طراحی و ساخت پروژه‌های کلان قرار است به داد ترافیک پایتخت برسند. تکمیل پروژه ۳۵ متری افتخاری در محله دارآباد که ادامه بزرگراه امام علی(ع) به حساب می‌آید نیز از همین پروژه‌های کلانی است

عمرانی

 همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:‌ که بیش از ۵ سال پیش کلنگ ساخت آن به زمین خورد. اما با وجود معارضان در مسیر توسعه ادامه بزرگراه، بعد از مدتی متوقف ماند. این اتفاق نه تنها گره‌ای از ترافیک شمال شرق تهران باز نکرد، بلکه شهروندان محله دارآباد را با معضلاتی روبه‌رو کرد. چند هفته‌ای است دوباره صدای کلنگ ساخت‌وساز و تکمیل پروژه ۳۵ متری افتخاری به گوش می‌رسد و مسئولان شهری به شهروندان نوید می‌دهند فصل آینده و در کمتر از ۳ ماه شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود. در این گزارش علاوه بر بررسی مشکلاتی که تاکنون و در نتیجه ناتمام ماندن این طرح گریبانگیر شهروندان شده بود، با مسئولان منطقه نیز درباره زیر و بم روند پیشرفت پروژه گفت‌وگو کرده‌ایم.  

سکوت پروژه ۳۵ متری افتخاری چند هفته‌ای است که شکسته شده و اهالی محله دارآباد بیش از همیشه منتظرند تا زودتر با تکمیل این طرح با دردسرهای این پروژه نیمه‌کاره خداحافظی کنند. پروژه ۳۵ متری شهید افتخاری ازخیابان شهید پورابتهاج تا خیابان شهید مژدی (اوشانی) به طول هزار و ۸۰۰ متر ادامه دارد.  
خیابان ۳۵ متری شهید افتخاری به‌عنوان حلقه اتصال محله دارآباد به بزرگراه‌های امام‌علی(ع)، شهیدصیادشیرازی و ارتش قرار است حجم سنگینی ازترافیک در منطقه را کاهش دهد. این پروژه نیمه‌تمام که کلنگ آن سال‌ها پیش به زمین خورد به دلیل املاک معارض بر سر اجرای طرح متوقف شد وگویی به خرابه‌ای تبدیل شده بود که برای ساکنان دردسرهایی ایجاد می‌کرد. «مریم کریمی» از اهالی محله دارآباد نخستین دردسر این طرح نیمه‌تمام را تبدیل شدن به محلی برای تجمع زباله و نخاله عنوان می‌کند و می‌گوید: «ساکنان اطراف این خیابان به دلیل نبود روشنایی این محدوده و وجود سگ‌های ولگرد با مشکل رفت‌وآمد روبه‌رو هستند که امیدواریم با تکمیل پروژه زودتر از دست این دردسرها خلاص‌شویم. »
«غلامرضا قیدی» از دیگر اهالی قدیمی محله می‌گوید: «تبعات نیمه‌تمام ماندن طرح‌های عمرانی با این وسعت، محله‌های مجاور را درگیر می‌کند. سرریز ترافیک شهرک‌های کنار بزرگراه ارتش به دلیل نیمه‌تمام ماندن امتداد بزرگراه‌های اصلی شمال شرق تهران، به مسیرهای دسترسی محلی محله‌های دارآباد و کاشانک کشیده می‌شود و معابر با عرض کم را قفل می‌کند. به‌طوری که ساکنان و اهالی محله با تردد روزمره هم با مشکل ترافیک سنگین در کوچه‌ها و خیابان‌های محله روبه‌رو هستند. » 
این طرح عمرانی حلقه اتصال بزرگراه صیاد شیرازی، امام علی(ع) و ارتش است که به‌زودی تکمیل می‌شود و گره مشکلات ترافیکی شمال شرق تهران را باز می‌کند.  

  •  رفع معارض و آغاز عملیات عمرانی 

«سیدحمید موسوی» شهردار منطقه یک، پیش از این علت متوقف ماندن طرح را وجود ۳ معارض عنوان کرده بود. حالا با اخذ رأی ماده ۹ قسمت شمالی پروژه به اجرا درآمده است و با تکمیل پروژه ۳۵ متری افتخاری در ادامه خیابان پورابتهاج (دارآباد) دسترسی شرق منطقه به بزرگراه‌های اصلی ممکن می‌شود. روند تکمیل این روزهای پروژه را از شهردار ناحیه ۵ جویامی‌شویم.  
«مجید صالحی فیروزآبادی» می‌گوید: «پروژه ۳۵‌متری افتخاری پروژه‌ای است که سال‌ها پیش طرح‌ریزی شده. اصلی‌ترین مانع برای پیشرفت پروژه این بود که در زمان طراحی پروژه به هزینه‌های تملک املاک معارض توجهی نشده بود. در مسیری که کار عمرانی متوقف شده بود، عرشه پل را داریم که بخشی از آن ساخته شده و بخشی هنوز تمام نشده است. بعد از آن، تملک زمینی نزدیک به ۹ هزارمترمربع با درختان قدیمی است که تعارضاتی را با بحث زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت. بعد از بازدید شهردار منطقه از پروژه به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر بخواهیم منتظر کامل شدن عرشه پل و تملک آن زمین مشجر بمانیم، زمان را از دست می‌دهیم و هم هزینه بسیاری را شامل می‌شود که الان دست یافتنی نیست. بنابراین براساس پیشنهاد شهردار منطقه مسیر شمال به جنوب ۳۵ متری افتخاری که مسیر هزار و ۸۰۰ متری را شامل می‌شود، تکمیل و افتتاح خواهد شد. به این معنی که از شمال به جنوب حرکت خودروها در جریان باشد و وارد امام علی(ع) جنوب شود. » 

غلامرضا قیدی/ اهالی قدیمی محله
  •  انجام عملیات کاشت‌گونه‌های گیاهی 

با تغییر مسیر در انتهای پروژه، تملک ملک هزار و ۲۰۰‌مترمربعی انجام شد. صالحی در توضیح بیشتر می‌گوید: «بعد از چندین بار مذاکره، رضایت مالک جلب نشد و منجر به صدور رأی ماده ۹ شد. مبلغی از سوی شهرداری در وجه صندوق دادگاه ریخته و رفع معارض انجام شد. » 
با رفع معارض در مسیر خیابان افتخاری، رمپ خروجی از افتخاری به امام علی(ع) جنوب در حال تکمیل است. حالا کارگران فضای سبز هم در مسیر خیابان ۳۵ متری افتخاری مشغول کاشت‌گونه‌های گیاهی مناسب و پاکسازی مسیر از نخاله هستند تا زودتر شاهد راه‌اندازی این مسیر باشیم.  

  • به زودی شاهد افتتاح مسیر خواهیم بود

«احمد غیورانه» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه‌یک درباره روند پیشرفت پروژه ۳۵ متری افتخاری می‌گوید: «پروژه نسبتاً بزرگی است که بعد از رفع ملک معارض، این روزها با جدیت در حال انجام و قرار است قسمتی از آنکه شامل رمپ راستگرد از بالا دست به سمت بزرگراه امام علی(ع) است به‌زودی بازگشایی شود. » وقتی از او درباره زمان دقیق اتمام کار و افتتاح می‌پرسیم این‌طور پاسخ می‌دهد: «در مسیر، نهر تقریباً بزرگی است که با سنگدال بتنی روی آن پوشیده می‌شود. در روند تکمیل پروژه خاکریزی و آرماتوربندی هم در حال انجام است. امیدواریم حدود ۲ ماه آینده شاهد راه‌اندازی مسیر باشیم. بازگشایی این مسیر معضل ترافیک محله دارآباد و بخشی از شمال شرق منطقه را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. »
 

  • ترافیک با محله دارآباد خداحافظی می‌کند 

«مجید آشتیانی» مدیر پروژه ۳۵ متری افتخاری درباره زمان تکمیل طرح می‌گوید: «بتن‌ریزی در مسیر در حال انجام است. باید زمان لازم برای خشک شدن بتن را در نظر بگیریم تا کارایی داشته باشد. مقاومت نهایی بتن هم انجام شده است. با این حال می‌توانیم در فصل تابستان شاهد بازگشایی مسیر باشیم. پروژه اتصال بزرگراه‌های شهید صیاد شیرازی، امام علی(ع) و ارتش علاوه بر برچیدن ترافیک داخل محله دارآباد، ‌ تردد خودروها را با شرایط ایمن به بزرگراه‌های شرقی منطقه انتقال می‌دهد. »

کد خبر 519977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha