دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: تولید نان صنعتی آخرین حلقه از مراحل چهار‌گا‌نه مد نظر وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار و عرضه نان است.

از چند سال پیش و بر اساس طرح محوری ساماندهی گندم، آرد و نان برای ساماندهی وضعیت تولید و عرضه نان خرید تضمینی گندم، نظارت بر فرآیند تولید و توزیع آرد و حرکت به سمت تولید نان صنعتی مورد توجه قرار گرفت.

پس از خودکفایی در تولید گندم و تأمین نیاز داخل به این کالای راهبردی انتظار می‌رفت دولت نابسامانی‌های موجود در تولید و عرضه نان را مرتفع کرده و زمینه تولید نان کیفی و با قیمت مناسب را فراهم کند.

این در حالی است که با وجود اقدامات انجام شده اکنون مشکلات کیفی و تخلف نانوایی‌ها در قیمت عرضه نان از جمله اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی مصرف‌کنندگان است.

وضعیت نانوایان سنتی با توجه به شرایط این قشر از جمله موانع پیش روی این طرح بوده و از سوی دیگر هنوز تولید نان صنعتی به مرحله‌ای نرسیده که نیاز متقاضیان را پاسخگو باشد همچنین گرچه وزارت بازرگانی تسهیلاتی در این زمینه ارائه کرده است اما به‌نظر می‌رسد هنوز رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در تولید نان صنعتی وجود ندارد، این امر موجب شده تا به‌دلیل تنوع گندم در کشور، همه ساله دولت هزینه‌های سنگینی را متقبل شود.

به گفته علیرضا کریمی رئیس شورای آرد کشور، اکنون تنها 7 درصد تولید نان در کشور را نان صنعتی تشکیل می‌دهد.دولت برنامه‌ای برای حذف نانوایی‌های سنتی کشور ندارد و این نانوایی‌ها تنها بهسازی و نوسازی می‌شوند.

همچنین دولت در ایجاد نانوایی‌های صنعتی، شتابزده عمل نخواهد کرد و این نانوایی‌ها به تدریج در کشور احداث شده و در احداث نانوایی‌های صنعتی از مشارکت نانوایان سنتی نیز استفاده خواهد شد.

کد خبر 40570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز