همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی (آی.ئی.ای) روز سه‌شنبه13 مارس در آستانه نشست وزیران اوپک نسبت به کاهش اخیر ذخایر نفت کشورهای صنعتی هشدار داد

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرده است که کاهش سطح ذخایر نفتی کشورهای صنعتی می‌تواند به افزایش قیمت نفت در ماه‌های آینده منجر شود.

آژانس مزبور در گزارش ماهانه خود نوشت: تولید کمتر اوپک و سرمای هوای آمریکا در ماه فوریه منجر به روند کاهش ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (او.ئی.سی.دی) شد.

آژانس بین‌المللی انرژی که به عنوان سازمانی مدافع منافع کشورهای مصرف‌کننده انرژی شناخته می‌شود، دو روز پیش از اجلاس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد: داده‌های آماری ماه‌های ژانویه و فوریه حاکی از وجود "نشانه‌هایی برای نگرانی" است و کاهش اخیر ذخایر نفت خام و نیز بنزین و فراورده‌های پالایشی، سطح ذخایر را "به حدی رسانده که با قیمت‌های بالا و رو به افزایش تابستان گذشته" مرتبط است.

بهای نفت خام در اواسط سال ۲۰۰۶ به رقم بی‌سابقه هر بشکه ۷۸ دلار رسید اما از آن پس به حدود ۶۰ دلار بازگشته است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: داده‌های اولیه نشان می‌دهند که ذخایر کشورهای عضو او.ئی.سی.دی در دو ماه ابتدایی سال میلادی جاری به میزان بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
گزارش مزبور می‌افزاید: این روند می‌تواند به بیشترین میزان کاهش ذخایر برای یک دوره سه ماهه در مدت بیش از ۱۰ سال منجر شود.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ۳۰ کشور از صنعتی‌ترین کشورهای جهان از جمله کشورهای مناطق آمریکای شمالی، اروپای غربی،‌ ژاپن،‌ استرالیا و کره جنوبی را شامل می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی با این حال پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال ۲۰۰۶ را طبق ارقام پیشین حفظ کرده است.

میانگین تقاضای نفت در سال میلادی گذشته ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود که نسبت به سال پیش از آن (۲۰۰۵) یک درصد افزایش داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تقاضای نفت برای سال ۲۰۰۷ به میزان ۸/۱ درصد افزایش یافته و به ۸۶ میلیون بشکه در روز برسد.

کد خبر 17751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز