گروه اقتصادی: بازار نفت در سال 2006 با نوسانات چشمگیری همراه بود.

در حالی که بهای نفت در ماه جولای به هنگام تهاجم اسرائیل به لبنان به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسید، روند نزولی آن پس از اتمام این مناقشه، نیز در 15 سال اخیر بی‌سابقه بود و بازار نفت شاهد کاهش 20 دلاری بهای نفت طی دو ماه بود. طی سه ماه اخیر، بهای نفت با نوسانات اندکی همراه بوده است و کارشناسان را نسبت به تثبیت بهای نفت در حدود 60 دلار امیدوار کرده است. با «رود دی‌رویتر» کارشناس هلندی  بازار نفت درباره تحولات بازار نفت در سال 2006 و چشم‌انداز آن در سال 2007 گفت‌وگو کرده‌ایم.

 پس از چند سال روند صعودی بهای نفت، در سال‌جاری میلادی شاهد کاهش بهای نفت بودیم. عوامل اصلی روند نزولی بهای نفت در سال 2006 چه بود؟
 تقاضای جهانی برای نفت در سال‌جاری از رشد بسیار آهسته‌ای برخوردار بود و این در حالی بود که عرضه نفت افزایش یافت و این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. البته آب ‌و هوای مساعد در سال‌جاری از عوامل تثبیت‌کننده بازار نفت بوده است. با وجود اینکه بهای نفت در ماه جولای سال 2006 به اوج خود رسید و از هر بشکه 78 دلار فراتر رفت، اما از آن زمان تاکنون بهای نفت شدیدا کاهش یافت و دیگر شاهد نبوده‌ایم که قیمت نفت از هر بشکه 65 دلار فراتر رود، چرا که سرمای هوا در نیم‌کره شمالی زمین متعادل‌تر از سال‌های گذشته بوده و همین امر مانع افزایش بهای نفت شده است.
 سازمان اوپک از اول نوامبر تولید خود را روزانه 2/1 میلیون بشکه کاهش داد. تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت چه تاثیری بر بازار نفت گذاشت؟
 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به علت روند نزولی بهای نفت طی سال‌جاری میلادی مجبور شد برای نخستین بار از سال 2004 اقدام به کاهش تولید نماید، اما به نظر من این تصمیم، با شکست روبرو شده چرا که افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک کاهش تولید این سازمان را جبران کرد. بعلاوه، پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه روند کاهش بهای نفت در سال‌های 2007 و 2008 دارد.
 اوایل سال 2006 پس از تشدید تنش هسته‌ای ایران بهای نفت به یک‌باره با افزایش شدید مواجه شد. اما در اواخر همین سال، صدور قطعنامه علیه ایران موجب رشد یک‌باره قیمت‌ها نشد. علت را چه می‌دانید؟
 تنش‌های میان ایران و آمریکا طی دو سال اخیر بر بازار نفت تاثیرگذار بوده است. ایران به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت خاورمیانه نقش برجسته‌ای در بازار نفت دارد، اما تنش میان این کشور و آمریکا از 31 آگوست گذشته پس از آنکه ضرب‌الاجل سازمان ملل به ایران بدون اقدام عملی واشنگتن همراه شد، تاثیر اندکی بر بازار نفت گذارد و اکنون که سازمان ملل تحریم‌ها علیه تحقیقات هسته‌ای ایران را نیز تصویب کرده است، تاثیرپذیری بازار نفت از این مساله، چشمگیر نیست.البته مسائل ژئوپلتیکی در یک سال اخیر یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت بوده است اما میزان تاثیر آن به طور چشمگیری کاهش یافته است.
 پیش‌بینی شما از بازار نفت و عوامل تاثیرگذار بر آن در سال آینده میلادی چیست؟
 من مهمترین عامل اثرگذار بر بازار نفت در شرایط فعلی را آب‌ و هوای متعادل و گرم در آمریکا می‌دانم که موجب شده تقاضا برای سوخت‌های گرمایی را نسبت به میانگین سال‌های گذشته 17 درصد کاهش دهد.
عرضه جهانی نفت در سه‌ماهه سوم سال 2006 نسبت به مدت مشابه سال 2005 به طور متوسط4/1درصد افزایش یافت و به 5/85میلیون بشکه در روز رسید که تولیدکنندگان غیر عضو اوپک خصوصا کشورهای آسیای میانه و آفریقای جنوب صحرا عهده‌دار این رشد عرضه بودند. تولید اعضای غیر اوپک در سه‌ماهه چهارم سال 2006 به طور متوسط به7/51 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3درصد رشد نشان می‌دهد.
کد خبر 12397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز