مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

نصرالله آبادیان*: نزدیک به 20سال است که شهروندان تهرانی تکمیل و بهره‌برداری از بزرگراه 17کیلومتری یادگار امام را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های بزرگراهی شمالی و جنوبی شهر به انتظار نشسته‌اند.

نصرالله آبادیان


بی شک اگر رویکرد جهادی مدیریت شهری در سال‌های اخیر نبود، گره کور این بزرگراه در پهنه جنوبی بسته می‌ماند و معارضین ملکی، تأسیسات شهری و تنگناهای فنی و مهندسی، این پروژه بزرگ عمرانی را در بن‌بستی لاینحل باقی می‌گذاشتند.

این در حالی بود که عمده مشکلات باقیمانده از این پروژه نیمه‌تمام بر دوش مردم و به‌خصوص ساکنین پهنه جنوبی خیابان آزادی نهاد شده بود که مجبور بودند عدم‌دسترسی‌های مناسب، ترافیک مقطعی و انواع و اقسام مزاحمت‌های معمول را با شکیبایی و صبر خود تحمل کنند.

بر همین اساس هم مدیریت شهری بر آن شد تا با روحیه‌ای جهادی که پیش‌تر در پروژه‌های بزرگی نظیر تونل رسالت، تونل توحید، بوستان ولایت و صد‌ها پروژه شاخص شهری نمود عینی پیدا کرده بود، تکمیل این بزرگراه شاخص را رقم بزند.پس از یک تلاش همه‌جانبه و منسجم که منتهی به حل شدن مشکل معارضین ملکی و کسب رضایت از صاحبان املاک واقع در طرح بود، فعالیت‌های عمرانی در این پروژه شتاب گرفت و به لطف خدا نتیجه همراهی و شکیبایی شهروندان در‌ماه رمضان به ثمر خواهد نشست.

شهرداری منطقه9 به‌عنوان یکی از بخش‌های درگیر در این طرح بزرگ بزرگراهی رفع مشکل معارضین ملکی و تأسیساتی، ایجاد دسترسی‌های محلی، توسعه فضای سبز حاشیه، زیباسازی و... را در دستور کار خود داشت که در حال حاضر بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها اتمام پذیرفته یا در مراحل نهایی قرار دارد.

بزرگ‌ترین نقاشی دیواری حاشیه این بزرگراه با وسعتی معادل 12هزار مترمربع به‌عنوان یکی از طرح‌های زیباسازی شاخص غرب پایتخت با بهره‌گیری از نماد‌های انقلابی، اسلامی و ایرانی هم‌اکنون بر دیوار‌های حاشیه بزرگراه نقش بسته است.

پل‌های دسترسی بین پهنه شرقی و غربی این بزرگراه احداث شده و در حال تکمیل است که با پایان عملیات عمرانی دسترسی‌های محلی و پل‌های عابر پیاده، شهروندان ساکن در این محدوده تردد آسانی را تجربه خواهند کرد.

در حاشیه بزرگراه یادگار امام(ره) ایجاد باغ راه و توسعه فضای سبز در حال انجام است که چهره این مسیر پرتردد را در آینده زیبا‌تر خواهد کرد و در کل باید گفت این بزرگراه در نهایت توسعه و پیشرفت این منطقه از شهر تهران را نیز به‌دنبال خود خواهد آورد.

در مجموع باید گفت که تکمیل این بزرگراه در کنار کارکرد شریانی در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل، فرصت مناسبی را نیزدر اختیار پهنه جنوبی خیابان آزادی قرار می‌دهد به گونه ای که علاوه بر گشودن محور‌های جدید و خارج شدن محور‌های جنوب غرب از ترافیکی سنگین و درهم فشرده، بافت فرسوده و متراکم شهری نیز با تحولی بزرگ روبه‌رو می‌شود.

* شهردار منطقه 9

کد خبر 178151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز