همشهری آنلاین: آژانس بین المللی انرژی (آی.یی.ای) روز چهارشنبه 21 شهریور پیش بینی خود را در خصوص تقاضای جهانی نفت در سال جاری و سال آینده اندکی کاهش داد و آن را به ترتیب 85 میلیون و 900 هزار و 88 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود میزان تقاضای جهانی در سال جاری را 86 میلیون بشکه در روز و تقاضای سال 2008 را 88 میلیون و 200 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.

گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی در حالی منتشر شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز در وین تصمیم گرفت تولید خود را از 10 آبان ماه (اول نوامبر) 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

آژانس بین المللی انرژی که مدافع منافع کشورهای مصرف کننده در زمینه انرژی است در ماه های اخیر بارها از اوپک خواسته بود به منظور کاهش بهای نفت، تولید خود را افزایش دهد.

در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی، ملایم بودن هوا در ماه های ژوئن و ژوییه و نیز استفاده از انرژی های جایگزین، دلایل اصلی کاهش تقاضای نفت در سال جاری ذکر شده اند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی کرده است که میزان تقاضای جهانی نفت به دلیل بالا بودن قیمت های این ماده احتمالا بیشتر کاهش خواهد یافت.

دلیل دیگر احتمال کاهش تقاضای نفت، پیش بینی کاهش رشد اقتصادی برخی از کشورهای بزرگ صنعتی به دلیل بحران مالی این کشورها است که در گزارش «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (او.ئی.سی.دی) نیز به آن اشاره شده است.

آژانس بین المللی انرژی هر چند معتقد است برای بررسی میزان دقیق تاثیر منفی بحران بازارهای مالی برخی کشورها، هنوز باید منتظر ماند، با این حال پیش بینی کرد که وضعیت وام ها در آمریکا و برخی از دیگر کشورهای توسعه یافته، وخیم تر خواهد شد.

به همین دلیل آژانس بین المللی انرژی این احتمال را مطرح کرده است که احتمالا میزان تقاضای جهانی نفت در سال 2008، بیش از رقم ذکر شده کاهش خواهد یافت و بنا بر این، این سازمان پیش بینی های خود مربوط به این سال را با توجه به حوادثی که تا آن زمان رخ خواهد داد، بازنگری خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی های خود را در خصوص میزان تقاضای کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی کاهش داده به طوری که پیش بینی رشد تقاضا در سال 2007 را  4/0 درصد  و  پیش بینی رشد تقاضا در  2008 را  6/1 درصد اعلام کرده است.

به این ترتیب میزان تقاضای نفت کشورهای یادشده در سال جاری 49 میلیون و 400 هزار بشکه در روز و در سال آینده 50 میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود.

این پیش بینی ها، با این احتمال صورت گرفته است که زمستان امسال، زمستانی «عادی» باشد اما در صورت وخیم شدن بحران بازارهای مالی و تشدید عواقب منفی آن بر اقتصاد کشورها، در ارقام یادشده تجدید نظر صورت خواهد گرفت.

آژانس بین المللی انرژی در پیش بینی های خود در خصوص میزان تقاضای نفت در کشورهای غیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تغییری نداده و اعلام کرده است میزان تقاضای نفت در این کشورها در سال جاری با 5/3 درصد افزایش به 36 میلیون و 500 هزار بشکه در روز و در سال میلادی آینده با 6/3 درصد افزایش، به 37 میلیون و 800 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

در گزارش یادشده همچنین آمده است که میزان تقاضای نفت چین در سال جاری همچنان 7 میلیون و 600 هزار بشکه در روز و در سال آینده نیز  8 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

کد خبر 31292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز