گروه شهری: زیرگذر قیطریه به‌منظور تأمین دسترسی شمال خیابان قیطریه به شرق بزرگراه صدر در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین گشایش در بزرگراه طبقاتی صدر اتفاق خواهد افتاد.

صدر

متعاقب اتمام عملیات روکش‌ آسفالت، ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های ‌سطحی و نیز خط‌کشی مسیر زیر گذر قیطریه، این سازه گره‌گشای ترافیکی ظرف یکی‌ دو روز آینده به‌ روی خودروها گشوده خواهد شد.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: بهره‌برداری از زیر گذر قیطریه، یک خواسته قدیمی و دیرینه ترافیکی نزد شهروندان بود و به‌این ترتیب دسترسی اهالی ساکن شمال بزرگراه صدر به مناطق مرکزی و شرق تهران از این پس از طریق زیرگذر قیطریه تسریع ‌می‌شود. همچنین شهروندانی که قصد ادامه‌مسیر به‌سمت جنوب شهر را دارند، می‌توانند بااستفاده از این زیرگذر و از طریق باندجنـوب بزرگراه صدر (مسیر غرب به شرق) به بزرگراه‌های شهید صیاد‌شیرازی و امام‌علی دسترسی پیدا کرده و از آنجا به مقاصد مورد نظر برسند.

مازیار حسینی در ادامه صحبت‌های خود افزود: هدف‌ اصلی بهره‌برداری از زیرگذر قیطریه، پاسخ به یک نیاز ترافیکی قدیمی بود. در عین ‌حال در شرایط ‌کنونی که به‌ سبب اجرای پروژه بزرگراه‌ طبقاتی صدر محدودیت‌‌های ترافیکی برای تردد در این بزرگراه وجود دارد، زیر گذر قیطریه می‌تواند تا حدودی این محدودیت‌ها را تخفیف‌ دهد.

وی اجرای عملیات احداث دال ‌بتنی زیرگذر را نیازمند انحراف ‌ترافیکی و تقسیم ‌کار به دو جبهه شمالی و جنوبی دانست و گفت: با وجود نیاز به انحراف ‌ترافیکی در بزرگراه صدر و همچنین وجود معارضات تأسیساتی گوناگون، کل عملیات‌ اجرایی زیرگذر قیطریه از حفاری و بتن‌ریزی شمع‌ها تا خاکبرداری و گشایش مسیر، در مدت ‌زمان کمتر از شش‌‌ماه انجام‌ شده است.

گفتنی‌است زیرگذر قیطریه که ارتباط مسیر شمال به جنوب خیابان قیطریه با مسیر غرب به شرق بزرگراه صدر را برقرارمی‌کند 500متر طول داشته و به شیوه تاپ‌اند داون احداث‌شده است.در آستانه این بهره‌برداری مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طبقاتی شدن بزرگراه صدر را بهترین گزینه برای افزایش ظرفیت این بزرگراه دانست و حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز گفت: پروژه بزرگراه ‌طبقاتی صدر، با وجود پیچیدگی‌های غیرقابل انکارش با دقتی مضاعف به ‌پیش‌ می‌رود.

مهدی چمران گفت: طراحی پروژه بزرگراه‌ طبقاتی صدر متکی بر مطالعات فنی و مهندسی حساب‌‌شده‌ای است و در این میان بهره‌گیری از روش پل‌های صندوقه‌ای در میان سایر گزینه‌های قابل ‌طرح، روش ‌اقتصادی و مقرون ‌به ‌صرفه‌ای به‌نظر می‌رسید که به‌ مرحله اجرا هم درآمد. کار افتخار آمیز گروه‌ مهندسی این پروژه آن است که توانسته‌اند با ابتکار خودشان مصالح و تجهیزات مورد نیاز را تولید کنند.

از طرفی حمزه شکیب در جریان بازدید از کارخانه شماره دو ساخت قطعات پیش ساخته بزرگراه طبقاتی صدر از این کارخانه به‌عنوان یک فرصت و زمینه‌سازی سخت‌ افزاری مناسب برای پروژه‌های آتی شهر تهران نام برد. وی امکانات قابل ‌ملاحظه این‌قبیل کارخانجات معظم را تضمین‌‌کننده سرعت و کیفیت پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران در سال‌های آینده دانست و گفت: این‌ دست فناوری‌های کارآمد می‌تواند در سایر کلانشهرهای کشور نیز استفاده شود.

شکیب همچنین با‌ اشاره به پیشرفت عملیات ‌اجرایی پروژه احداث بزرگراه‌ طبقاتی صدر طبق برنامه زمانبندی تعیین‌ شده، کیفیت اجرای این طرح ‌عظیم عمرانی را مناسب ‌خواند و گفت: بازدیدهای نظارتی از این پروژه نشان‌می‌دهد که اجرای آن با وجود پیچیدگی‌ غیرقابل انکار طرح، با دقتی مضاعف پیش ‌می‌رود و امیدواریم این پروژه گره‌گشای ترافیکی در زمان ‌مقرر به بهره‌برداری برسد. وی یادآورشد که پیشرفت پروژه‌های احداث تونل ‌نیایش و بزرگراه‌ طبقاتی صدر به‌عنوان مهم‌تریـن پـروژه‌های فنی و عمرانی شهر تهران، مورد‌ پایش و نظارت دقیق شورای ‌اسلامی شهر تهران قرار دارد و اقدامات شهرداری تهران در اجرای سریع و با کیفیت این پروژه‌ها قابل ‌تقدیر است.

کد خبر 188222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز