همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بزرگراه امام علی(ع) حد فاصل منصور تا بزرگراه شهید آوینی که تقاطع‌های بزرگراه بعثت، بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید نجفی رستگار (دولت آباد) در آن قرار دارد در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مازیار حسینی در جریان بازدید خبرنگاران از مراحل احداث بزرگراه امام علی (ع) با بیان این مطلب اظهار کرد: با بهره برداری از بزرگراه امام علی (ع) که امیدواریم طبق وعده شهردار تهران در ۱۳ رجب سال آینده افتتاح شود از بلوار ارتش تا حرم امام خمینی (ره) طی مدت زمان ۳۰ دقیق طی خواهد شد.

وی با اشاره به سختی‌های کار این پروژه گفت: به غیر از تعداد معارض‌های این پروژه که بی‌سابقه‌ترین رفع معارض را در کشور داشته است بررسی‌های کارهای قبلی مهندسی کشور نشان دهنده ویژگی‌ها و سختی‌های کار بزرگراه امام علی (ع) است که برای خودمان نیز میزان پیشرفت در کار بسیار قابل توجه بود.

حسینی با بیان اینکه احداث بزرگراه نیاز به طراحی مجدد داشت، گفت: ۲۴ تقاطع در مسیر این بزرگراه قرار دارد که ۱۰ تقاطع بزرگ آن کاری به اندازه احداث تقاطع بزرگراه شهید همت - مدرس نیازداشت، میدان محلاتی نیز از زیبا‌ترین مجموعه پل‌ها و رمپ و لوپ‌ها ی تهران خواهد شد.

معاون شهرداری تهران با اشاره به وضعیت خاک موجود در کنار کانال سرخه حصار اظهر کرد: با توجه به اینکه سال‌های متمادی در این محدوده به صورت مجاز و غیر مجاز نخاله و زباله تخلیه می‌شده خاک این محدوده بسیار سست بود و به میزان هفت تا هشت متر دکوپاژ انجام دادیم، همچنین پیش از این نمی‌توانستیم در بزرگراه‌ها شیب عرضی (دِوِر) رعایت نمی‌شد و به همین دلی مجبور به پایین آورذدن سرعت طرح بودیم تا خودرو‌ها از مسیر خارج نشوند اما در این بزرگراه شیب عرضی به خوبی دیده می‌شود که نشان دهنده رعایت صحیح استانداردهای مهندسی است.

وی افزود: در ۱۰۰ هزا قطعه سگمنت (قطعات پیش ساخته بتنی) برای دیواره بزرگراه امام علی (ع) باید تولید شود که به همین دلیل در مجاورت پروژه کارخانه سگمنت سازی راه اندازی کردیم تا این قطعات به موقع راه اندازی شود.

مهندس احسان نوش آبادی مدیر پروژه بزرگراه امام علی (ع) با اشاره به وجود ۲۴ تقاطع اصلی و فرعی در طول این مسیر گفت: ۱۰ تقاطع اصلی و ۱۴ تقاطع فرعی در این مسیر بزرگراهی قرار دارد که برای تقاطع‌های اصلی، دسترسی به بزرگراه و بری تقاطع‌های فرعی دسترسی‌های شرقی_ غربی روی بزرگراه در نظر گرفته شده است.

مدیر پروژه احداث بزرگراه امام علی (ع) مسیر بزرگراه را شامل ۸ باند تندرو و ۶ باند کند رو است اظهار کرد: باندهای تندروی بزرگراه از پل آغاز تا قبل از تقاطع آزادگان، ۱۳ کیلومتر، در تراز منفی یک و ۶ متر پایین‌تر از سطح زمین است، باندهای کندرو تیز در تراز صفر و در طرفین مسیر تندرو احداث شده‌اند. همچنین در طول مسیر به دلیل همجواری با بافت مسکونی، دیوار جاذب صوت نصب خواهد شد.

نوش آبادی افزود: ۸/۱ کیلومتر از مسیر بزرگراه از تقاطع خیابان کرمان تا جنوب میدان محلاتی به صورت دو طبقه احداث می‌شودو مسیر تندروجنوب به شمال در بالا و مسیر تندرو شمال به جنوب در پایین قرار دارد. این بخش پیش از این طراحی شده بود و سال ۸۹ به اجرا درآمده بود به همین دلیل پوسته مورد نظر طرح را ۵۰ متر در نظر گرفته بودند این درحالیست که پوسته طرح دیگر بخش‌های بزگراه ۷۸ متر است که با توجه به این محدودیت بخشی از بزرگراه دوطبقه احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۶ کیلومتر از بزرگراه در حال احداث امام علی (ع) از بافت مسکونی عبور می‌کند. بیش از ۴ هزار پلاک شامل ۷ هزار واحد مسکونی تملک شده‌اند که با شکل گیری کمیته‌های ویژه در مدت زمانی کم و تا قبل از خرداد تمامی املاک مسیر مورد تملک قرار گرفتند. همچنین حدود ۳۷ متر از بیمارستان بوعلی نیز در طرح بزرگراه قرار گرفته که هماکنون اقدامات لازم برای جابه جایی این بخش‌های بیمارستان و آزاد سازی آن نیز در حال انجام است.

مدیر پروژه امام علی (ع) با بیان اینکه پروژه به ۶ بخش تقسیم شده وعملیات عمرانی توسط ۴ پیمانکار در حال اجراست افزود: اولویت کار را بر احداث دسترسی‌های محلی قرار داده به همین دلیل از خرداد ماه که کاراحداث آغاز شده است تاکنون ۴ تقاطع میدان محلاتی، خیابان نیکنام، خیابان عزیزی و خیابان صفا زیر بار ترافیک رفته است.

نوش آبادی افزود: کل خاکبرداری پروژه امام علی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب است که تا کنون ۵۶ درصد آن شامل سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب انجام شده است؛ همچنین احداث این بزرگراه نیازمند هفت هزار و ۱۰۰ شمع است که ۷۶ درصد آن معادل ۵ هزار و ۴۰۰ شمع زده می‌شود.

کد خبر 186577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز