برنامه افزایش تولید نفت در کشور علاوه بر افزایش ضریب برداشت از چاه‌های موجود، به توسعه چند میدان مهم در مناطق نفتی جنوب کشور بستگی دارد که در سال‌های اخیر کشف شده‌است.

با ناجی‌سعدونی مجری طرح توسعه میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و جفیر در شرکت مدیریت توسعه نفت(متن) گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قرارداد توسعه میدان یاد‌آوران پس از امضا در چه مرحله‌ای است؟

این قرارداد هم‌اکنون مراحل کسب مجوز‌های لازم از مراجع قانونی را طی می‌کند.

این قرارداد پس از تأیید هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت به کارگروهی که جایگزین شورای اقتصاد شده ارائه می‌شود تا در این شورا بررسی و تصویب شود.

پس از تصویب که تا اواسط بهمن طول می‌کشد، قرارداد به‌طور رسمی به پیمانکار ابلاغ می‌شود تا کارهای عملیاتی را آغاز کند.

ما در حال حاضر عملیات مین‌روبی را آغاز کرده‌ایم و این کار نیز توسط پیمانکاران داخلی تا دوماه آینده خاتمه می‌یابد و هرزمان که نیاز باشد منطقه به نمایندگان شرکت چینی طرف قرارداد تحویل می‌شود.

پس از ابلاغ رسمی قرارداد، شرکت چینی عملیات مطالعات مخزن و بررسی‌های فنی را از اواسط بهمن آغاز می‌کند و تا پیش از پایان سال، آغازعملیات فنی ممکن خواهد بود.

  • در میدان آزادگان آیا عملیات پیمانکار ایرانی آغاز شده است؟

 این میدان پس از کاهش سهم شرکت ساینوپک ژاپن و افزایش سهم شرکت نیکو به شرکت پتروایران وگذار شده‌است. اما برخی عملیات میدان مانند احداث راه‌ها وتأسیسات مسکونی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

در بخش تولید زودهنگام اما کار بهتر پیش‌رفته و طبق برنامه‌ای که اعلام شده، تا آخر دی ماه سال‌جاری عملیات اجرایی پایان می‌پذیرد و تولید زودهنگام 25‌هزار بشکه‌ای از این میدان آغاز می‌شود.

  • عملیات توسعه میدان جفیر به کجا رسیده است؟

قرارداد میدان نفتی جفیر با شرکت پتروایران و بلاروس نفت امضا شده و عملیات مین‌روبی تا 50 درصد پیشرفت داشته و قرارداد درحال کسب مجوزهای شرکت ملی نفت و کار‌گروه جایگزین شورای اقتصاد است.

عملیات اجرایی این میدان به‌طور قطع تا پیش از پایان سال آغاز می‌شود که تولید آن با احداث 17 چاه در دو مرحله به 25 هزار بشکه در روز باید برسد.

کد خبر 39948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز