مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

حدیث نبی‌زاده: آن روزهای اول که شماره 3رقمی 137 روی بیلبوردهای تبلیغاتی تهران رفت،‌خیال کردیم این هم اتفاقی است شبیه اتفاق‌های دیگر.

اما «محمدباقرقالیباف» شهردارتهران و همکارانش خیلی زود ثابت کردند که قرار است شهروندان تهرانی هم با نیروهای شهرداری در مدیریت شهر، شناسایی و حل معضلات سهیم باشند. انگار مدیر ساختمان خیابان بهشت مصمم بود و هست که شعار
«شهروند مداری» و «محله‌گرایی»‌اش را محقق کند.

سامانه مدیریت شهری 137 که به راه افتاد با روزی 300پیام در دی‌ماه سال 84 تا امروز که میانگین پیام‌ها به سقف 7 هزار و 500  تا 8 هزار تماس در شبانه روز رسیده و حالا سامانه مجهز است به بخش‌های مختلف از ثبت و ابلاغ خبر گرفته تا شناسایی خبر،‌ پیگیری ویژه، بازخورد و ... و 2سالی می‌شود که طرح جهادی شهرداری برطبق نیازهای شهروندان تماس گیرنده با شماره 3رقمی برنامه‌ریزی می‌شود.

این روزها در سیستم سامانه مدیریت شهری شهروندان ناظر بر امور مسئولان شهری هستند و تریبون سخنگوی‌شان هم شبانه روز فعال است. سال 86 سالی است که اگر روی صفحه مانیتورهای واحد بازخورد حک شود «شهروند ناراضی است» ناظرین موتورسوار اداره پیگیری ویژه به تکاپو می‌افتند.

نقطه و محل با کمک سیستم GIS شناسایی و بررسی‌های کارشناسی انجام می‌شود. این روزها قرار است جای آن‌که آدم‌های تهرانی برای هر خواسته اسیر هزار و یک پله و اتاق و ساختمان‌های مناطق مختلف شهرداری شوند، با گرفتن 3شماره به خواسته‌های برحق‌شان برسند.

صبح دوشنبه است. ردیف اتاق‌های دیوار شیشه‌ای سامانه مدیریت شهری 137 پر رفت و آمد است. از همان راهرو در اکثر اتاق‌ها ردیف صفحات رنگی مانیتورهای رایانه‌ها و تلفن‌ها دیده می‌شوند.

اداره پیگیری ویژه تنها عده ای از کارمندانش را در خود جای داده است. بقیه راه افتادند سمت محل‌های گزارش شده، همه آن نقاطی که شهروندی ناراضی از فعالیت مسئولین شهری به انتظار رسیدگی به خواسته‌هایش است یا وقتی در محلی نیاز به انجام عملیاتی فوری باشد.

حتی گاه وظیفه نیروهای پیگیری ویژه ،رسیدگی به کار ناظرانی است که نتیجه پیام را اعلام نکرده‌اند. اداره که همراه با سامانه مدیریت شهری 137 در زیرزمین ساختمان روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران، کوچه‌ای قبل از ساختمان مدیریت شهری است. سامانه‌ای که تصمیم دارد بسیاری از معضلات کلانشهر تهران را حل کند.

«علیرضا ربیعی» رئیس سامانه مدیریت شهری 137 به اداره پیگیری ویژه دستوری ابلاغ کرده است: « لایروبی نهر در ناحیه 6 منطقه 20 به صورت فوری و سریع». نهر لبریز از فاضلاب سیاه و چرب ساکنان محله را با مشکل روبه‌رو کرده است.

ما به همراه سید امیر رضا صبور مدیر اداره پیگیری ویژه و به همراه «سعیدی» ناظر مناطق 19و20راهی محل می‌شویم. در راه «صبور» برایمان می‌گوید:«آن‌جا شهردار ناحیه و نیروهای انجام ماموریت حاضر هستند تا به معضل ایجاد شده، رسیدگی کنند.»

خارج از مسئولیت شهرداری

محله اسلام‌آباد یکی از محله‌های ناحیه 6 منطقه 20است، ‌محله‌ای خیلی دور از مرکز شهر با ردیف خانه‌های مسکونی. اهالی می‌گویند:«ما تا به حال چند باری از فرمانداری امکانات برای محل زندگی‌مان خواسته‌ایم. اما جواب فرمانداری به ما کمبود بودجه و اعتبارات است.»

در میان همهمه ساکنین محلی «قاسمی» شهردار ناحیه 6 می‌گوید: «این بخش خارج از حدود شهری و در حریم پایتخت قرار گرفته، اما تا جایی که در توان امکانات و اعتبارات ماست به آن‌ها هم خدمات می‌دهیم. مثلا در مورد مسائل خدمات شهری پاسخگوییم. حالا هم معضلی‌ مثل لبریزی نهر از لجن ایجاد شده که به خاطر مهم بودن مسئله و معضلاتی که برای اهالی ایجاد کرده به آن رسیدگی می‌کنیم.»

لودرهای نیروی اجرایی شهرداری کنار نهر صف کشیده‌اند، پسر بچه‌های کم سن و سال اطراف لودرها می‌دوند. لجن‌ها از نهر بیرون کشیده و چیده می‌شوند کنار راه آب، ماشین دیگری لجن را جمع می‌کند. بوی نامطبوع و منظره نامناسب آدم را عقب می‌زند، اما بچه‌ها اطراف نهر می‌دوند. وقتی دوربین زوم می‌شود روی نهر و لودرها بچه‌ها کنار فاضلاب جمع شده ، ژست می‌گیرند.

«سعیدی» می‌گوید:«به خاطر لجن و فاضلاب انباشته شده بوی نامطبوعی محل را گرفته، غیر از این انواع جانوران موذی و در نتیجه آن امکان بیماری هم هست. البته حالا که معضل در حال رفع شدن است.»

3ساعتی گذشته است حدود ساعت 12ظهر کارها تقریبا رو به اتمام است که با «صبور» و «سعیدی» راه می‌افتیم سمت سامانه مدیریت شهری. توی راه «صبور» محل‌های مختلفی را نشان می‌دهد که تا به حال مشکلاتشان به صورت فوریتی  رسیدگی شده است.

اداره پیگیری ویژه

در اتاق پیگیری ویژه، ماموریت‌های جدیدی عنوان می‌شوند. محل‌هایی که ساکنانش با انواعی از مشکلات شبیه آبگرفتگی‌ها،‌خرابی آسفالت، ریزش دیوار و... روبه‌رو هستند.
مدیر اداره می‌گوید: در صورت نارضایتی شهروند، پیام از سایت بازخورد به ما (اداره پیگیری ویژه) ابلاغ می‌شود. هرچند در کل به نظر می‌رسد که تنها پیام‌هایی با مهر عدم رضایت یا نیاز به پیگیری و انجام فوری به این اداره می‌رسند، اما کارکنان این بخش در تمام مسیر پیام نظارت دارند.

«صبور» می‌گوید:«وقتی در گزارشی نارضایتی شهروند ذکر می‌شود، ناظرین ما که هر کدام ناظر یک منطقه هستند و خود نیروهای موتورسوار و ناظر خودشان را دارند، پیگیری ماجرا را به عهده می‌گیرند تا هرچه زودتر رضایت شهروند حاصل شود.»

اگر ناظرین منطقه‌ای اعلام فوریتی برای انجام فعالیت کنند، گروهی متشکل از مسئولان منطقه‌ای و ناحیه‌ای و همچنین نیروهای اجرایی تشکیل می‌شود. گروه موظف به ادامه فعالیت تا حصول نتیجه هستند. روی صفحه مانیتورهای کارکنان اداره پر است از علائمی شبیه پاکت نامه صورتی با نشان تعجبی روی آن که این یعنی شهروند صاحب پیام ناراضی است و ناظران باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

اداره پیگیری ویژه در حصار محدود مساحت و دیوار شیشه‌ای‌اش همه تهران را زیر نظر گرفته است. هر روز ناظرینش بر گوشه و کنار پایتخت سرک می‌کشند و بخش اعظمی از اعتمادی که این روزها شهروندان نسبت به شهرداری پیدا کرده‌اند ناشی از فعالیت این اداره است. حدود ساعت 2 بعدازظهر هنوز رفت و آمد و شلوغی ادامه دارد. صحبت از ماموریت دیگری است؛‌ جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز.

کد خبر 36382

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز