گروه شهری: محمدباقر قالیباف در همایش برنامه‌های اوقات فراغت – تابستان 1386 یکی از طولانی‌ترین، صریح‌ترین و بحث‌برانگیزترین سخنرانی‌های خود را طی دوران مسئولیتش در شهرداری تهران ارائه کرد.

به گزارش همشهری، محور سخنرانی دیروز قالیباف تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت و اوقات فراغت، آسایش و رفاه شهروندان به عنوان ماموریت اصلی مدیریت شهری در دوران 4 ساله پیش رو بود.

وی با تاکید بر اینکه ما مسئول مادیات و معنویات مردم هستیم، فعالیت‌های فرهنگی را اساس حرکت، شکل‌گیری، معنابخش و هویت‌بخش اقدامات شهرداری تهران اعلام کرد.

قالیباف در جمع مسئولین امور اجتماعی، فرهنگی و هنری شهرداری تهران در تالار ایران زمین با غیرقابل وصف خواندن شتاب تغییر و تحولات در جامعه، یکی از مهمترین اشکالات وارده بر مدیریت شهری را نداشتن تدبیر برای کنترل و اداره و تسلط بر تغییرات دانست و ادامه داد: رسالت ما متمرکزشدن بر فرهنگ عمومی و شهروندی با رویکرد اسلامی و ایرانی است. رعایت ادب اجتماعی، نظم عمومی، وجدان کاری، حقوق همسایه، فرهنگ ترافیک، پرهیز از ریاکاری و دروغ و ... از جمله مواردی بود که از دیدگاه قالیباف به عنوان اشکالات روزمره در جامعه نیازمند تدبیر است.

شهردار تهران، روند روبه رشد بروز انواع مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور را به شیوه نادرست مدیریت منابع انسانی، اقتصادی و سرمایه‌های اجتماعی نسبت داد و به ضرورت مدیریت یکپارچه، هم‌افزا با هدف‌گذاری مشخص به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و اثربخشی امور اشاره و تاکید کرد: البته گرچه با تمرکزگرایی مخالفم، اما معتقدم مدیریت یکپارچه منطق خود را دارد و به معنای آن است که هر کس در جای خود قرار گرفته از پراکنده‌کاری و جزیره‌ای عمل‌کردن پرهیز کند.

وی از اعمال سلیقه‌های فوری و نه سیستماتیک در مجموعه ارگانهای فرهنگی اجتماعی و هنری تحت امر شهرداری انتقاد کرد و با اشاره به معاونت اجتماعی و فرهنگی، سازمان فرهنگی هنری و روزنامه همشهری خواستار تقویت وجه فرهنگ‌سازی این سه نهاد وابسته به شهرداری شد.

شهردار  تهران اظهار داشت: هر سازمانی با توجه به فلسفه وجودی‌اش نیازمند فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌داری است ولی برعکس برخی مدیران تمام توجه‌اشان را معطوف به سازمان اداری و سازماندهی ساختارها کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران حدود 100 میلیارد تومان در بخش امور فرهنگی، هنری و اجتماعی هزینه کرده است اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است،‌ افزود: رویکرد جدی و اساسی ما در شهرداری، محله‌محوری به عنوان اساس توسعه شهر تهران است و قصد داریم  با این نگاه دوره جدید مدیریت خود در شهر تهران را به پیش ببریم.

قالیباف دخالت مستقیم در جزئیات امور فرهنگی اجتماعی در شهرداری به صورت دقیق و لایه به لایه را از جمله تغییرات شیوه مدیریتی خود در دور جدید دانست و صراحتاً  از  اینکه تاکنون امور اجتماعی و فرهنگی نقش حاشیه‌ای داشته  است، انتقاد کرد و تغییر رویکرد خود را کاملا طبیعی و منطقی دانست.

وی گفت: بستر لازم برای حرکت‌های بزرگ در امور اجتماعی و فرهنگی فراهم بوده و انصافاً گامهای خوبی هم برداشته شده، اما ظرفیت موجود در شهرداری خیلی بیش از اقدامات انجام شده است.

احمد نوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی و سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز روز گذشته طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های 20 ماه گذشته در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی گفت: در این مدت 400 زمین ورزشی، 32 خانه سلامت، 42 خانه اسباب‌بازی، 25 خانه آی تی، چندین کتابخانه و مرکز آموزش و مشارکت‌های اجتماعی به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال نیز 17 سالن سینمایی و 7 سالن تئاتر افتتاح می‌شود.

وی افزود: در تابستان امسال 15 میلیارد تومان برای افتتاح کتابخانه‌ها در مقیاس محله‌ای در نظر گرفته شده است. نوریان همچنین از اختصاص 7 میلیون تومان به هر محله از تهران برای اجرای طرحهای ویژه اوقات فراغت خبر داد.

بودجه اوقات فراغت براساس سرانه جمعیت

قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردار ی تهران نیز، اختصاص بودجه برای برنامه‌های اوقات فراغت در تابستان سال جاری را بر اساس سرانه جمعیت هر منطقه عنوان کرد و گفت: هم اکنون به هر منطقه 50 میلیون تومان به صورت علی‌الحساب برای برنامه‌های اوقات فراغت تابستان اختصاص و واریز شده است. 

علی اصغر محکی، قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در همایش هماهنگی اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تابستان 86، با بیان اینکه اوقات فراغت یکی از شاخص‌های توسعه انسانی در جوامع است، که در جامعه ما به آن به شکل یک مشکل نگاه می شود افزود: مشکلات حال حاضر جامعه ما، در زمینه فرهنگی به دلیل ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف و نبود یک مکانیزم معین برای برنامه ریزی از سطح محله و خانه به خانه است.

کد خبر 24966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز