مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: تمایل شهروندان برای آگاهی یافتن از صورت حساب، میزان بدهی یا ریز مکالمات و شماره تماس‌های گرفته شده از تلفن ثابت منزل یا محل کار آنها از سال‌های گذشته پیوسته یکی از مهمترین دلایل مراجعه مردم به مراکز مخابراتی بوده است.

شرکت مخابرات استان تهران برای ارائه این قبیل خدمات اطلاعاتی به مردم، در راستای اهداف دولت الکترونیک و کاهش مراجعه افراد سامانه 1818 راه راه‌اندازی کرده است. این سامانه به مشترکان امکان می‌دهد تا با شماره‌گیری این کد 4رقمی و وارد کردن شماره مورد نظر اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

روش ارتباط با 1818مشترکان تلفن ثابت که مجهز به سامانه تن هستند ضمن تماس با شماره 4رقمی 1818 وارد سامانه شده و با اطلاعاتی که از طریق تلفن گویا دریافت می‌کنند بعد از شماره‌گیری شماره خود، شناسه قبض و شناسه پرداخت صوت حساب میان دوره، آخرین دوره و دوره‌های قبل خود را دریافت کرده یا رمز عبور خود را تغییر دهند.

گفتنی است چنانچه تلفن وارد شده با شماره‌ای که مشترک از طریق آن خط اقدام به تماس با 1818 کرده، یکسان باشد سامانه مذکور از مشترک رمز عبور نمی‌خواهد. در غیر این صورت برای دریافت صورت‌ حساب از تلفن دیگر،  نیاز به ارائه رمز عبور توسط مشترکان می‌باشد.

همچنین مشترکانی که تقاضای دریافت ریز مکالمات خود را از طریق نمابر دارند می‌بایست به سامانه، رمز عبور بدهند که برای دریافت رمز، مشترک می‌بایست با در دست داشتن مدارک لازم (آخرین قبض پرداخت شده و شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر مالک یا وکالتنامه از طرف مالک ) به مرکز مخابرات مربوطه مراجعه کند. در غیر این صورت می‌تواند ریز مکالمات و صورت‌حساب تلفن ثابت خود را به صورت شنیداری دریافت کند.

1818 چگونه کار می‌کند مشفقی، مدیر کل رایانه مخابرات استان تهران در خصوص چگونگی عملکرد سامانه 1818 می‌گوید: سامانه گویای ریز مکالمات تلفن ثابت در ظاهر یک شماره 4رقمی با اعداد 1818 است ولی در عمل از 8سامانه لینک‌های پرسرعت PRI استفاده شده که برابربا 240 خط است.

بنابراین تنها یک شماره در اختیار مشترکین قرار ندارد بلکه سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که بعد از وارد کردن این 4رقم اولین خط آزاد گرفته می‌شود. سامانه مذکور به‌صورت مکانیزه است و هیچ اپراتوری پاسخگوی مشترکان نیست.

این در حالی است که از مشترک خواسته می‌شود تا شماره مورد نظر را وارد کند  و بعد از گرفتن شماره و تایید آن، شماره تلفن مذکور با شماره‌ای که از طریق سامانه نمایشگر (CallerID) به سامانه ارسال می‌شود مقایسه و در صورت صحت سامانه پاسخگویی می‌کند.

ارائه شناسه قبض و  پرداخت 

مدیر کل رایانه شرکت مخابرات استان تهران در مورد نحوه برقراری ارتباط با این سامانه اظهار می‌دارد: از طریق شماره ارسال شده، مرکز سامانه وارد برنامه شده و به طور اتوماتیک به وظیفه‌اش عمل می‌کند و پس از اعلام شناسه قبض و شناسه پرداخت، مشترک را راهنمایی می‌کند تا برحسب نیاز کدام شماره را وارد کند.

به طور مثال به مشترک اعلام می‌کند تا جهت دریافت کارکرد میان دوره عدد(1)، صورت حساب آخرین دوره عدد(2)، صورت حساب دوره‌های قبل عدد(3) و تغییر رمز عبور عدد(4) و نیز غیر فعال کردن سامانه عدد(5) و خروج از سامانه عدد صفر(0) را شماره‌گیری کند.

دریافت اطلاعات از طریق نمابر

مشفقی می‌افزاید: مشترکانی که تمایل دارند ریز مکالمات خود را از طریق نمابر دریافت کنند می‌بایست یک رمز 5رقمی از مراکز مخابرات مربوطه دریافت کنند. با وارد شدن رمز عبور، سامانه قادر خواهد بود تا ریز مکالمات را به صورت نوشتاری برای مشترک مورد نظر ارسال کند. همچنین داشتن رمز عبور برای کسانی که می‌خواهند از شماره تلفن دیگری ریز مکالمات تلفن ثابت خود را جویا شوند، ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: دریافت رمز عبور از مراکز مخابرات برای مشترکان هیچ گونه هزینه‌ای را در بر نخواهد داشت و رایگان است.

عدم ارائه ریز مکالمات  و محرمانه

مدیرکل رایانه شرکت مخابرات استان تهران اظهار می‌دارد: در سامانه پیام رسان 1818 ارائه ریزمکالمات تلفن‌های دولتی و محرمانه به دلایل امنیتی حذف شده است.

بنابراین صاحبان تلفن‌های گروه‌دار (نظامی، انتظامی، دولتی و..) جهت دریافت ریز مکالمات خود می‌بایست به مخابرات مراجعه کنند. همچنین دریافت ریز مکالمات از طریق این سامانه برای تلفن‌های دور   یا تلفن‌هایی که بنا به دلایل خاص سامانه نمایشگر آنان غیرفعال است امکان‌پذیر نیست.

حسین مختاری، یکی از مراجعین شرکت مخابرات استان تهران در خصوص سامانه پیام رسان 1818 می‌گوید: سامانه مذکور می‌تواند از مراجعه بی‌مورد به مراکز مخابراتی و معطل شدن افراد جلوگیری کند.

وی ضمن قدردانی از راه‌اندازی این طرح می‌گوید: سامانه پیام‌رسان 1818 می‌بایست توسعه یابد تا به تدریج دیگر نیاز به مراجعه به مراکز مخابراتی نباشد و مشترکین تمامی مشکلات خود را از طریق این سامانه حل کنند. فاطمه طاهری از دیگر مراجعین به یکی از مراکز مخابراتی در این زمینه گفت: سامانه مذکور از ساعت‌های 4 الی 5بعدازظهر به بعد پاسخ‌گو نبوده یا در زمانی که قبوض تلفن توزیع می‌شود، بسیار پرترافیک است.

افزایش خطوط 1818به 360 خط

مهندس آزادی، معاون مدیر کل رایانه مخابرات استان تهران در خصوص توسعه سامانه پیام رسان 1818 می‌گوید: با انجام عملیات توسعه تا قبل از پایان سال جاری، تعداد خطوط 1818 از 240خط به 360 خط افزایش یافته و  موضوع تراکم استفاده از این سامانه از بین خواهد رفت. وی در خصوص به روز شدن سامانه 1818 می‌افزاید: سامانه پیام‌رسان 1818 هر روز یک الی 2ساعت از ساعت 4 بعدازظهر به دلیل به روز شدن اطلاعات جوابگو نیست که با انجام توسعه مذکور این مشکل نیز برطرف می‌شود.


برنامه‌های آینده 1818

 مشفقی، از  برنامه‌های آتی سامانه پیام‌رسان 1818 خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود ظرف 5سال آینده مراجعه مردم به مراکز مخابراتی به 2درصد کاهش یابد، زیرا با توسعه سامانه پیام‌رسان1818 تمامی مراحل شامل پرداخت قبوض به صورت غیر حضوری، درخواست بستن صفر تلفن ثابت، تقاضای سرویس‌های ویژه، اعلام پی‌گیری مزاحمت‌های تلفنی یا درخواست اعلام یا  اعلام نکردن شماره تلفن از طریق اداره اطلاعات تلفنی و ... توسط این سامانه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: با راه‌اندازی و توسعه سامانه مذکور دیگر نیازی به صدور و ارسال قبوض تلفن به منازل یامحل کار مشترکین نیست و مشترکین تنها با وارد کردن این کد 4رقمی تمام درخواست‌های خود را به صورت تلفنی انجام می‌دهند.

1818 به سایت بانک‌ها  متصل می‌شود

مدیر کل رایانه شرکت مخابرات استان تهران گفت: ظرف یک الی 2ماه آینده سامانه 1818 به سایت بانک‌های ملت و صادرات متصل شده و مشترکین پس از دریافت مبلغ بدهی و دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت توسط 1818 می‌توانند به صورت هوشمند بدهی خود را پرداخت کنند.


25میلیون نفر از 1818 پاسخ گرفتند

براساس گزارش‌ها از ابتدای راه‌اندازی سامانه پیام‌رسان 1818 از آذرماه سال 84 تاکنون 25میلیون و 400هزار مشترک از طریق تماس با سامانه مذکور هزینه و ریز مکالمات تلفن ثابت خود را به صورت شنیداری و نمابر دریافت کرده‌اند.

کد خبر 37099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز