سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت نفتی رویال داچ شل اروپا اعلام کرد، میزان سود خالص این شرکت طی سال 2006 میلادی به بیش از 25 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  افزایش قیمت جهانی نفت و رشد تقاضا مهمترین عامل رشد سود خالص شرکت شل در این مدت ارزیابی شده است. میزان سود شرکت شل طی سال 2006 میلادی با 21 درصد افزایش به بیش از 7/12 میلیارد پوند معادل 25 میلیارد دلار رسیده است.

وان در ویر رئیس شرکت شل در این باره گفت: گسترش حملات تروریستی در نیجریه و مخالفت روسیه با سرمایه‌گذاری شرکت شل در پروژه ساخالین 2، تأثیر منفی زیادی بر سود این شرکت داشته است.

 وی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت شل در پروژه پارس جنوبی، گفت: ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است و هر شرکت بزرگ خارجی آرزوی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز این کشور را دارد. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی ایران به سود منافع بلندمدت شرکت شل خواهد بود ولی در کوتاه مدت ریسک‌های سیاسی و تهدیدهای آمریکا، امنیت سرمایه‌گذاری در این کشور را با خطر روبه‌رو می‌کند.

بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت شرکت شل طی سال 2006 میلادی با 3/1 درصد کاهش روزانه به 47/3 میلیون بشکه رسیده است. قیمت متوسط هر بشکه نفت تولیدی شرکت شل طی سال گذشته به بیش از 13/60 دلار رسیده است. این رقم طی سال 2005 میلادی نیز به بیش از 56/50 دلار رسیده بود.

این در حالی است که شرکت شورون دومین شرکت نفتی آمریکا اعلام کرد، میزان سود خالص این شرکت طی سه ماه پایانی سال 2006 میلادی به شدت کاهش داشته است.
 خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر افزود: درآمد خالص این شرکت طی سه ماه چهارم 2006 میلادی به کمتر از 77/3 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال 2005، بیش از 40 میلیون دلار کاهش داشته است.

 میزان کل درآمد این شرکت در این مدت به کمتر از 75/47 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال 2005 میلادی نیز حدود 6 میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد. کاهش قیمت جهانی نفت مهمترین عامل افت چشمگیر سود شرکت شورون ارزیابی شده است.

کد خبر 15637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز