همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: روز شنبه هشتم مهرماه ۱۳۹۱ دو پروژه بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی، به‌طورکامل تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

 

به گزارش همشهری آنلاین، مازیار حسینی دراین باره گفت: پروژه بزرگراه شهید زین‌الدین در امتداد‌شرقی بزرگراه شهید همت، از تقاطع بزرگراه امام‌علی (ع) آغاز و به سه‌راه‌آزمایش درتقاطع با جاده‌جاجرود و اتوبان شهید یاسینی ختم‌می‌شود.

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه حدفاصل بزرگراه امام‌علی‌ (ع) تا پل شهید قائمی (پل پروین) به‌طول تقریبی ۷ کیلومتر در مهرماه سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید و فازدوم آنکه از شرق تقاطع شهید قائمی آغازشده و به‌طول ۵‌کیلومتر تا سه‌راه آزمایش ادامه‌دارد، درروز شنبه هشتم مهرماه سال ۱۳۹۱ باحضور شهردار تهران و جمعی ازمقامات لشکری و کشوری به بهره‌برداری می رسد.

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: درواقع این فاز از بزرگراه شهید زین‌الدین شامل احداث ۱۵ کیلومتر مسیر (۵ کیلومتر تندرو‌ها، ۵/۷ کیلومتر کندرو‌ها و ۵/۲ کیلومتر برقرارکننده ارتباطات‌محلی) است که به‌همراه ۳ دستگاه پل‌بتنی درمحدوده خیابان وفادار، خیابان احسان و دانشگاه شهید عباسپور تحویل مردم خواهدشد. ارتباط و اتصال بزرگراه شهید همت به شرق تهران و دستـرسی‌ بـه تقاطـع‌های اصلی شمالی و جنوبی منطقه شرق، از‌جمله اهداف احداث بزرگراه شهید زین‌الدین می‌باشد. با تکمیل این بزرگراه و اتصال آن به سه‌راه‌آزمایش، بار‌ترافیکی در بزرگراه‌های شهید بابایی و رسالت به شکل بهتری توزیع‌شده و البته از ظرفیت بزرگراه امام‌علی (ع) نیز استفاده بیشتری به‌عمل ‌خواهدآمد. ضمن‌اینکه رینگ خروجی بزرگراه‌های شهر تهران در محدوده شرق پایتخت کامل‌شده و ترافیک در محدوده شمال شرق تهران سامان پیدا می‌کند.

حسینی اظهار داشت: علاوه براین، به‌دلیل ارتباط بزرگراه شهید زین‌الدین با سه‌راه‌آزمایش و در‌واقع اتصال به جاده‌آبعلی، بخشی از سفرهای برون‌شهری به استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور که در‌حال‌حاضر بیشتر از‌طریق بزرگراه شهید بابایی انجام‌می‌شود، به بزرگراه شهید زین‌الدین منتقل‌شده و این امر به‌بهبود عملکردهای ترافیکی یکی‌از مبادی‌ورودی پایتخت منجر خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درادامه افزود: اجرای همزمان تندرو‌ها و کندروهای بزرگراه به همراه احداث کانال جمع‌آوری آبهای‌سطحی و خیابان‌های دسترسی، از‌جمله ویژگی‌های بارز این پروژه بزرگ عمرانی می‌باشد. همچنین ایجاد فضای‌سبز و تأمین‌روشنایی مسیر در‌طول مراحل ساخت بزرگراه، یکی از الزامات طرح بود که خوشبختانه طبق برنامه زمان‌بندی انجام‌شد و با تکمیل بزرگراه، کارهای مربوط‌به آن نیز به‌سرانجام رسید.

احداث بزرگراه ۱۲ کیلومتری شهید زین‌الدین با تملک بیش‌از ۴۰۰ هزار متر‌مربع املاک معارض یکی از پروژه های عمرانی شهرداری به‌حساب‌می‌آید اما دراین میان راهکار‌ها و بازنگری‌هایی نیز وجود‌داشت که سبب صرفه‌جویی در چنین هزینه‌هایی شد. احداث پل وفادار یکی‌از تمهیداتی است که مجریان پروژه را از تملک املاک بیشتـر بی‌نیاز کرده و ۳۸۰ ملک تجاری را خارج از پوسته طرح قرار‌ داد.

پل ۱۰۷۷ متری وفادار که رکورد پل ۷۰۰ متری روشندلان را به‌عنوان طویل‌ترین پل پایتخت از آن خود می‌نماید، در‌واقع یکی‌از طویل‌ترین پل‌های سواره‌رو در کشور به‌حساب‌می‌آید که تمام مسیـرهـای دستـرسـی و دوربـرگردان‌ها در فضای زیر آن تأمین‌شده ‌است. پل‌وفادار درحال‌حاضر و قبل‌از ساخت بزرگراه‌طبقاتی صدر، طویل‌ترین پل‌بتنی پیش‌تنیده ایران هم به‌حساب می‌آید.

علاوه بر این اجرای پروژه ادامه بزرگراه شهید زین‌الدین با معارضات تأسیساتی ریز و درشتی همراه بوده‌است. جابجایی برخی از این معارضات همچون لوله‌آب ۸۰۰ و ۱۴۰۰ میلیم‌تر که از خطوط‌اصلی آبرسانی ‌شرق تهران به‌حساب می‌آیند، بزرگ‌ترین جـابجـایـی لـوله‌های آب در مجموع پروژه‌های عمرانی شهـر تهـرا‌ن بوده است.

اما در غرب بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید خرازی واقع شده‌است که از محل تقاطع بزرگراه آزادگان با بزرگراه همت آغازشده و تا وردآورد در مرز غربی محدوده شهری تهران امتداد‌می‌یابد که به‌عبارتی ورودی جدیدی در غرب تهران به‌حساب‌می‌آید. در سال‌های اخیر بخشی‌از مسیر بزرگراه شهید خرازی به‌همراه تعدادی از تقاطعات آن در محدوده شهرک راه‌آهن به بهره‌برداری رسیده‌است. بخش پایانی این پروژه شامل مسیری درحدود۷ کیلومتر، حدفاصل بلوار پژوهش تا تقاطع وردآورد می‌باشد که دراین مسیر نیز تقاطع‌های غیرهمسطح نظیر تقاطع بزرگراه دوگاز، تقاطع محور وردیج و تقاطع خیابان اردستانی آماده بهره‌برداری است.

دکتر مازیارحسینی درمورد افتتاح بزرگراه شهید خرازی گفت: با بهره‌برداری از پروژه احداث ادامه بزرگراه شهید خرازی، این بزرگراه به یک معبر ۱۴‌کیلومتری تبدیل‌می‌شود که در امتداد‌غربی بزرگراه شهید همت از تقاطع بزرگراه آزادگان آغاز‌شده و در نقطه‌ای قبل‌از پادگان شهید ناصر‌محمدی، از‌طریق تقاطع غیر‌همسطح S۲۰ با محورهای جنوبی خود ارتباط می‌یابد.

بزرگراه شهید خرازی علاوه بر تکمیل رینگ‌خارجی بزرگراهی در محدوده غربی شهر تهران، دسترسی آسان شهرک‌های مسکونی محدوده منطقه ۲۲ و معابر‌اصلی این منطقه به شبکه بزرگراهی را فراهم‌می‌سازد. بهره‌برداری از این بزرگراه به‌دلیل ارتباط با‌محور آزادراه تهران- کرج از‌طریق بلوار پژوهش و خیابان اردستانی، بار‌ترافیکی آزادراه را به‌ویژه در ساعات‌ اوج ترافیک به‌نحو چشمگیری کاهش خواهد داد.

با تکمیل بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی در دوسمت شرق و غرب بزرگراه شهید همت، یک مسیر حدوداً ۵۴ کیلومتری از سه‌راه‌آزمایش در شرق تهران تا وردآورد در غرب پایتخت، به‌عنوان بهترین و معقولانه‌ترین گزینه سفرهای شرقی- غربی تهران دراختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 185892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز