مریم شیخی: اینجا بزرگراه امام علی است. کارگران سخت مشغول کارند و آفتاب سوزان تابستان خیمه خود را گسترانیده است.

  کارگران و مهندسان از سویی به سوی دیگر می‌روند. ادوات، ماشین آلات، دستگاه‌های بتن‌ریزی، اسکلت‌بندی و... نیز در گوشه‌ و کنار این بزرگراه مشغول کارند. همه در تب و تابند تا چنین پروژه عظیمی چون نگین انگشتری در شهر بدرخشد.

این همان بزرگراهی است که نزدیک 30سال است که بلاتکلیف رها شده بود اما با تدبیر مدیریت شهری وقت این پروژه 30ساله جان دوباره‌ای گرفته است و نبض این بزرگراه دوباره می‌تپد... در گوشه‌ای از کارگاه نیکنام کارگران مشغولند. صدای دستگاه‌های بچینگ فضا را پر کرده است. کمی جلوتر عده‌ای مشغول بتن‌ریزی، آرماتوربندی، کف‌ریزی و... نیز هستند. همه بسیج شده‌اند تا این پروژه عظیم شهری در موعد مقرر به اتمام برسد. بدون تردید مدیریت جهادی در بزرگراه امام علی به حد اعلای خود رسیده است و نشان از عزم مدیریت شهری برای انجام چنین پروژه عظیمی دارد.

قلب بزرگراه امام علی می تپد

بزرگراه امام علی که یک مسیر شریانی شمالی- جنوبی است، به‌عنوان اصلی‌ترین و طولانی‌ترین محور بزرگراهی پایتخت محسوب می‌شود. مسیر پروژه بزرگراه امام علی 33کیلومتر است که از شمالی‌ترین نقطه تهران آغاز و به شهر ری منتهی می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شمال تهران را به جنوب شهر متصل می‌کند. عملیات عمرانی پروژه بزرگراه امام علی با دقت و سرعت بسیاری در حال انجام است.

تقاطعات کلیدی

پروژه امام علی در گذشته در زمینه طراحی، اجرا و تأمین مالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است. تملک بالغ بر پنج هزار واحد مسکونی در مسیر این پروژه نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی اجرای ادامه این بزرگراه بوده است. یکی از نکات حائز اهمیت در این پروژه وجود تقاطعات بسیار کلیدی در آن است. این پروژه 14تقاطع بزرگ دارد که برخی از آنها چهارسطحی هستند. بزرگراه امام علی تقاطعات مهمی با میدان شهید محلاتی، بزرگراه آزادگان، خیابان پیروزی، بزرگراه بعثت و بزرگراه دولت آباد دارد.

بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار

تملک املاک معارض این بزرگراه که از شش منطقه 7، 8، 13، 14، 15و 20می‌گذرد نیاز به بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار داشت که با همت شهردار تهران این اعتبار تأمین و به مرحله اجرا گذاشته شد.

هفت خوان رستم در کارگاه نیکنام

این پروژه در کارگاه نیکنام شامل هفت فاز به شرح ذیل است: فاز1: خیابان پیروزی تا قوام به طول 200متر شامل پل تقاطع پیروزی، فاز 2: حد فاصل قوام تا خیابان عزیزی به طول 200متر، فاز 3: شمال خیابان عزیزی تا شمال خیابان درودیان به طول 100متر شامل پل تقاطع عزیزی، فاز 4: حد فاصل خیابان درودیان تا بلوار نیکنام به طول 150متر، فاز5:حد فاصل شمال بلوار نیکنام تا خیابان کرمان به طول 52متر شامل پل تقاطع نیکنام و دوربرگردان نیکنام، فاز6: حد فاصل خیابان کرمان تا خیابان الله دادی به طول 430متر (شامل پل تقاطع کرمان)، فاز7:حد فاصل شمال خیابان الله. دادی تا میدان محلاتی به طول 500متر.

روزشمار بزرگراه امام علی تا سال 92 روشن است

به گفته مدیران شهری، هر تملکی که در مسیر ساخت بزرگراه امام‌علی صورت می‌‌گیرد بلافاصله کارگاهی در آن مکان ایجاد می‌شود. طبق روزشمار بزرگراه امام علی، این پروژه باید اوایل سال 92تحویل داده شود به همین جهت کار با سرعت و دقت بسیار در حال انجام است. طبق آخرین اطلاعات، کار در این پروژه با تلاش شبانه‌روزی و مدیریت جهادی پیشرفت بسیاری داشته است. حجم معارضات ملکی در این پروژه بسیار بالاست و بدون شک می‌توان گفت رکورد مدیریت‌ شهری در پروژه‌های پیشین شکسته شده و تجربه منحصربه‌ فرد و جدیدی در نوع خود به‌حساب می‌آید. این پروژه از مناطق هشت ، هفت،نظام آباد، سبلان، دماوند، پیروزی، آهنگ، اتابک، خاوران، دولت‌آباد و شهرری عبور می‌کند.

رکورد تملک معارضان ملکی شکسته شد

به ‌گفته مازیارحسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در جریان تکمیل بزرگراه امام علی رکورد تملک معارضان ملکی شکسته شد و شهرداری تهران با خرید ملک‌هایی که از سال‌ها قبل در طرح قرار داشتند، سعی کرد تا معضل چندساله ساکنان این مناطق را حل کند. وی با بیان این مطلب گفت: در طول سال‌های گذشته به‌دلیل آنکه احداث این بزرگراه به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده بود، بسیاری از مالکانی که ملکشان در این محدوده قرار گرفته بود، دچار مشکلات مختلفی شده بودند. از طرفی در طول سال‌های گذشته اراده‌ای برای اجرای این پروژه وجود نداشت که سرانجام با دستور شهردار محترم تهران این طرح قالب اجرایی به‌خود گرفت.

آزادسازی بیش از 95 درصد املاک در بزرگراه امام علی

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان این مطلب که بیش از 95درصد املاک، واقع در بزرگراه امام علی آزاد‌سازی‌ شده است، گفت: بیش از هزارمیلیارد تومان برای خرید املاک در مسیر، پیش‌بینی شده و عملیات اجرایی با توجه به اهمیت آن با سرعت در حال انجام است. پورزرندی در ادامه با اشاره به عملیات اجرایی بزرگراه امام علی گفت: یک سوم آزاد‌سازی‌ املاک واقع در این بزرگراه در منطقه هفت قرار دارد و این پروژه از اولویت‌های شهرداری است که هیچ‌یک از شهرداران گذشته جسارت انجام این کار را نداشتند چراکه عبور این بزرگراه از مناطق محروم و با معارضان ملکی بسیار با ابعاد اجتماعی، فرهنگی زیادی روبه‌رو بوده است. وی به تحویل این پروژه درسال 92اشاره کرد و گفت: هر تملکی که صورت می‌گیرد بلافاصله کارگاهی ایجاد می‌شود و کار با سرعت در حال انجام است.

گشایش ال سی‌های پروژه امام علی

معاون شهرداری تهران از گشایش ال‌سی این پروژه خبر داد و گفت: ال‌سی پروژه امام علی باز شده و بخشی از آن از طریق بانک‌های چینی واریز می‌شود و در بخشی که احتمال کسری وجود دارد باید فاینانس آن بیشتر شود. وی در ادامه گفت: 33درصد از املاکمان در منطقه هفت است و بخش عمده‌ای در منطقه 15واقع شده و به‌دلیل داشتن شرایط ویژه یک بخش در این دو منطقه باقی مانده است.

گذر بزرگراه امام علی از دارالمومنین تهران

شهردار منطقه 14درخصوص تملک املاک این منطقه در بزرگراه امام‌علی گفت: تاکنون بیش از 95درصد از املاک معارض در این طرح تملک شده است. دکتر نوریان اظهار داشت: 100درصد از تملک و تخریب معارضان بزرگراه امام‌علی حد فاصل خیابان پیروزی تا میدان شهید محلاتی در این منطقه انجام گرفته است. وی در ادامه افزود: با پایان فاز اول تملک معارضین این طرح، فاز دوم از میدان شهید محلاتی تا خیابان خاوران آغاز شده و کار تملک املاک معارض تا 95درصد پیش رفته است. شهردار منطقه14تهران با اشاره به اینکه بخشی از این بزرگراه حد فاصل خیابان نیکنام تا میدان شهید محلاتی به‌صورت دوطبقه است، اضافه کرد: بخشی از طبقه فوقانی این بزرگراه ساخته شده و فعالیت عمرانی آن به‌ خوبی پیش می‌رود.

اتصال بزرگراهی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به حرم امام خمینی (ره)

شهردار منطقه 20 با اشاره به اینکه عملیات عمرانی پروژه امتداد بزرگراه امام علی با دقت و سرعت در حال اجراست از آزادسازی معارضان ملکی و تاسیساتی این مسیر خبر داد. عظیم بابایی با اشاره به این مطلب گفت: بزرگراه امام علی در این منطقه در دو فاز اجرایی امتداد می‌یابد و معارضان ملکی و تاسیساتی این مسیر بالغ بر 25هکتار است که آزاد‌سازی‌ شده است. طبق گفته بابایی فاز اول این پروژه از دولت‌آباد تا بزرگراه شهیدآوینی است و طول مسیر فاز اول، سه کیلومتر است. فاز دوم این پروژه نیز اتصال بزرگراهی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به حرم امام خمینی (ره) است که طول این مسیر سه هزار و 200متر است. بابایی با اشاره به فاز دوم این پروژه که موجب اتصال بزرگراه شهیدآوینی به بهشت زهرا می‌شود گفت: بدون شک بهره‌برداری از این بزرگراه موجب توسعه پهنه شرقی در این منطقه می‌شود.

بزرگراه امام علی در قلب پایتخت

عبور بزرگراه امام علی از قلب پایتخت تحولی عظیم در این نقطه ایجاد می‌کند. کار تملک املاک این منطقه رو به پایان است و با گذر بزرگراه از وسط بافت فرسوده، محله‌های قدیمی احیا می‌شوند. بیشترین معارضان ملکی در منطقه هفت وجود دارند. طول پروژه امام علی در منطقه هفت، 1900متر است. رمضان میرعباسی شهردار منطقه هفت درباره ساخت این بزرگراه گفت: تا پایان‌‌ماه مبارک رمضان املاک معارض ساخت بزرگراه تملک و آزاد‌سازی‌ خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار و 700واحد مسکونی از واحدهای معارض بزرگراه امام علی در منطقه هفت واقع شده و تقریبا تمامی مسیر این بزرگراه از بافت مسکونی عبور می‌کند.

احداث سه پل اصلی و سه پل فرعی روی بزرگراه

رمضان میرعباسی درخصوص مراحل اجرایی و عمرانی پروژه امام‌علی در قلب پایتخت می‌گوید: این بزرگراه در محدوده منطقه هفت از خیابان دماوند تا سبلان شمالی ادامه دارد و روی این بزرگراه سه پل اصلی احداث می‌شود. بی شک پروژه امام علی از بی‌نظیرترین و سخت‌ترین پروژه‌هایی است که با کار شبانه روزی و خستگی‌ناپذیر عوامل اجرایی آن در حال انجام است و به جرأت می‌توان گفت این پروژه جزو ماندگارترین پروژه‌های پایتخت محسوب می‌شود چرا که با تکمیل این بزرگراه فاصله شمال و جنوب تهران با توجه به تأکیدات شهردار تهران کاهش می‌یابد.

 

کد خبر 178180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز