سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجلاس دو‌روزه اوپک در وین از روز چهارشنبه با حضور وزرای کشورهای تولید کننده نفت آغاز می‌شود و به رغم برخی تردید‌ها در مورد آینده بازار نفت احتمال کاهش تولید سقف تولید این سازمان بعید به نظر می رسد.

عبدالله البدری دبیر کل اوپک دیروز هنگام ورود به وین تاکید کرد: با توجه به شرایط بازار، اعضای اوپک تصمیمی برای کاهش تولید نخواهند گرفت.

وی در گفتگو با خبرگزاری رویتر  افزود:  بازار به رقم بالا و پایین شدن مدام قیمت آرام است و قیمت‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارند.

وی همچنین دو بار کاهش تولید اوپک در سال گذشته میلادی و آغاز سال جدی میلادی را مناسب دانست و گفت که اعضای این سازمان از آثار آن نیز راضی هستند.

عبدالله بن‌حمد‌‌العطیه وزیر نفت قطر نیز پیش از ترک امارات به‌سوی وین در گفتگو با روزنامه خلیج‌تایمز تاکید کرد، اعضای این سازمان در صورت ادامه وضع موجود در بازار نفت تغییری در میزان تولید خود نخواهند داد.

به رغم اظهارات اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، پیش بینی منابع خارجی از آینده بازار نفت بسیار متفاوت است.

درحالی‌که سازمان بین‌المللی انرژی از اعضای اوپک خواسته است تا به دلیل افزایش تقاضا تولید نفت خود را افزایش دهند برخی دست اندرکاران بازار بر کاهش قیمت ها به دلیل کاهش تقاضای فصلی و افول اقتصاد آمریکا تاکید کردند.

حسین کاظم پور اردبیلی رییس هیئت عامل اوپک در گفتگو با ایسنا نیز گفت: اگر اعضای اوپک نسبت به کاهش 7/1میلیون بشکه‌ای تولید نفت که در دو مرحله انجام شد پایبندی مطلوبی داشته باشند، بدون نیاز به کاهش اضافی در نشست بازار نفت در سال 2007 از ثبات نسبی برخوردار خواهد بود.

سه‌شنبه پیش از اجلاس اوپک قیمت نفت خام سبک آمریکا 59 دلار و نفت برنت دریای شمال نیز 60 دلار دادو‌ستد شد.

کد خبر 17783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز