یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: فضای مجازی و شهر مجازی واقعیتی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم به این سمت در حال حرکت هستیم، و شهرداری باید از این تئوری استفاده کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف در همایش دومین سالگرد تاسیس سامانه 137 که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون رفت و ابتدا خطاب به مسئولان و کارکنان شهرداری که از هفت صبح در سالن حضور داشتند، گفت: به مطالب من دقت کنید و کمتر چرت بزنید.

وی سپس با اشاره به این که در یک نگاه کلی، دو گرایش در کشور وجود دارد، افزود: یک گرایش نخبه‌گرایی غیرعملگرا و دیگری گرایش عمل‌گرایی غیرمستمر به نخبه‌گرایی است و هر دو گرایش برای ما در کشور چالش ایجاد کرده است.

شهردار تهران با تاکید بر این که جامعه امروز ما نیازمند ترکیب این دو گرایش است، افزود: در جامعه نیازمند این هستیم که عملکرد متکی بر اندیشه و تئوری نخبگان باشد و این اساس کار است و عملی که برخاسته از تئوری و اندیشه نخبه گرایی نباشد، فعلگی است، پس گل لگد نکنیم.

وی با تاکید بر این که شهرداری یک نهاد اجتماعی بوده و سازمان خدماتی نیست، افزود: شهرداری از گسترده‌ترین نهادهای اجتماعی است و با همه امور مردم سر و کار دارد و طبیعتا این نهاد اجتماعی به سرمایه اجتماعی متکی است و مهم‌ترین سرمایه اجتماعی برای یک نهاد اجتماعی، اعتماد است و این اعتماد بسیار سخت به دست می‌آید، اما خیلی راحت از دست می‌رود.

وی با اشاره به این که اعتماد مهم‌ترین جوهره سرمایه اجتماعی بوده و سرمایه اجتماعی مهم‌ترین تکیه‌گاه یک نهاد اجتماعی است، افزود: سرمان را در جمع کردن زباله، شستن جدول و جوی و آسفالت نبریم و باید بدانیم که ما با انسان‌ها و آدم‌ها طرفیم و باید اعتمادشان را جلب کنیم.

قالیباف با تاکید بر این که در مدیریت‌ها باید نگاه سیستمی داشته باشیم، افزود: فضای مجازی و شهر مجازی واقعیتی است که چه بخواهیم و نخواهیم به این سمت در حال حرکتیم و در شهرداری باید از این تئوری استفاده کنیم، اما باید این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که چگونه از اصل موضوع غافل نشویم و قبول دارم که فضای مجازی و استفاده از تکنولوژی منجر به پیشرفت کار می‌شود، اما نباید تماس با مردم را فراموش کنیم. [شهر مجازی، ضرورتی بنیادین برای کلان‌شهرهای ایران]

شهردار تهران با تاکید بر این که در جامعه امروز نیازمند عملگرایی منطبق بر نخبه‌گرایی و تئوری پردازی هستیم، افزود: اگر این طور عمل نکنیم، ‌عملا موفق نخواهیم بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه 137 گفت: این سامانه به منظور ارائه خدمات آسان به مردم و مشارکت مردم در امور شهری راه‌اندازی شده و انصافا عدالت محوری با راه‌اندازی این سامانه برای همه مهیا می‌شود و امکانات عادلانه در دسترس همه قرار می‌گیرد. البته تاکید کرده‌ام که این موضوع نباید منجر به حذف ملاقات‌های مردمی روزهای دوشنبه شهرداران شود. این ملاقات‌ها مشکلات مردم را به طور جدی حل نمی‌کند، بلکه مسائل روحی ـ روانی مدیران را حل می‌کند، زیرا مشکلات مردم باید در فراهم شدن دسترسی‌ها حل شود.

شهردار تهران با بیان این که در مجموع عملکرد سامانه 137 قابل قبول و دفاع است افزود: باید ضعف‌های این سامانه را به حداقل برسانیم، از این رو عاجزانه از رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما خواستاریم تا در فرهنگ‌سازی و آموزش، شهرداری را یاری کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی گزارش‌هایی که درباره 137 در صدا و سیما تهیه می‌شود، نتیجه عکس در فرهنگ‌سازی داشته، به طوری که گزارش‌هایی مبنی بر تماس شهروندان با 137 پخش شده که پس از چندین بار تماس، پاسخی دریافت نکرده‌اند که این نوع عملکرد، کاری از پیش نمی‌برد و باید به موضوعات کاملا منطقی نگاه شود.

قالیباف در عین حال گفت: البته این به معنی این نیست که همیشه 137 طبق روال عمل کند و بارها بنده زنگ زده‌ام که چاله‌ای را پر کنند و اما 10 بار هم رفته و برگشتم، اما این چاله هنوز پر نشده و این، یک ضعف است که باید رفع شود. اما این ضعف‌ها حداکثر 30 تا 35 درصد درخواست‌ها را شامل می‌شود و 70 درصد ماموریت‌های این سامانه در زمان خود انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که شهرداران نواحی باید از خدمات شهری خارج شده و تحت نظر شهرداران مناطق قرار گیرند، افزود: همچنین باید ارتباط درستی میان 137 و 1888 ایجاد شود و این طور نباشد که مردم احساس کنند، همچون توپ غلتان بین 137 و 1888 قرار گرفته‌اند.

شهردار تهران فرسودگی ساختار شهرداری را از دیگر مشکلات این نهاد دانست و گفت: در ساختار فرسوده شهرداری دچار عقب‌ماندگی زیادی هستیم که باید این ساختار را بهینه کنیم.

کد خبر 39933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز