چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان تولید نفت ایران از اول نوامبر 2008 برابر با 10 آبان 86 بر اساس تصمیم اجلاس اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به 70 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، جواد یارجانی رئیس اداره امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران با اعلام این مطلب گفت: این افزایش با توجه به تصمیم افزایش نیم میلیون بشکه‌ای میزان تولید نفت اوپک صورت می‌گیرد.

وی افزود: هم اکنون تولید نفت خام ایران روزانه حدود 4 میلیون و 50 هزار بشکه است که با افزایش تولید روزانه هزار بشکه، به حدود 4 میلیون و 120 هزار بشکه در روز می‌رسد.
یارجانی با بیان اینکه وضع عرضه نفت در بازارهای جهانی مطلوب است، گفت: افزایش کنونی قیمت‌های نفت ناشی از عوامل روانی و نگرانی های ژئوپلتیکی در جهان است.

نماینده ملی ایران در اوپک افزود: کشورهای صادر کننده نفت نباید با قیمت‌های اسمی نفت هیجان زده شوند بلکه وضع باید با اتخاذ راهبردی اصولی وضع بی‌ثبات قیمت نفت را سامان بخشند.

وی در عین حال گفت: اوپک به هیچ عنوان در مسائلی که مربوط به قیمت نفت است وارد نمی‌شود بلکه همواره سعی می‌کند با افزایش و کاهش تولید خود از نوسانات شدید بازار نفت بکاهد.

12 وزیر نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در اجلاس اخیر خود در وین - پایتخت اتریش - با توجه به پیش رو بودن فصل سرما، تصمیم به افزایش تولید نیم میلیون بشکه‌ای نفت خام از اول نوامبر 2007 میلادی گرفتند.

افزایش حباب‌وار قیمت نفت، زیان آور است

یارجانی همچنین افزایش حباب‌وار قیمت نفت را برای کشورهای تولید کننده زیان بار دانست. 

وی اشاره به اینکه دو عامل اساسی و غیر‌اساسی در افزایش قیمت نفت موثر است افزود: عوامل اساسی در قیمت نفت، نوسان در عرضه و تقاضا است به این ترتیب که هرگاه عرضه کم شود و یا تقاضا افزایش یابد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره عوامل غیر‌ اساسی گفت: مسائل ژئوپلتیک مانند درگیری‌های مرزی ترکیه و گروه (پ .ک .ک) و یا مسائلی چون تهدید یک کشور از جانب کشور دیگری که حاوی جنبه‌های روانی است جزو عوامل غیراساسی بازار نفت به شمار می‌رود.

نماینده ملی ایران در اوپک با بیان اینکه هم اکنون عرضه نفت خام مناسب است تصریح کرد: افزایش کنونی قیمت نفت در بازارهای جهانی نه به علت عرضه کم تولید کنندگان و تقاضای زیاد مصرف کنندگان، بلکه به علت مسائل روانی ناشی از استرس‌ها و دل نگرانی‌های ژئوپلتیک در جهان است.

یارجانی با تشبیه روند افزایش قیمت نفت به حباب روی آب گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) از وضع به‌وجود آمده که نبود ثبات را در بازارهای نفتی دنیا نشان می‌دهد چندان راضی نیست.

وی درباره علت افزایش حباب‌وار قیمت کنونی نفت افزود: حباب افزایش قیمت نفت بر اثر عوامل غیراساسی بالاخره روزی می‌ترکد و با فروکش شدن مسائل ژئوپلتیک احتمال کاهش قیمت‌های نفت وجود دارد.

یارجانی گفت: در حالی که به علت این افزایش کاذب، دیگر قیمت خدمات و اجناس به خصوص در حوزه صنعت نفت پایین نخواهد آمد و این موضوع به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

رئیس اداره امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی کشورمان افزود: برخی مواقع بر اثر نظرات غیر کارشناسی، رسیدن قیمت نفت به 100 دلار رویای کشورهای تولید کننده پنداشته می‌شود در حالی که به هیچ وجه رویا نیست و باید با این موضوع با احتیاط برخورد کرد.

یارجانی گفت: افزایش قیمت نفت باعث افزایش توقع در مردم می‌شود و اگر به این مهم پرداخته نشود مشکلات جدی تری را برای کشورهای تولید کننده به‌وجود می‌آورد.

کد خبر 35405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز