همشهری آنلاین: دبیر کل اوپک اعلام کرد این سازمان تقریبا در باره سطح تولید خود به اتفاق نظر رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی ای.اف.ایکس نیوز از وین، عبدالله البدری روز سه شنبه 20 شهریور تاکید کرد: اختلاف نظر بزرگی بین اعضای اوپک وجود ندارد و بحث ها امروز جمع بندی می شود و به پایان می رسد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بسیاری از کشورهای عضو اوپک به جز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در آستانه نشست اوپک گفتند موافق افزایش تولید نیستند.

در این حال گمانه زنی هایی مبنی بر خواست عربستان برای افزایش اندک تولید اوپک مطرح شده است.

محمد العلیم، وزیر نفت کویت، گفته است که انتظار دارد نشست امروز اوپک نتیجه «مثبتی» داشته باشد زیرا اوپک درک می کند که بازار در تنگنا است.

پیش از این شکیب خلیل، وزیر انرژی الجزایر، اعلام کرده بود که اعضای اوپک در خصوص حفظ یا افزایش سطح تولید این سازمان اتفاق نظر ندارند.

به گزارش شانا، اجلاس 145 اوپک که یک نشست عادی است، در شرایط خاصی برگزار می شود به طوری که هر چند بسیاری از وزیران اوپک عرضه نفت در بازارهای جهانی را کافی می دانند اما به دلیل فشارهای مصرف کنندگان و بهای بالای نفت در بازار جهانی تحت فشار برای افزایش تولید قرار دارند.

برخی اعضای اوپک نیز از احتمال تاثیر قیمت های نفت بر رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش تقاضای انرژی و کاهش بهای نفت در بلند مدت نگران هستند.

چندین وزیر نفت کشورهای عضو اوپک در روزهای گذشته تاکید کردند که عرضه نفت در بازار کافی است و لزومی به تغییر سطح تولید اوپک وجود ندارد.

اما علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که کشورش بزرگترین تولید کننده اوپک و دارای ظرفیت بالای تولید مازاد است، از اظهار نظر علنی خودداری کرده است و شایعاتی مبنی بر درخواست عربستان برای افزایش تولید اوپک بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز منتشر شده است.

از روز دوشنبه برخی منابع خبری گزارش دادند که در پی دیدار غیر رسمی وزیران نفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این کشورها قصد دارند از تولید اوپک به میزان حدود 500 هزار بشکه در روز حمایت کنند.

کد خبر 31179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز