سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران گفت: بیش از 30 مسجد در تهران در دست احداث قرار دارد که شهرداری تهران نقش اول را در ساخت آن‌ها ایفا می کند.

به گزارش سما (روابط عمومی شهرداری تهران)، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، در چهارمین همایش منطقه ای هفته جهانی مساجد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مساجد سرمایه های اجتماعی و فرهنگی ما هستند و باید به عنوان مراکز عام المنفعه فعالیت کنند.

وی افزود: مساجد باید محور همه فعالیت ها قرار گیرند زیرا مساجد تجلی گاه وحدانیت و رستگاری مردم هستند و ما سعی می کنیم تا نگاه مسجدی و تفکر مسجدی را در همه حرکتهای خدماتی، عمرانی و فرهنگی در اولویت قرار دهیم.

شهردار تهران در چهارمین همایش منطقه ای هفته جهانی مساجد

وی تصریح کرد: متاسفانه پس از انقلاب آنچنان که باید به مساجد توجه نکردیم و در واقع هم مردم از بعد مادی وهم مجموعه دستگاه های دولتی از جمله شهرداری ها در این امرغفلت کردند.

شهردار تهران با اشاره به نقش مساجد به عنوان مراکز سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور، غفلت از نقش تاثیر گذار این نهاد دینی را موجب از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت: مسجد محل اخوت ایمانی است و باید این نقش را به درستی در مساجد ایفا کنیم. مساجد حتی مرکز تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری بر حرکت‌ها و جریان‌های اجتماعی و سیاسی جامعه هستند.

شهردار تهران ادامه داد: مسجد کانون جوشانی است که در شادی‌ها ، غم‌ها، مسایل فردی و اجتماعی، مادی و معنوی در خدمت مردم است. مسجد از گذشته دور تا امروز محل حل اختلافات، دعاوی و ادعاهای مردم بوده است.

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله هاشمی شاهرودی درخصوص ایجاد شوراهای حل اختلاف گفت: به نظر من به جهت مکانی می‌توان این شوراها را در مساجد ایجاد کرد و مساجد به دلیل چند وجهی بودنشان ضرورت و نیاز جامعه امروز و گذشته هستند. آنها کانون فرهنگی هر محل و مکانی هستند و محل وارستگی انسان‌ها از هر کسی با هر مسوولیت، جایگاه و منزلتی که باشند، محسوب می‌شوند.

 چهارمین همایش منطقه ای هفته جهانی مساجد

وی با تاکید برآنکه با همه‌ مشکلات موجود در شهرداری‌ها و بر اساس تجربیات گذشته‌ تاریخ، فرهنگ اسلامی، علم و نظریات ، امروز بدون شک برای اداره‌ی شهرها و کلان‌شهرها نیازمند آن هستیم که محله محوری‌ها را اساس کار قرار دهیم افزود: در نظام اسلامی باید مساجد کانون محلات باشند که البته شهرداری در این راستا اقدامات خوبی نیز انجام داده است.

وی همچنین تصریح کرد: مهم آن است که مجموعه‌ای مثل شهرداری، خود را مکلف به توجه به امور شهرداری بداند و هم‌چنین خود را مکلف بداند که شورایاری‌ها، مجموعه‌ی مساجد را به هم نزدیک کنند.

وی تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم تا نگاه مسجدی و تفکر مسجدی را در همه‌ی حرکت‌های خدماتی، عمرانی و فرهنگی در اولویت قرار دهیم و این‌گونه حرکت کنیم.

شهردار تهران همچنین با اشاره به گام‌های جدی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این راستا گفت: امیدواریم بتوانیم نقش مسجد را نهادینه کنیم، سیستم در شهرداری باید به گونه‌ای باشد که توجه به مسجد در برنامه‌های اصلی قرار گیرد؛ همان‌طور که امروز اتفاق افتاده است و مساجد ردیف و جایگاه پیدا کرده‌ اند.

کد خبر 28916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز