شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: طی دو روز گذشته بازار جهانی نفت از آرمش نسبی روزهای قبل فاصله گرفت و بهای هر بشکه نفت خام از 60 دلار فراتر رفت.

در حالی که بازار نفت طی چند روز گذشته به دلیل گرمای هوا در آمریکا در آرامش کامل به سر می برد، اعلام خبر تعطیل شدن چند پالایشگاه در این کشور و احتمال کاهش ذخایر این کشور در هفته های آینده، بهای نفت را برای اولین بار از ابتدای سال جاری میلادی از مرز بشکه ای 60 دلار فراتر برد و بازار را از آرامش چند روز اخیرش خارج کرد.

به گزارش شانا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به افزایش ناگهانی بهای نفت پرداخت و نوشت: بهای نفت در ابتدای معاملات روز چهارشنبه به دلیل پیش بینی گرم شدن هوا در آمریکا، بزرگ ترین مصرف کننده سوخت گرمایشی در دنیا، همچنان به روند نزولی خود که از چند روز قبل آغاز شده بود ادامه داد اما انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی چند پالایشگاه در آمریکا موجی از نگرانی ها را در خصوص عرضه بنزین در این کشور ظرف هفته های آینده برانگیخت و بهای نفت را بیش از یک دلار افزایش داد.

این در حالی است که بهای نفت در معاملات روز سه شنبه بیش از یک دلار کاهش یافته بود.

1- تعطیلی چند پالایشگاه
وضعیت نابسامانی که به طور همزمان در چند پالایشگاه آمریکا به وجود آمده است بازار را دچار آشفتگی کرده است.

پیش بینی می شود پالایشگاه "والرو" واقع در ایالت تگزاس که ده روز قبل به دلیل بروز آتش سوزی تعطیل شد، احتمالا طولانی تر از مدتی که پیش بینی شده بود تعطیل خواهد ماند و به این ترتیب بازار آمریکا همچنان از 160 هزار بشکه در روز تولیدات پالایشی این پالایشگاه محروم خواهد بود.

رسانه های آمریکا همچنین از تعطیلی پالایشگاهی در ایالت ایلی نویز و نیز تعطیلی پالایشگاهی دیگر متعلق به گروه نفتی "بی.پی." در آلاسکا خبر دادند.

جان کیلدوف، تحلیلگر موسسه فیمات، در این خصوص گفت: حوادثی که در پالایشگاه های آمریکا اتفاق افتاده است، موجب افزایش بهای بنزین شد و به تبع آن، طبیعی است که بهای نفت خام نیز افزایش پیدا کند.

2- پرونده هسته ای ایران
تحلیلگران همچنین پرونده هسته ای ایران را یکی دیگر از موضوع های مورد توجه سرمایه گذاران می دانند و آن را به دقت زیر نظر دارند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران ضمن اعلام آمادگی کشورش برای مقابله با هر گونه اقدام نظامی آمریکا بر ضد ایران، ابراز داشت که گفت و گو همچنان بهترین راه برای حل اختلافات است.

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز چهارشنبه گزارشی از فعالیت های ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم ارائه کند.

3- تردید بازار در خصوص واکنش ایران
یکی دیگر از موضوعات نگران کننده برای بازار نفت، تردید در خصوص چگونگی واکنش ایران به فشارهای غرب و تحریم های بیشتر احتمالی است.

معامله گران نگرانند که مبادا ایران با متوقف کردن صادرات نفت خود و یا بستن تنگه هرمز که مسیر اصلی آمد و شد نفتکش ها است، فشارهای غرب را تلافی کند.

اما مایک فیتزپاتریک، تحلیلگر موسسه فیمات، معتقد است قضاوت زودهنگام کاملا اشتباه است بلکه ابتدا باید نشانه هایی از قطع واقعی صادرات مشاهده کرد، آنگاه بازار به "تنش های ژئوپلیتیک" واکنش نشان دهد.


4- گزارش ذخایر آمریکا
سرمایه گذران همچنین در انتظار انتشار گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا از میزان ذخایر نفت و فراورده های نفتی این کشور هستند.

گزارش یادشده که هر هفته در روز چهارشنبه منتشر می شد، این هفته به دلیل تعطیلی رسمی روز دوشنبه در آمریکا (روز رییس جمهور) با یک روز تاخیر و در روز پنجشنبه منشتر خواهد شد.

تحلیلگران پیش بینی می کنند میزان ذخایر فراورده های پالایشی آمریکا، که شامل گازوئیل و سوخت گرمایشی می شود، در هفته منتهی به 27 بهمن ماه (16 فوریه) دو میلیون و 900 هزار بشکه کاهش یافته باشد.

همچنین پیش بینی می شود میزان ذخایر بنزین و نفت خام آمریکا در مدت یادشده به ترتیب 200 هزار بشکه و یک میلیون و یکصد هزار بشکه افزایش یافته باشد.

بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل در معاملات روز چهارشنبه یک دلار و 22 سنت افزایش یافت و به بشکه ای 60 دلار و 7 سنت رسید.
هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل نیز، در معاملات روز چهارشنبه با یک دلار و 37 سنت افزایش، بشکه ای 59 دلار و 35 سنت معامله شد.

کد خبر 16420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز