چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

گروه دانش: مخابرات و سامانه‌های ارتباطی، یکی از نخستین نقاط ارتباط بین فعالیت‌های عادی و روزمره مردم و فناوری‌های روز دنیاست.

پدیده‌هایی مثل کامپیوتر، اینترنت، تلفن‌های همراه و سامانه‌های مرتبط با آن‌ها، چه امکانات شبکه و اپراتورها و چه امکانات گوشی‌های همراه، فناوری‌های روزی هستند که با فاصله کوتاهی از صنعتی‌شدن یک پدیده علمی و ورود آن به بازار، وارد کشورمان شده‌اند.

دراین بین، سازمان‌های متولی امرارتباطات، نقش اساسی در به روز کردن سامانه‌های اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری این فناوری‌های روز در زندگی روزمره مردم دارند.

در کشورمان هم وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت‌های تابعه آن، مثل شرکت مخابرات، ارتباطات سیار و... که متولی امر ارتباطات هستند، به خوبی به‌این نکته واقف شده و چندسالی است که با توجه به سرعت وحشتناک پیشرفت‌های علمی در زمینه ارتباطات، در به‌روز کردن سامانه‌های اطلاع‌رسانی تلاشی مضاعف داشته‌اند.

در این راستا، شرکت مخابرات با استفاده از این فناوری‌های روز، خدمات جدیدی ارائه می‌دهد اما آشنا نبودن  مردم با این خدمات، باعث شده خیلی از این پیشرفت‌های فناوری که به کشور وارد شده، با استفبال کمی مواجه شود.

درحالی که استفاده از آن‌ها نه‌تنها به سرعت بخشیدن به فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند، بلکه ضمن ایجاد ارزش افزوده، از حجم زیادی از فعالیت‌های به‌خصوص شهری، مثل رفت‌وآمد در سطح شهر و... می‌کاهد. واضح است که استفاده از چنین خدماتی برای شهری مثل تهران با این حجم عظیم ترافیک شهری، امری اجتناب ناپذیر است.

دستگاه‌های چندرسانه‌ای

یکی از این فناوری‌های به روز، تلفن مولتی مدیا (اینترنتی) است. این تلفن درحقیقت، دستگاهی است که قابلیت برقراری تماس تلفنی و استفاده از سرویس‌های اینترنت را از طریق کارت اعتباری شبکه هوشمند (IN)  یا کارت تلفن همگانی، به کاربر می‌دهد.

چنین تلفنی در حال حاضر در بعضی از مکان‌های عمومی، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، مدارس، هتل‌ها و... نصب شده‌است.

مشخصات این تلفن‌های مولتی مدیا نصب شده عبارتند از: صفحه کلید لمسی و نیز صفحه کلید استاندارد تلفن، صفحه نمایش رنگی با درخشندگی بالا و ابعاد 17 اینچ، سخت افزار (SBC) صنعتی بسیار مطمئن و نگهداری آسان، قابلیت ارسال گزارش های خطا به سامانه  کنترل مرکزی، قابلیت اتصال از طریق مودم هایADSL، ISDN و Dialup، ترمینال پرینتر، ‌Ups برای 2 ساعت و... . سامانه عامل این تلفن‌‌ها لینوکس است که برای افزایش امنیت، از آن استفاده شده‌است.

اما مهم‌ترین قابلیت‌های تلفن مولتی مدیا عبارتند از: استفاده از دستگاه به‌عنوان تلفن همگانی کارتی و تماس با شهرهای کشور و نیز موبایل از طریق کارت تلفن، دسترسی به اینترنت پرسرعت (ADSL-512K)، قابلیت گرفتن عکس از طریق «وب‌کم» نصب شده در بالای دستگاه و چاپ آن توسط پرینتر موجود در داخل دستگاه، ارسال و دریافت E-mail، VOIP، مشاهده تیزرهای تبلیغاتی، استفاده از محیط چت yahoo و موتورهای جست‌وجوگر google، yahoo و...، استفاده از رابط XDSL برای دسترسی به پهنای باند بالا، امکان پرینت رنگی، قابلیت انتخاب زبان موردنظر (فارسی، انگلیسی، عربی و آلمانی)، امکان مشاهده اخبار روز ایران و جهان و نیز سایت‌های ورزشی، علمی، هنری، سیاسی و... ضمن این که درصورتی که مشتریان مخابرات بخواهند تلفن مولتی‌مدیایشان را با قابلیت‌های بیشتری در اختیار داشته‌باشند، مخابرات می‌تواند این سامانه  را بنا به درخواست مشتری، توسعه هم بدهد.

کاربرد این دستگاه به‌رغم ظاهر پیچیده آن، بسیار راحت است. کافی است کارت تلفن خود را در داخل کارت‌خوان قرار دهید تا میزان اعتبار کارت شما را نشان دهد. پس از آن صفحه ای با امکانات موجود در دستگاه به همراه نام آنها در صفحه مانیتور ظاهر می‌شود.

برای استفاده از تلفن همگانی این دستگاه، کافی است گوشی نصب شده در سمت چپ دستگاه را برداشته تا شماره گیر لمسی بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شود، سپس شماره گیری کنید. برای گرفتن عکس یا فیلم وارد منوی ایمیل شده و با انتخاب یکی از گزینه های تصویر  یا ویدئو، عکس یا فیلم موردنظر را بگیرید.

برای استفاده از اینترنت روی قسمت www کلیک کنید تا وارد محیط اینترنت شوید. در قسمت address bar آدرس سایت یا وبلاگ موردنظر خود را تایپ و روی go یا enter کلیک کنید. در پایان با برداشتن کارت خود به راحتی از محیط اینترنت خارج شوید.

استفاده از این سامانه تلفن چند رسانه‌ای به همین راحتی است که می‌بینید.

رو به آینده

امکانات به‌روزی که  مخابرات با استفاده از فناوری‌های روز در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد بسیار گسترده است و به‌کار بردن این امکانات، با توجه به تلاش‌های مسئولان برای رسیدن به هدف ایجاد دولت الکترونیک، امری اجتناب ناپذیر است.

به‌هرحال، فناوری وارد زندگی ماشده تا ضمن آسان‌تر کردن روند روزمره زندگی، وضعیت محیط‌زیست‌مان را بهبود بخشد.

بدیهی‌است که به‌کاربردن این فناوری‌های روز در مسائل روزمره، گامی‌بزرگ برای رسیدن به هدف توسعه پایدار است.

مشتریان و متقاضیانی که دوست دارند از این خدمات پیشرفته استفاده کنند، می‌توانند با مراجعه به ساختمان شاهد، شرکت مخابرات استان تهران یا مراکز مخابراتی شهر تهران و کرج درخواست خود را برای دریافت این سرویس‌ها و شبکه هوشمند اعلام کنند.

کد خبر 37216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز