همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با سفر کاندولیزا رایس به بوگوتا، دولت‌های کلمبیا و آمریکا را به طرح توطئه برای حمله نظامی به کشورش متهم کرد.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز گفت: دولت کلمبیا را به طرح توطئه‌ای تحریک آمیز به دستور آمریکا متهم می‌کنم. این توطئه جنگی از این رو طراحی شده است که ما وادار به پاسخ شویم و در نتیجه جنگی درگیرد.

رییس جمهوری ونزوئلا که این سخنان را در کنفرانسی مطبوعاتی در کنار همتای خویش دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه مطرح می‌کرد، گفت:حضور مقامات آمریکایی از جمله کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه این کشور در روز‌های اخیر در کلمبیا امری تصادفی نبوده است.

چاوز سپس ضمن اعلام این مطلب که کلمبیا به ناو هواپیمابر آمریکا تبدیل شده است، افزود: اوریبه پیاده نظام واشنگتن است و با دولت کنونی کلمبیا نمی‌توان به عشای ربانی رفت(اصطلاحی که به منظور هم مسیر شدن دو کشور به کار می‌رود)، دولت کلمبیا،  دولت جنگ است.

رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه گفت: به دنیا هشدار می‌دهم که خود را برای انجام یک حمله نظامی از کلمبیا علیه ونزوئلا آماده کند. این بخشی از عملیات "بالبوا" است. چاوز معتقد است که عملیات احتمالی نظامی علیه ونزوئلا بالبوا نام گرفته است.باید به اوریبه گفت که دیوانگانی که احاطه‌اش کرده‌اند را مهار کند، او مسوءل هرآنچه در آینده رخ دهد، خواهد بود.

رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه با اشاره به این مساله که دولت کلمبیا واقعا به دنبال آزادسازی گروگان‌های دربند فارک نیست، گفت: من افق بسیار تاریکی را برای صدها گروگان دربند فارک پیش بینی می‌کنم. چاوز معتقد است که اوریبه در عالم واقع به دنبال آزادی زندانیان فارک نیست و در این باره به دروغ گویی روی آورده است.

چاوز در ادامه گفت: من درها بر حل  مساله گروگان‌های فارک نمی‌بندم، اما همانگونه که به فرستاده سارکوزی نیز گفته‌ام، آینده تاریکی پیش پای گروگان‌های فارک می‌بینم.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت: به فرانسویان و به خانواده گروگان‌ها در کلمبیا گفته‌ام که متاسفانه نمی‌توانم تمام زمان خود را به مساله آزادسازی گروگان‌ها اختصاص بدهم...این بدان معناست که در آینده توجهاتم نسبت به این مساله کم خواهد شد.

اختلافات میان ونزوئلا و کلمبیا بر  سر گروگان‌های در بند فارک پس از آن آغاز شد که الوارو اوریبه رییس جمهوری کلمبیا به میانجیگری هوگو چاوز در قضیه آزادسازی گروگان‌ها خاتمه داد.[کاهش سطح روابط ونزوئلا با اسپانیا و کلمبیا]

چاوز در پایان با اشاره مجدد به طرح حمله آمریکا به ونزوئلا گفت: اطلاعاتی در این باره از سازمان‌های اطلاعاتی خود و سایر کشور‌های آمریکای لاتین کسب کرده‌ایم که نشان می‌دهد سفر رایس و تعدادی از مقامات بلندپایه آمریکا در عرض یک هفته به کلمبیا، امری تصادفی نبوده است.

دانیل اورتگا نیز ضمن حامیت از اظهارات چاوز گفت: تهدیدات مورد اشاره رییس جمهوری ونزوئلا نه تنها علیه انقلاب بولیواری که علیه آمریکای لاتین هستند.

اورتگا همچنین ارسال پیام‌های دولت کلمبیا مبنی بر ایجاد روابط عادی با دولت ونزوئلا را یک شانتاژ سیاسی توصیف کرد.

کد خبر 42651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز