درخت کهنسال محله لویزان با قدمت بیش از 300 سال، این روزها حال خوشی ندارد و اهالی محله نگران نابودی آن هستند، از این روی شهرداری در صدد شناسنامه‌دار کردن آن است.

درخت توت

همشهری آنلاین/ پریسا نوری: هیچکس به درستی نمی‌داند چند قرن از عمرش می‌گذرد، اما بالا رفتن از تنه قطور آن و خوردن توت‌های درشت و آبدارش بخشی از خاطرات مشترک قدیمی‌های محله لویزان است. با این حال، به نظر می‌رسد درختی که تنه قطور و تنومندش در پیاده‌رو خیابان فرشادی است و از وسط سالن پذیرایی، بالکن، راه پله یکی از خانه‌ها رد شده و سر از پشت‌بام در آورده، این روزها حال خوشی ندارد. «علی فرحبخش» یکی از ساکنان لویزان عکس‌های قدیمی و پرشاخ و برگ درخت را نشان می‌دهد و با اظهار تاسف از وضعیت فعلی درخت می‌گوید: «درخت کهنسال لویزان میراث طبیعی و نماد محله است. خیلی‌ها که برای زیارت امامزاده پنج‌تن به اینجا می‌آیند در کنار درخت می‌ایستند و با آن عکس می‌گیرند حتی چند سال قبل عکسش در یک مجله معروف ترکیه چاپ شده بود، اما ما به این میراث ارزشمند که می‌تواند برای محله جاذبه گردشگری باشد بی‌توجهی کردیم به طوری که در معرض نابودی قرار گرفته است.» «محمد رضائیان» یکی دیگر از اهالی قدیمی محله با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی درخت می‌گوید:‌ «این درخت سال‌ها سایه و میوه‌اش را سخاوتمندانه به اهالی و رهگذران بخشیده است حالا نوبت ماست که از آن محافظت کنیم اما متاسفانه مدت‌هاست که داخل درخت پوک و  پوسیده شده و لازم است با روش علمی جلوی پوسیدگی بیشتر آن گرفته شده و از آن محافظت شود. » او با بیان اینکه به تازگی شهرداری اقدام به هرس شاخه‌های اضافه درخت و رسیدگی به آن کرده می‌افزاید: «این اقدامات کافی نیست. این درخت هم باید مانند سایر درختان کهنسال شناسنامه داشته باشد تا در آینده هم حفظ شود.»

درخت کهنسال لویزان شناسنامه‌دار می‌شود

نگرانی اهالی از وضعیت درخت توت قدیمی را با «مرتضی بناء» شهردار ناحیه ۳ منطقه ۴ در میان می‌گذاریم. او از اقدامات اخیر شهرداری برای حفظ درخت می‌گوید:‌ «برای حفظ و نگهداشت فعلا شاخه‌های اضافی را هرس کردیم تا بارش سبک شود و چسب هرس زده‌ایم، همچنین با توجه به پوسیدگی شاخه‌های پایین باید داخل درخت سیمان بزنیم تا پوسیدگی پیشرفت نکند. » شهردار ناحیه ۳ در ادامه می‌افزاید: «صاحب ملکی که بخشی از تنه درخت در آن قرار دارد قصد بازسازی ملک را داشت و ما با توجه به تهدیدی که ممکن بود متوجه درخت شود مانع این کار شدیم. همچنین درصددیم بعد از حصارکشی اطراف درخت‌ با حضور کارشناس عمر دقیق درخت را تعیین کنیم و کارهای قانونی برای حفظ و شناسنامه‌دار کردن درخت انجام دهیم تا تحت حفاظت همیشگی قرار بگیرد. »

کد خبر 474020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha