گروه سیاسی: دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: موضوع صدور قطعنامه جدید برای افزایش تحریم‌های ایران از سوی اعضای شورای امنیت منتفی‌است.

بان‌کی‌‌مون که با روزنامه الاهرام مصر گفت‌وگو می‌کرد و واحد مرکزی خبر مشروح آن‌را منتشر کرد، افزود: من اطلاع دارم که در مورد صدور قطعنامه جدید برضد ایران، میان کشورهای عضو شورای امنیت اختلاف‌نظر به وجود آمده است اما همواره از ایران خواسته‌ام و می‌خواهم به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت به‌طور کامل گردن نهد و برنامه کاری که درباره آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیده را اجرا کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش کنونی ایران را در ثبات عراق چگونه می‌بینید، گفت: ثبات عراق به نفع همسایگانش است، پس  لازم است تمام همسایگان عراق و جامعه جهانی تمام توان خود را برای کمک به دولت عراق به کار بندند.

در همین حال و در بحبوحه تأکید محافل سیاسی و مطالعاتی آمریکا بر لزوم مذاکره واشنگتن با تهران در مورد موضوعات مورد اختلاف، شورای روابط خارجی این کشور در تحلیلی خاطرنشان کرد که تحولات اخیر نشان می‌دهد که واشنگتن موضع خود را در برابر ایران نرم کرده و یخ روابط دو کشور در حال آب شدن است.

این نهاد مطالعاتی در نوشتاری که روی پایگاه اینترنتی آن قرار گرفته و فارس خبر آن‌را منتشر کرده است، با اشاره به اظهارات جنگ‌افروزانه پیشین مقامات آمریکایی-  به‌ویژه جورج بوش، رئیس‌جمهوری این کشور- آورده است: با وجود همه این لفاظی‌ها در سال 2007، پیش‌بینی می‌شود که روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن در آینده نزدیک با ملایمت همراه باشد.

از سوی دیگر، یکی از پژوهشگران مؤسسه صلح آمریکا نیز در تحلیلی به کاخ سفید توصیه کرد به مذاکره مستقیم با تهران روی آورده و جورج بوش در اولین سفر عمده‌ خود به خاورمیانه که شاید آخرین آن نیز باشد، فرصت نهایی برای تغییر جهت و تقویت دیپلماسی آمریکا در منطقه را غنیمت بشمارد.

در این نوشتار که در نشریه نشنال اینترست به چاپ رسیده، آمده است: در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کرد ایران را در انزوا قرار دهد، محمود احمدی‌نژاد در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرد و پادشاه عربستان از وی برای حضور در مناسک حج دعوت کرد و این در حالی است که مصر به تازگی مذاکرات  جدی را با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک آغاز کرده است.

کد خبر 41004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز