها، اجرای سیستم روشنایی بوستان لاله و ساماندهی میدان‌های منطقه از جمله میدان سلماس است.
اعتبار مصوب سال ۹۹ برای اجرای این پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محله‌ای در محله‌های چهارده‌گانه منطقه ۶ بالغ بر ۴۸۴ میلیارد ریال اعلام شده است.
 یک‌چهارم پروژه‌ها پایان یافته و عملیات اجرایی ۵ پروژه در حال انجام است. همچنین بیش از نیمی ‌از پروژه‌ها در مراحل طراحی، برآورد، اخذ کفایت اسناد یا مناقصه هستند.

کد خبر 584716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha