همشهری آنلاین: علی لاریجانی در خصوص سفر البرادعی به ایران و مواضع اخیر مقامات آمریکایی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، دکتر علی لاریجانی درباره اظهارات اخیر بوش مبنی بر حمایت از فرآیند دمکراسی و برخی گروه‌های سیاسی در ایران گفت: صحبتی که بوش داشته نیاز به تفسیر ندارد زیرا نظرات وی اصالتی ندارد که ذهن‌ها به سمت آن متوجه شود.

نماینده مقام معظم رهبری تاکید کرد: وی گفته بود که از حرکت‌های دمکراتیک حمایت می‌کند که حرف کاملا بی‌ربطی است. رفتار بوش و جریان نومحافظه کار با حرکت‌های دمکراتیک اصیل مخالفت دارد.

وی گفت: نمونه مخالفت آنها با حرکت‌های دمکراتیک کارشکنی علیه دولت قانونی حماس بود. در بیروت نیز آمریکایی‌ها نمی‌گذارند مبنای دمکراتیک پیاده شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکا علاقمند به برگزاری انتخابات سالم در ایران نیست گفت: مقام معظم رهبری به گروه‌های سیاسی تاکید کردند که اصالت خود را در داخل حفظ کنند و به فکر حرف‌های بیگانگان نباشند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت برخی شایعات مبنی بر دیدارش با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در قاهره را تکذیب کرد. وی تاکید کرد: گر چه سفرم به مصر غیر رسمی بود اما غیر رسمی بودن سفر به این معنی نیست که محتوای سیاسی نداشته باشد.

وی افزود: این سفر چون با تحولات لبنان مصادف شد رایزنی‌هایی با مقام‌های مصری، سوری، گروه‌های لبنانی و دبیر کل اتحادیه عرب صورت گرفت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا طرح عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب برای حل بحران سیاسی‌در لبنان برآیندی از مذاکرات با شما بود، گفت: عمرو موسی با من نیز رایزنی کرد اما آنچه گفته شده همه آنچه ما به عمرو موسی گفته‌ایم ،نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بهبود روابط تهران - قاهره نیز گفت: نگاه ایران به همکاری‌های سیاسی دو کشور مثبت است و این روش خوبی است که رایزنی‌های ادامه یابد.

لاریجانی، گفت‌وگوهای خود با مقام‌های مصری را برای بهبود روابط تهران و قاهره سازنده ارزیابی کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در  خصوص سفر البرادعی به ایران گفت: ایران انتظار دارد که البرادعی از وزن و جایگاه خود استفاده کرده و پرونده‌هسته‌ای ایران را از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگرداند.

وی با بیان این که بازگشت پرونده ایران به آژانس ، به نفع البرادعی و آژانس است، تاکید کرد: بردن پرونده ایران به شورای امنیت نفی نهاد حرفه‌ای و ضربه‌ای بزرگ به آژانس بود که می‌تواند شان و مسیر کار آژانس را در آینده هموارتر کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که ایران به این نتیجه برسد که با پشتوانه البرادعی، هم مسایل امروزش در حال حل شدن است و هم برای آینده می‌تواند دورنمای خوبی داشته باشد، همکاری‌های خود را با آژانس گسترش خواهد داد و این می‌تواند کمکی به آقای البرادعی در آژانس باشد. 

نماینده مقام‌معظم‌رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص وضعیت لبنان گفت: استراتژی جمهوری اسلامی این است که هر چه سریعتر وضعیت لبنان ، وضعیت سامان یافته‌ای شود.

وی اظهار داشت: در سفر به سوریه دیدارهایی با رئیس جمهوری و فاروق الشرع و گروههای لبنانی صورت گرفت و در خصوص چارچوبی که می‌تواند در شرایط فعلی به وحدت گروههای لبنانی برای ایجاد دولت وحدت ملی و انتخابات در این کشور کمک کند، رایزنی شد.

وی افزود: در این سفر از فرصت بوجود آمده استفاده شد و رایزنی‌هایی صورت گرفت. طرحی که عمر موسی در اتحادیه عرب پیگیری کرد و مطرح کرد، دور از ذهن نبود و این می‌تواند پایه اولیه برای گفت و گوهای سازنده باشد.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که سفر عمرو موسی به لبنان بتواند وحدتی بین گروههای لبنانی وحدتی ایجاد کند و گفت: اگر دو طرف بتواند افکار خود را به یکدیگر نزدیک کنند این پروسه خوبی است.

وی تاکید کرد: با من نیز برای حل بحران سیاسی در لبنان مذاکراتی شد اما آن چیزی که در اتحادیه عرب پخته شد همه آن چیزی نبود که با من صحبت کردند.

لاریجانی درباره قرارداد ‪ ۱۹۷۵‬الجزایر بین ایران عراق نیز گفت: آنچه که از آقای طالبانی نقل شد حدس زدم که با شیطنت رسانه‌ای همراه شود، بعدها دیدم که طالبانی نیز آن را تکذیب کرد. [طالبانی: قراداد 1975 الجزایر همچنان اعتبار دارد]

وی گفت: عده‌ای در صحنه منطقه به دنبال سوژه‌هایی هستند که بین ایران و عراق اختلاف بیاندازند. ایران و عراق دو کشور همفکر و نزدیک به یکدیگر هستند و برخی کشورهایی که دچار عقب افتادگی سیاسی در منطقه هستند دنبال اینند که سوژه‌هایی را پیدا کنند و اختلاف را دامن بزنند.
لاریجانی تاکید کرد: قضیه قرارداد ‪ ۱۹۷۵‬هم برای ما روشن است و هم برای عراقی‌ها . این به نفع عراقی‌ها و هم به نفع ماست و اینطور نیست که نفع یکطرفه داشته باشد و اکنون نیز چیز جایگزینی داشته باشد ، بنابراین دو طرف آن را قبول دارند.

لاریجانی، درباره سفر بوش به خاورمیانه نیز گفت: چند عامل موجب شد که بوش به این سفر بپردازد که یکی از آنها به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیت هسته‌ای ایران باز می‌گردد.

وی افزود: پس از انتشار این گزارش، تزلزلی در هم‌پیمانان آنها بوجود آمد به‌گونه‌ای که فکر کردند آمریکا بازی دیگری در جای دیگر دارد و به آنها که می‌رسد حرف دیگری می‌زند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: فضای عدم اعتماد به آمریکا از مدتهاپیش که ما با رهبران عرب صحبت می‌کردیم وجود داشت و تشدید شده بود اما بعید می‌دانم که از ذهن ایشان بر بیاید که این را حل کند. [ال پایس: سفر خاورمیانه‌ای بوش بی‌فایده است]

لاریجانی، دشمن تراشی تصنعی در منطقه را عامل دیگر سفر بوش به منطقه برشمرد و گفت: اکنون کشورهای عربی کاملا متوجه شده‌اند که آمریکایی‌ها دنبال این هستند که باز وضعیت نا بسامان و متزلزل اسرائیل را درست کنند [السفیر و فرش سرخ خونین برای بوش] و به همین خاطر می‌خواهند دشمن تراشی فرضی کنند. 

لاریجانی  همچنین در خصوص حادثه تنگه هرمز گفت: حادثه تنگه هرمز را در همین متن می‌بینم که یک حادثه معمولی را چنان بزرگ کردند که از آن چنین بهره برداری کنند که تهدید ایران جدی است. [توضیح وزارت خارجه پیرامون یک کشی آمریکایی]

وی یادآور شد که بخش پایانی وضعیت شکست اسرائیل در جنگ لبنان باید طی روزهای اخیر منتشر شود و آنطور که گزارشها حاکی است، این گزارش زلزله دیگر سیاسی در اسرائیل است.

لاریجانی تاکید کرد: با آمدن بوش به عنوان رییس یک کشور بزرگ که در کنار اسرائیل قرار دارد می‌خواهند نوعی آرامشی به داخل اسرائیل بدهند.

وی در عین حال گفت: باید توجه داشت که این حرکت آمریکا می‌تواند مسایلی را که در منطقه در حال بهبود بود تخریب کند. نظیر آنچه در لبنان رخ داد.

لاریجانی تاکید کرد: بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که مسیری که سوریه و فرانسه به دنبال آن بودند، به وسیله همین رفتارها و سفرها زودتر دچار زلزله شد و به همین خاطر باید به این سفرها دقت کرد.

لاریجانی که پس از ثبت نام برای نامزدی انتخابات مجلس هشتم با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که به توصیه تعدادی از روحانیون اقدام به ثبت نام کرده است. وی افزود که هنوز معلوم نیست که از حوزه تهران یا قم نامزد انتخابات شود.

کد خبر 41436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز