یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: ساماندهی بازار آرد و نان از موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته با وجود وعده‌های دستگاه‌های ذی‌ربط و ارائه طرح جامع راه به جایی نبرده است.

این در حالی است که وزارت بازرگانی طرحی4 مرحله‌ای را برای ساماندهی تولید و عرضه نان مد نظر قرار داده که حلقه نهایی این فرآیند تولید نان صنعتی و حذف نانوایی‌های سنتی از چرخه تولید است.

گرچه بیشتر کارشناسان واگذاری امور به تشکل‌ها و نظارت دولت را تنها راه حل اصلاح مدیریت آرد و نان در کشور قلمداد می‌کنند اما تداوم مدیریت دولتی در این بخش و کاهش نقش تشکل‌های تولیدی در عرصه تولید و عرضه نان موجب شده است تا به‌دلیل اهمیت این کالا در سبد خانوار و تبعات ناشی از افزایش قیمت نان، با افزایش نیافتن قیمت این کالا در سال‌های اخیر، تولید‌کنندگان سنتی کاهش کمی و کیفی تولید نان در کنار افزایش غیررسمی قیمت‌ها را به‌عنوان راهکار برون رفت از بحران افزایش هزینه‌های تولید نان دنبال کنند. مشکلی که حتی برخوردهای تعزیراتی و جریمه نانوایی‌های متخلف نیز قادر به رفع آن نبوده است.

روزمرگی در مدیریت آرد و نان کشور موجب شده است تا اکنون فشار ناشی از ناکار‌آمدی مدیریت تولید و عرضه نان بر دوش مصرف‌کنندگان باشد.

آرد یارانه‌ای و نابسامانی بازار نان

رئیس هیأت‌مدیره کانون صنایع غذایی و رئیس انجمن آرد‌سازان با بیان این که تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای با قیمت‌های بین‌المللی و حتی قیمت‌های رایج، به حد غیرقابل مدیریت رسیده است، روزمرگی در مدیریت آرد و نان کشور را عاملی قلمداد می‌کند که موجب شده طرح‌های بزرگ به دست افراد کوچک در بخش‌های مختلف عقیم شود.

محمد مرتضوی بر لزوم پرهیز از تفکر دولتی و واگذاری امور به تشکل‌های صنفی صنعتی تأکید کرده و می‌افزاید: حرکت به سوی واقعی کردن قیمت‌ها حتی در شرایط توزیع آرد یارانه‌ای و نیز تهیه‌سازی‌ واحدهای پخت نان از نظر مکانی و تجهیزات و روش‌های پخت در کنار واگذاری امور به بخش خصوصی تأثیر به سزای در دستیابی به اهداف ساماندهی یارانه‌ها در بخش آرد و نان به‌دنبال خواهد داشت. واگذاری امور به تشکل‌ها و نظارت دولت، تنها راه حل برای اصلاح مدیریت آرد و نان در کشور محسوب می‌شود چرا که از سازمان‌های موجود همانی تراوش می‌شود که تا کنون شاهد آن بوده‌ایم.

ضرورت تعریف مدیریت جامع نان

دبیر انجمن مدیریت کیفیت نیز با بیان این که درصد بسیاری از ضایعات نان از لحظه کاشت، برداشت، نگهداری و تبدیل آن به آرد و نحوه توزیع آن شکل می‌گیرد، تعریف مدیریت جامع برای نان در کشور را ضروری قلمداد کرده و ‌با اشاره به نقش مؤثر مدیریت عناصر مختلف در حوزه تولید و توزیع آرد و نان، خواستار تهیه طرح جامعی برای شناسایی و ارائه راهکار برای چالش‌های پیش روی کاشت و نگهداری گندم، آرد و نیز تولید نان با محوریت رسانه‌ها شد.

سید سعید امامی بر ضرورت تعریف مدیریت جامع برای نان در کشور تأکید کرده و می‌گوید: بررسی مسیرهای تولید  در  نانوایی‌ها و محل‌های پخت و تهیه نان بسیاری از زوایای تاریک این بحث را روشن می‌سازد. اکنون مدیریت عناصر دخیل در فرآیند تولید و عرضه نان، به ویژه نحوه مدیریت شیوه‌های توزیع آرد و نگهداری نان با چالش‌های مبهمی مواجه است.

کد خبر 43366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز