جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

شهردار تهران پنجشنبه‌شب 29 شهریور، در برنامه زنده تلویزیونی امروز تهران حضور یافت و به ارائه توضیحاتی درباره حمل‌ونقل عمومی شهر، اتوبوس های تندرو، مترو، تبصره 13، افتتاح طرح های عمرانی، آسفالت، برج میلاد، نظافت شهر تهران و... پرداخت.

به گزارش سما، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران که در برنامه زنده تلویزیونی امروز تهران حضور یافته بود، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه های شهرداری بحث حمل‌ونقل عمومی است، اظهار کرد: اعتقاد داریم که اگر بخواهیم معضل ترافیک تهران را حل کنیم و به یک رفاه عمومی دست یابیم، مهم‌ترین راهکار توجه به موضوع حمل‌ونقل عمومی است.

شهردار تهران افزود: روش های سلبی مثل زوج و فرد کردن و گسترش محدوده طرح ترافیک، اگر به‌عنوان یک فرصت برای دستیابی به تصمیمات جدی و اساسی باشد، در کوتاه مدت ممکن است موجب اثرات خوبی شود اما اگر به‌عنوان یک کار دراز مدت به آن‌ها نگاه شود و در پی تصمیمات سلبی به دنبال تصمیمات ایجابی نظیر گسترش حمل‌ونقل عمومی نباشیم، هر چه زمان سپری شود معضل ترافیک جدی‌تر می شود.

وی با اشاره به تدابیر مقطعی اندیشیده شده برای آغاز به کار مدارس که با ماه مبارک رمضان نیز همزمان شده است، اظهار داشت: هماهنگی‌هایی برای ساماندهی سرویس مدارس انجام شده و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هم نرخ و چگونگی سرویس رسانی به مدارس را اعلام کرده است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه توجه و گسترش حوزه اتوبوسرانی در دستور کار شهرداری است، اظهار داشت: اتوبوسرانی شهر تهران از 2 جهت زیبنده این شهر نیست. اولا نوع اتوبوس هایی که استفاده می شود برای درون شهر مناسب نیستند و در کمتر جایی در دنیا از چنین اتوبوس هایی که معمولا ارتفاع زیادی از زمین دارند و یک کابین هستند و کولر مناسبی ندارند استفاده می‌شود و ثانیا در نوع بکارگیری اتوبوس‌ها مشکل داریم و در طول روز اتوبوس‌ها در کنترل ما نیستند، به این معنا که صبح که از پایانه خارج می شوند، نوع خدمات رسانی به شهروندان در اختیار راننده و با توجه به وجدان کاری وی است.

قالیباف با اشاره به اینکه در سیستم تندرو (BRT) تمام تلاش‌ها بر این است که در شهر اولویت به حمل‌ونقل عمومی داده شود، گفت: بیشترین حجم معابر و سطح خودرویی شهر باید در اختیار اتوبوس‌ها قرار گیرد و همه برنامه های ترافیکی باید به نفع سیستم حمل‌ونقل عمومی طراحی و اجرا شوند که در مورد سیستم تندرو این موارد در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از ایستگاه های اتوبوس فعلی شرایط مناسبی ندارند، گفت: در مسیر تندرو پایانه شرق تا میدان آزادی در طول نزدیک به 27 کیلومتر تعداد 28 ایستگاه پیش‌بینی شده است که این ایستگاه‌ها که 60 متر طول و 3 متر عرض دارند هم اکنون ساخته شده و در صورت آمادگی و مناسب بودن شرایط ما این قابلیت را داریم که ظرف 15 روز تمامی این ایستگاه‌ها را در محل خود نصب کنیم.

به گفته قالیباف از دیگر ویژگی های سیستم تندرو آن است که وقتی اتوبوس در ایستگاه توقف کرد، ظرف مدت 30 ثانیه کار سوار و پیاده شدن مسافران انجام می‌شود و در این سیستم همانند مترو و با استفاده از همان کارت‌های اعتباری مترو مسافران هزینه سفر خود را پرداخت می کنند.

وی افزود: تابلوهای نمایشگر اطلاع رسانی نیز در ایستگاه های تندرو قرار دارند که مسافران را از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه‌ها آگاه می سازند.

قالیباف با اشاره به اینکه تمامی مسافران چه از سمت شرق به غرب و چه از سمت غرب به شرق در سیستم تندرو در یک ایستگاه می ایستند و در واقع یک ایستگاه در وسط خط ویژه تندرو قرار می گیرد، اظهار کرد: تمامی اتوبوس های استاندارد تندرو چپ در هستند و این موضوع بر اساس اصول و تجاربی است که در دنیا متداول است.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر بدون مطالعه بودن طرح تندرو اظهار کرد: مدت 9 ماه به‌طور دقیق بر روی طرح تندرو مطالعه شده است و بیش از 2 هزار صفحه مطالعات شهرداری در حوزه تندرو موجود است.

قالیباف ادامه داد: خرید اتوبوس های مخصوص این سیستم در اختیار ما نیست و وزارت کشور از طریق ستاد تبصره 13 اتوبوس های مورد نیاز ما را تامین می کند.

وی افزود: حتما وزیر کشور تایید می‌کنند که حدود 4-3 ماه قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم و ایشان هم با پیگیری و جدیت قول مساعد دادند که اتوبوس های 2 کابین هم سطح زمین خریداری شوند که تا پایان سال تعدادی از این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می شود.

شهردار تهران همچنین گفت: با یکی از شرکت های خودرو ساز داخلی که قابلیت‌های فنی را دارند که اتوبوس چپ در هم تولید کنند توافقاتی انجام شده است و بر اساسی قولی که به ما داده اند حداکثر ظرف 50 تا 60 روز آینده حداقل 300‌دستگاه اتوبوس تحویل می دهند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به شهروندان تهرانی قول می دهم میزان اتوبوسی که در اختیارمان هست را تا حد امکان عملیاتی نگه داریم، گفت: طبیعتا بین 20 تا 25 درصد ناوگان اتوبوسرانی همیشه در تعمیرگاه، نگهداری، سرویس و... قرار دارد اما با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید تلاش می کنیم که بیش از 80 درصد ظرفیت اتوبوسرانی را به حالت عملیاتی برای خدمت رسانی به شهروندان آماده نگه داریم.

وی افزود: 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی قریب 6 هزار اتوبوس می شود که ما در تهران ظرفیت 11 هزار اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داریم که هنوز این ظرفیت از طریق ستاد تبصره 13 به ما واگذار نشده است.

شهردار تهران تصریح کرد: سهمیه شهرداری تهران از تبصره 13 در سال 85 به‌طور کامل واگذار نشد و در سال 86 هم تا این لحظه به‌طور کامل سهمیه واگذار نشده است.

وی با اشاره به نبود شبکه حمل‌ونقل در شهر تهران اظهار داشت: مفهوم شبکه حمل‌ونقل به صورت عامیانه آن است که هر شهروندی از محل زندگی، کار یا تحصیل خود خارج شد پس از طی حداکثر 350 متر به یکی از ایستگاه های حمل‌ونقل شهری برسد و در هر ایستگاه به‌طور مشخص دریابد که با چه وسیله ای و در چه زمانی و با چه قیمتی به مقصد خود می رسد.

شهردار تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیر تهران - کرج مترو محسوب نمی شود ما در تهران کمتر از 50 کیلومتر مترو داریم و این بدان معنی است که ما در طول 25 سال تنها نزدیک به 50 کیلومتر مترو در تهران احداث کرده ایم.

قالیباف تاکید کرد: به‌عنوان شهردار تهران به‌طور روشن و شفاف به مسئولان در همه رده‌ها در دولت و مجلس اعلام می کنم و به مردم شریف تهران نیز قول می‌دهم در صورت تامین اعتبارات و حل‌شدن مشکلات، در طول یک دوره 5 ساله حداقل 75 کیلومتر مترو در تهران تحویل دهم.

وی افزود: در صورت تخصیص واگن‌ها ظرفیت مسافربری مترو به 3 میلیون نفر خواهد رسید که این موضوع را ما در سال‌84 هم به مجلس و هم دولت اعلام کردیم.

وی اظهار داشت: طرح های مهمی همچون تونل توحید در سطح شهر در حال انجام است که باید تلاش بیشتری برای سرعت بخشی داشته باشیم.

وی به بازدید سر زده از تونل توحید اشاره کرد و گفت: در توحید هزارو 500‌متر تونل در حال ایجاد است و 3 جبهه کاری به‌شدت مشغول کار هستند و فناوری‌هایی به‌کار گرفته شده تا مردم دچار مشکل نشوند.

شهردار تهران اظهار داشت: فکر می‌کنم روند طرح‌های عمرانی در تهران قابل قبول است اما در ارتباط با آسفالت قبول داریم و اگر جایی چاله وجود دارد در اینجا از شهروندان عذرخواهی می کنم، گرچه هیچ وقت بنده نگفته‌ام که در شهر تهران کاری می کنم که چاله ای نباشد. در واقع تازمانی که آسفالت هست چاله نیز وجود دارد. اما به مردم قول داده ایم که در صورت اعلام حتما موضوع را ظرف 24 ساعت پیگیری می کنیم.

وی افزود: اگر 137 طی 24 ساعت چاله‌ای را پرنکرد کوتاهی از همکاران بنده است که به‌طور حتم قابل پیگیری است.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه روکش آسفالت طی 5 الی 6 ماه گذشته، بیش از یک میلیون و 800 هزار تن در شهر تهران آسفالت ریخته ایم که این امر در تاریخ شهر تهران بی سابقه بوده است.

شهردار تهران در ارتباط با صدور سند برای ساکنین منطقه نواب گفت: تمامی کارهای این امر را انجام دادیم اما متوجه شده ایم که متراژ شهرداری با متراژ ثبت همخوانی ندارد که در ارتباط با این موضوع جلسه ای با رئیس قوه قضائیه برگزار شد. شهردار تهران اطمینان داد تا پایان امسال در حدود 4 هزار سند حداکثر از 3 ماه آینده به مردم واگذار خواهیم کرد.

کد خبر 32036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز