علی ابراهیمی: محمد صادق مفتح، معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی روز گذشته در پنجمین همایش تجارت الکترونیکی، نظام بازرگانی کشور را به نظام روستایی شبیه دانست و گفت: اکنون در زمینه بازار اطلاعات به‌شدت دچار ضعف هستیم.

1 - اگر اجرای طرح تحول اقتصادی را به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر قلمداد کنیم، اصلاح نظام توزیع ازجمله زیرساخت‌های تحقق این امر است؛

تحولی که به‌نظر می‌رسد با ضعف اطلاعاتی مذکور یا محقق نشده یا اینکه اجرای ناآگاهانه آن آثار زیانباری را به‌دنبال خواهد داشت. با این روند بسترهای لازم برای اجرای طرح تحول در بخش بازرگانی تا چه حد فراهم است؟!

2 - اجرای طرح کدینگ کالا و خدمات، داشتن برندی قوی، رونق روزافزون تجارت الکترونیکی و شناخت کافی از توانمندی‌های اصناف از جمله زیرساخت‌های اصلاح نظام توزیع و پیش نیاز اجرای طرح تحول اقتصادی است، اما به راستی سهم هریک از این عوامل در فرایند کنونی تجارت و توزیع کالا یا خدمات چه میزان است تا بتوان با اتکای به آن انتظار اصلاح ساختار نظام توزیع را داشت؟!

3 - در شرایطی که دولت بر اجرای هر چه سریع‌تر طرح تحول اقتصادی تاکید داشته و کاهش تصدی‌گری و خروج دولت از بازار از جمله تکالیف معوق بخش بازرگانی است، تداوم حضور14 شرکت بزرگ دولتی برای توزیع کالاهای مصرفی تا چه حد قابل توجیه است. آیا نباید نابسامانی کنونی نظام عرضه را نیز در نحوه عملکرد این شرکت‌ها جست‌وجو کرده و تقصیر را متوجه ضعف بازار اطلاعات نکنیم.

4 - به‌نظر می‌رسد برخلاف دیدگاه معاون وزیر بازرگانی، قرابت چندانی بین نظام کنونی بازرگانی کشور و نظام روستایی وجود ندارد؛ چرا که در نظام روستایی شرکت‌های دولتی حضور نداشته و گردش کالا و خدمات نیز براساس نظام سنتی توزیع بسیار روان‌تر از نظام کنونی بازرگانی کشور است.

کد خبر 69132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز