دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار پایتخت گفت: کوچه‌های بن بست نظام اداری فرسوده شهرداری به اتاق شیشه‌ای و شفاف برای همه مردم پایتخت تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در بازید از مؤسسه فرهنگی جام جم تأکید کرد: در حوزه‌های مختلف مجموعه متبوعه‌اش مشکلات چند دهه‌ای وجود دارد و قوانین پراکنده، حجم آسیب‌ها و نارضایتی مردم را افزایش داده است.

وی اولین راهکار خود را بررسی، واکاوی و آسیب شناسی و طرح ایده‌هایی برای برون رفت از مشکلات انباشته اعلام کرد.

قالیباف حوزه شهرسازی را از آسیب‌های جدی شهرداری و یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم دانست و در تشریح این موضوع گفت: یکی از مشکلات اساسی شهرسازی، مسایل حقوقی و قوانین است و اگر امروز دو کارشناس بر اساس قوانین موجود بخواهند، برای یک ساختمان قیمت‌گذاری کنند، قطعا به دو قیمت کاملا متفاوت می‌رسند.

شهردار تهران با اشاره به این که در بحث ساخت و ساز از صدور پروانه ساختمان تا صدور پایان کار مردم 47 مورد رجوع به شهرداری را تجربه می‌کنند، اضافه کرد: شهرداری تهران قوانین را که از سال 1334 تا امروز در این زمینه به تصویب رسیده بود را در 18 ماه گذشته مررو و پالایش و به یک فرایند نرم‌افزاری تبدیل کرد، تا با حذف برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین به یک تعبیر واحد رسیده و مشکلات مردم و تخلفات به حداقل برسد.

وی با اشاره به این نکته که 80 نوع تخلف در بخش شهرسازی اتفاق می‌افتد، خاطر نشان کرد: ما به این دلیل سراغ اصلاح قوانین نرفتیم، چرا که سال‌ها در پیچ و خم اداری می‌ماندیم و شاید مشکل هم حل نمی‌شد.

قالیباف همچنین از تشکیل 22 دفتر خدمات الکترونیکی برای حل مشکلات ساخت و ساز خبر داد و افزود: این دفاتر به سرعت به 72 دفتر رسیده و از اول آبان ماه کار خود را آغاز خواهد کرد و مشکلات این بخش به حداقل خواهد رسید.

وی این اتفاق را با صدور گذرنامه در نیروی انتظامی در زمان مدیریت خود در آن نیرو مقایسه کرد و گفت: همچنان که امروز گذرنامه در حداقل زمان و با حداکثر دقت صادر می‌شود، پروانه ساختمان و پایان کار نیز با سرعت صادر خواهد شد.

وی با اشاره به این که در حوزه شهرسازی شهرداری در فضای داخلی ساختمان دخالت می‌کرد و کاری به نما نداشت، گفت: این روش کاملا غلط است و به شهرداری ارتباطی ندارد که شخص داخل ساختمان خودش را چگونه می‌خواهد بسازد، اما شهرداری در این زمینه که نمای ساختمان چگونه باشد، باید دخالت کند.

قالیباف در پاسخ این پرسش که آیا هزینه افزایش درآمد شهرداری که از 998 میلیارد تومان سال 1384 به 3400 میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است را مردم خواهند داد، گفت: هیچ هزینه‌ای در این زمینه به مردم تحمیل نشده است.

وی تشریح کرد: سیستم مالی شهرداری تهران یک سیستم عقب‌مانده و قدیمی است و بر اساس آن فقط پول نقد مورد محاسبه قرار می‌گیرد، اما از زمان ورود من به شهرداری، این سیستم از نقدی به تعهدی تبدیل شده است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: قرار بود هر شش ماه یک‌بار شهرداران تهران درآمدها و هزینه‌های شهر را به اطلاع شهروندان برسانند، اما جز در سال 85 که تمام حساب‌های شهرداری از درآمدها تا هزینه‌ها به اطلاع عموم رسید، هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده بود.

وی تاکید کرد: درآمدها به مردم تحمیل نشده است، اما بدهکارانی در شهر هستند که سودهای کلان می‌برند و سهم شهر را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که دولت حدود 600 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است، گفت: به غیر از دولت اقشاری هستند که هزاران میلیارد از داخل شهر درآمد هنگفت به دست می‌آورند، اما هزینه‌اش را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: ما با قاطعیت سراغ این اقشار رفته‌ایم و حق مردم و شهر را از آن‌ها می‌گیریم.

وی این نکته که شهر با فروش تراکم و یا افزایش عوارض اداره می‌شود را نادرست خواند و اضافه کرد: شهر امروز طرح جامع و تفضیلی دارد و نمی‌شود، بی‌حساب درآمد به دست آورد و از سوی دیگر افزایش عوارض هم رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

قالیباف گفت: شهر تهران بضاعت‌های فراوانی دارد و با ایده‌های خلاق و نو و مدیریت زمان می‌توان ظرفیت درآمد شهرداری را به 7500 میلیارد تومان رساند.

قالیباف با اشاره به این که بارها به درستی و انجام حتمی سهمیه بندی بنزین تاکید کرده است، گفت: سهمیه‌بندی بنزین تصمیم درستی است، اما در کاهش ترافیک تهران تاثیری نداشته است.

وی در تشریح دلایل خود درباره تاثیر نداشتن سهمیه بندی بنزین در کاهش ترافیک، گفت: ترافیک تهران به عرضه و تقاضا بستگی دارد و تا زمانی که حمل و نقل عمومی گسترش نیابد و شبکه حمل و نقل عمومی شکل نگیرد، معضل ترافیک پایان نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: کارهای سلبی همچون محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد و سهمیه بندی بنزین مشکل ترافیک را حل نمی‌کند، بلکه با ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی که هر شهروند از فاصله 350 متری خود به یک وسیله حمل و نقل عمومی متصل شود، کارگشا خواهد بود.

وی گفت: فردی که خودروی شخصی‌اش 40 میلیون تومان است و خانه‌ای به حد و انداز‌های رقم خودرویش دارد، برای بنزین معطل نمی‌ماند، چرا که برای این شخص هزینه پیدا کردن بنزین مقرون به صرفه است.

شهردار تهران تاکید کرد: در بحث حمل و نقل عمومی، فقط دولت در بخش اتوبوس و مترو کمک 50 درصدی می‌کند و بقیه خدمات شهری از درآمدهای شهرداری تحقق می‌یابد.

کد خبر 34042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز