مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

مرضیه سبزعلیان: وقتی مجبور شویم با نوک پنجه از روی زباله و پس مانده آب باران ازعرض خیابان رد شویم و همان وقت یکی با اتومبیل آخرین مدلش از کنارمان با سرعت صد بگذرد و ما دوش بگیریم با آب جوی! همه این‌ها لذت طراوت باران را از ما می‌گیرد

و حتی طرح‌های جهادی با لایروبی همه جوی‌های اصلی و فرعی این شهر طی دوهفته باز هم نمی‌تواند  آبگرفتگی در سطح این شهر را  به طور کامل حل کند.

شهرداری به همین دلیل کمیته‌هایی را پیش‌بینی کرده تا بتوانند در شرایط بارندگی به اوضاع مسلط شوند. هر چند رفع این مسائل نیازمند طرح‌های عمرانی ـ مهندسی بسیاری‌ است، اما رئیس سامانه 137 اجرای طرح جهادی لایروبی و هم سطح‌سازی‌ دریچه‌ها که از 14 مهر ماه به مدت دو هفته در کل مناطق شهر تهران اعمال می‌شود به‌عنوان دارویی مسکن برای حل این معضل می‌داند و می‌گوید: در جلسات ارزیابی کار، این امکان وجود دارد که پس از پایان عملیات لایروبی اگر نیاز به افزایش زمان طرح بود، کار لایروبی نهر‌ها برای مدت معینی ادامه یابد. هر چند حتی با لایروبی کامل، باز هم با توجه به شرایط خاص شهر تهران، میزان آبگرفتگی در سطح شهر هرگز رفع نخواهد شد.

ربیعی از سابقه راه‌اندازی طرح‌های جهادی می‌گوید و دلایلی بر‌می‌شمارد که باعث تداوم این طرح تا امسال و حتی سال‌های بعد خواهد شد: «با تشکیل سامانه 137 از سال84 و افزایش تماس‌های مردمی و همچنین حجم کارهای عقب مانده از سال‌ها قبل در شهرداری، ایجاد طرح جهادی در شهرداری به‌عنوان یک ایده مطرح شد و طرح در دو مرحله فعالیتش را آغاز کرد. ما در سال گذشته فکر کردیم، با وجود اجرای طرح جهادی که داعیه ساماندهی شهر را دارد، زمستان دیگر برف‌گیر نخواهیم شد. اما در زمستان گذشته بود که اولین برف زمستانی باریدن گرفت و ما هم غافلگیر‌ شدیم.»

تصویری از گذشته

برف حتی خبر آمدنش را به گوش رطوبت سنج‌ها و دما سنج‌ها نرساند یا شاید رساند و ما باورش نکردیم. وقتی نیمه شبی پشت شیشه‌های بخار گرفته ساکنان بالا دست سفید شد، از برف  تنها سرمای استخوان سوزش به اهالی مرکزی و جنوب شهر رسید. صبح همان روز مردی بی‌خبر از آن همه برف، نه زنجیر چرخ بست و نه بی‌خیال مسافرهای شمال شهر شد. او سوار پیکانی با لاستیک‌های صاف بدون آج به سمت شمال شهر راه افتاد.

شاید او هیچ گاه تصور نمی‌کرد در ازدحام آن‌همه برف گرفتار شود. اما خیابان‌هایی که شیب تند داشتند و انباشته از برف که دیگر یخ بسته بودند در آن وقت صبح می‌توانست کابوس یک صبح زمستانی باشد. مرد پایش را گذاشت روی پدال گاز و فشار داد، اما لاستیک‌ها قیژ صدا کردند و ماشین در جا زد و کوبیده شد به یک ماشین دیگر و...

آمار که نداریم اما حتما آن روز دست و پای چند نفری هم شکست، یا مو برداشت! وقتی آفتاب زد و ما شال و کلاه کردیم و خواستیم برویم پی روزمرگی‌مان و کسی نبود که شنی، نمکی چیزی بپاشد روی برف‌هایی که از نیمه‌های شب روی هم انباشت شده بودند و حالا صبح جان می‌دادند برای سرسره بازی! همان روزها چند نفری گفتند و روزنامه‌ها هم نوشتند، « مسئولان از بارش برف در زمستان غافلگیر شدند!».اما این همه ماجرا نبود.

ربیعی رئیس سامانه 137 به روزهای گذشته باز‌می‌گردد و ادامه می‌دهد: ما در سال گذشته غافلگیر شدیم. چرا که تجهیزات، گلیدرها و دستگاه‌ها برای بارش‌های زمستانی مهیا شده بود اما با قفل شدن شبانه راه‌ها نتوانستند آن امکانات را به محل برسانند!
اما برای آن که زمستان امسال از یک بارش شبانه لذت آدم برفی و زیبایی کاج‌های سفید پوشش را ببریم، نه سکندری خوردن روی یخ وخط ترمز‌هایی که نمی‌گیرند و تصادف و... شهرداری تمهیداتی اندیشیده است.

مثل سطل‌های زردی که شبیه این سطل‌های زباله نیست و تویش کیسه‌های کوچک نمک و شن است که ازچند ماه دیگر دربعضی از خیابان‌های پر شیب شمال شهر یا همان نقاطی که مثل پارسال برف گیرمان کرد گذاشته می‌شود، و در دسترس مردم است. آنان می‌توانند از کیسه‌های نمک استفاده کنند.

هرچند قرار نیست من و تو مسئولیت برف روبی شهر را بر عهده بگیریم اما ازآن جایی که در طرح جهادی هدف عمده مشارکت شهروندان است تنها در شرایطی خاص که با یخ بندان شدید مثل سال گذشته مواجه شدیم می‌توانیم تا قبل ازرسیدن نیروهای ستادهای برف روبی از این امکان استفاده کنیم.اما زمستان امسال ستادهای برف‌روبی کوچکتری در مناطقی که بیشتر یخ بندان می‌شود، وجود دارد تا بتوان با تیم‌های کوچکتری بدون ماشین و گلیدر وارد آن مجموعه یخ بندان شوند.

همچنین علی رضا ربیعی رئیس سامانه 137 از طرح جهادی زمستانه در 22 منطقه خبر داد که پس از تمام شدن دومین مرحله طرح جهادی در 11 آبان برای فصل زمستان بیشتر به صورت طرح‌های موضوعی و موضعی اجرا خواهد شد که البته هنوز طرح در حال بررسی کارشناسی است و ابلاغ نشده است.

اما مرحله دوم طرح جهادی از اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز شد و قرار بود تا اواسط مهر ماه به پایان برسد، اما علی رضا ربیعی علت این تأخیر را ماه مبارک رمضان عنوان می‌کند و می‌گوید: برای این که عزیزان کارگر بتوانند بیشتر از این ماه بهره ببرند ادامه طرح برای مناطق21 و 22 که آخرین مناطقی هستند که باید طرح در آنها اجرا شود به بعد از عید سعید فطر موکول کردیم که از 28 مهر ماه شروع می‌شود و تا 11 آبان به پایان می‌رسد.

اما برگزاری نماز عید فطر مانند سال گذشته مسئولیتش برعهده شهرداری تهران است و ستادی که از قبل پیش‌بینی شده و در حال حاضر در مصلی تهران مستقر است و جلساتی را با دستگاه‌های مربوطه داشته و همچنین سامانه 137 در خدمت مردم است، تا درصورتی که شهروندان با توجه به کم و کیف نماز سال گذشته نظر خاصی دارند یا همان روز عید احساس می‌کنند که نیاز است مسئله‌ای را به شهرداری اطلاع دهند می‌توانند با 137 تماس بگیرند و مشکلات را مطرح کنند و ما با ستاد اجرایی نماز عید فطر در ارتباط هستیم و مشکلات و نظر مردم را منعکس می‌کنیم.

همچنین ربیعی از طرح جدید 137 خبر داد و افزود: برای آن که بتوانیم بیشتر از قبل مشارکت مردمی را داشته باشیم و همچنین برای نسل بعدی فرهنگ درست شهرنشینی و شهروندی را ترویج کرده باشیم، امسال طرحی با عنوان 137 یار را در مقاطع مختلف مدارس اجرا می‌کنیم که طی این طرح دانش آموزان کد‌های مخصوصی دریافت می‌کنند و با مشارکت مسئولان مدارس و روابط عمومی 137 و از طریق بروشور و جزوه آموزش می‌بینند تا مشکلات شهری موجود در مسیر تردد بین منزل تا مدرسه و در محله خودشان را به 137 اطلاع دهند.

این تنها آغاز راهی بود برای خدمات رسانی بهتر به شهری که سال‌هاست در میان مشکلات مختلف دست و پا می‌زند و تنها با توجه به مشکلات از سوی مدیران و شهروندان است که می‌توان گام‌های تازه‌ای در این راه برداشت.

ما آرزوی روزی را کردیم که بچه‌های مدرسه هر چه بگردند توی محله‌شان نه جوی سرریز شده پیدا کنند نه خیابان یخ بسته و نه کوهی از زباله و نه خیلی چیزهای دیگرکه حالا هست و یک روز یادشان برود که137 یار هستند.

شاید این اقدام شهرداری و سامانه 137 آن‌هم در حالی که کمتر از 2 سال از عمر این سامانه می‌گذرد بتواند اندکی از مشکلات این شهر بزرگ بکاهد.

طرح جهادی زمستانه نیز آن‌گونه که ربیعی می‌گوید از چند ماه دیگر شروع می‌شود و قبل از آغاز آن‌هم طرح جهادی موضوعی از روز 14 مهر ماه تا 27 مهر به منظور لایروبی و هم‌سطح‌سازی‌ دریچه‌های سطح معابر در مناطق 22 گانه تهران گام‌هایی است که قبل از آغاز فصل سرد انجام می‌شود تا امسال به راحتی از پشت پنجره بخار گرفته زمستان زیباتری را شاهد باشیم.

کد خبر 33450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز