پریسا نوری-خبرنگار:در چهارمین روز «هفته تهران» که روز «طبیعت و تهران» نامگذاری شده بود، پنجمین بوستان بانوان پایتخت با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری در منطقه ۴ افتتاح و درهای این بوستان در جنگل‌های لویزان به روی بانوان شمال‌شرق تهران گشوده شد.

پارک جنگلی

بوستانی که نخستین مرکز تفریحی‌ـ ورزشی اختصاصی بانوان در منطقه ۴ است و حدود ۳۵ هکتار مساحت دارد. این بوستان که به نام «مرضیه حدیدچی» از بانوان مبارز انقلابی نامگذاری شده، در خیابان کوهستان محله قاسم‌آباد ده نارمک میزبان بانوان است. برای اطلاع از کم و کیف امکانات بوستان بانوان منطقه ۴ این گزارش را از دست ندهید.

طرح ایجاد بوستان بانوان در شمال شرق تهران با هدف ارتقای سلامت و افزایش سرانه ورزشی و تفریحی بانوان در سال ۱۳۸۷ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۹۲ توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در جنگل لویزان به زمین زده‌شد. طبق برآورد اولیه قرار بود درهای این بوستان در نوروز سال۱۳۹۵ به روی بانوان شمال شرق تهران باز شود، اما به دلایلی از جمله نبود اعتبار مالی این طرح اواسط مهرماه امسال به بهره‌برداری رسید. اگرچه این بوستان با ۳ سال تأخیر به بهره‌برداری رسیده اما به دلیل قرارگیری در ۳۵ هکتار از فضای بکر بوستان جنگلی لویزان، عنوان‌های بزرگ‌ترین، سبزترین و خوش آب و هواترین بوستان بانوان تهران را از آن خود کرده‌است.  

ایمن و مناسب برای‌ تردد توانیابان
از تنها در ورودی بوستان در ضلع غربی خیابان کوهستان که وارد می‌شوید، آبنمای زیبایی به چشم می‌آید. سپس مسیر سنگفرشی روبه‌رویتان می‌بینید که بخش‌هایی از آن با شیب مناسب برای پیاده‌روی گلکاری شده‌ است. سنگفرش‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای‌ تردد نابینایان، عبور دوچرخه، کالسکه کودکان و ویلچر توانیابان مناسب است. کمی جلوتر مسیر به ۲ بخش غربی و شرقی تقسیم می‌شود که هریک از میان انبوه درختان جنگلی عبور می‌کند و در ۲ طرف هر مسیر مکان‌ها و تجهیزات تفریحی و ورزشی به گونه‌ای جانمایی شده که درختان و توپوگرافی طبیعی بوستان جنگلی به خوبی حفظ شده ‌است. محوطه بوستان بانوان با حصار استتار شده به‌طوری که بانوان می‌توانند بدون داشتن پوشش اسلامی به انجام فعالیت‌های تفریحی و ورزشی بپردازند.  

امکانات متنوع
ورزش و تفریح در بوستان ویژه بانوان منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بر فراز تپه‌های جنگلی‌ لویزان بسیار فرحبخش است. از این‌رو امکانات و تجهیزات مناسب به این منظور در بوستان فراهم شده‌است. وجود ۱۲ آلاچیق خاص و زیبا با سکوهای کوچک و بزرگ در نقاط مختلف بوستان، ۲ زمین بازی ویژه کودکان، ایستگاه سلامت و دستگاه‌های ورزشی که برای توانیابان هم مناسب‌سازی شده، چایخانه، خانه‌کودک، زمین چند منظوره سرپوشیده برای ورزش‌های توپی و پیست‌های دوچرخه و اسکیت بخشی از این امکانات و تجهیزات است. همچنین زمین بدمینتون، میز پینگ‌پنگ و فوتبال دستی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آب‌نما و... و. از دیگر امکانات این مجموعه جدید است. این میان مبلمان، امکانات و تجهیزات بوستان نیز در دو طرف مسیرهای سنگفرش جانمایی شده و دسترسی‌شان آسان است.  

نشانی و دسترسی
دسترسی به نخستین بوستان بانوان منطقه۴ از دو مسیر امکان‌پذیر است. شما می‌توانید یا از میدان رسالت، خیابان هنگام، امتداد خیابان استقلال، ضلع غربی خیابان کوهستان و درست مقابل باغ پرندگان خود را به این مجموعه برسانید یا از مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید بابایی، ورودی خیابان کوهستان از سمت شمال به این مرکز مراجعه کنید. بوستان بانوان روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ باز است و ورود آقایان به محوطه بوستان در روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۰ و روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز مقدور است. این مجموعه پارکینگ سر باز و بزرگی با حداقل ظرفیت ۲۰۰ خودرو دارد.  

مرضیه حدیدچی را بیشتر بشناسیم
بانوی مبارز

بوستان بانوان منطقه ۴ به نام «مرضیه حدیدچی» نامگذاری شده و در ورودی این بوستان بر روی تابلو بزرگی شرح زندگینامه و عکس این بانوی مبارز انقلابی درج شده‌است. «انسیه دباغ» یکی از دختران بانو حدیدچی که از نامگذاری این بوستان به نام مادرش خرسند است، می‌گوید: «فعالیت‌های سیاسی مادرم با پخش اعلامیه علیه حکومت پهلوی از سال ۴۰ شروع شد و با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهید سعیدی شدت یافت. در سال ۵۲ مادر توسط ساواک دستگیر شده و به زندان رفت، یادم است آن زمان من ۴ سالم بود و همراه با خواهر بزرگ‌ترم برای ملاقات مادرم می‌رفتیم. در سال ۵۵ برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و چون آموزش‌های لازم را دیده بود در نوفل لوشاتو به‌عنوان محافظ شخصی حضرت امام(ره) انتخاب شد و بعدها یکی از حاملان پیام امام خمینی(ره) به گورباچف، رهبر شوروی سابق بود.» او می‌افزاید: «مادرم در سال ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره بیماری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و درهمان سال هم شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گرفت این بوستان را که در حال ساخت بود به نام او ثبت کند.» 

کد خبر 459865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha