چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نظام اجرای پروژه‌های عمرانی شهری با نگاه صرفاً عمرانی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

شهردار تهران با بیان این مطلب، گفت: پروژه‌های شهری باید از پروژه های برون شهری متفاوت باشند و مردم این تفاوت را به چشم ببینند.

دکتر محمد باقر قالیباف، صبح چهارشنبه 26 اردیبهشت در کنفرانس ملی توسعه نظام اجرایی پروژه های عمرانی، صنعتی و شهری گفت: در بسیاری از موارد بخش هایی از دستگاه های اجرایی و نظارتی که یک روز هم کار اجرای نکرده اند باعث قفل شدن کارها می شوند، این در حالی است که ما هم با کار خلاف و اسراف مخالفیم اما می دانیم که بسیاری از ضوابط و قوانین خود بستری از جرم آفرینی را فراهم می کنند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی افزود: در تهران و در حوزه نظام اجرایی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و قبل از اینکه مهم‌ترین چالش خود را مدیریت واحد شهری بدانیم باید به چالش‌های نظام اجرایی که چالش بزرگتری است، بپردازیم.

شهردار تهران ادامه داد: امروز کارهای ملی و اساسی در کشور با کارهای اجرایی و مهم در مقیاس‌های پایین‌تر از سطح ملی به هم آمیخته و پیوسته شده است و به عنوان مهمترین دغدغه مدیران ارشد کشور قرار گرفته است.

قالیباف افزود: وقت مدیران ارشد با موضوعات جزئی و خرد در کشور گرفته می‌شود و دلیل آن این است که در نظام اداری و سیاسی ما به دولت‌های محلی که در نظام مقدس اسلامی مورد تاکید قرار گرفته‌اند توجهی نشده‌است و کارها در سطح ملی و محلی از هم تفکیک نشده‌اند.

وی افزود: در قانون اساسی ما 6 اصل برای دولت‌های محلی به درستی تشریح شده که از ضرورت‌های قطعی اداره جامعه است اما در قانون اجرایی ما این اصول عینیت ندارد و آن را اجرایی نکرده‌ایم.

شهردار تهران تصریح کرد: از سال 59 تا سال 85 این قوانین بیش از یازده بار تغییر کرد و به همین دلیل است که نمی‌توان در نظام اجرایی به‌درستی عمل کرد.

قالیباف با اشاره به اهداف توسعه اظهار کرد : هدف اصلی توسعه انسان‌هایی هستند که می‌خواهیم در بعد مادی کیفیت زندگیشان را بالا بریم و در بعد معنوی نیز مکلف هستیم  به دین آنها هم توجه کنیم.

وی افزود: انسان‌ها مهم‌ترین محور توسعه هستند و باید در کارها متمرکز بر قطب جمعیت حرکت کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه امروزه نمی توانیم به قطب جمعیت بی‌توجه باشیم گفت: موضوع شهرنشینی، کلان‌شهرها و به خصوص تهران که منظومه‌ای شهری‌است بسیار با اهمیت است و اگر به دنبال تولید منزلت هستیم باید ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را هدف خود قرار دهیم.

وی افزود: در مدیریت شهری با همه توان و تلاش باید منابع موجود را کنار هم قرار دهیم و با همه نیازهایی که روز به روز افزایش می‌یابد به فضای عملکردی بیش از فضای کالبدی توجه کنیم.

قالیباف تصریح کرد: برای شهر فقط پروژه‌‌ها مهم نیستند بلکه شهر دارای ابعادی چند وجهی است که موضوعات عمرانی در دل آنها حل می‌شود.

وی افزود: در نظام اجرایی هنگامی که هم ذهن، هم هدف و هم جهت شدیم هم‌افزایی نیز به وجود می‌آید اما در حال حاضر مجموعه‌ای هستیم که هر یک از نیروهایش در جهت‌های مختلف حرکت می‌کند و نسبت به سرعتی که بقیه دنیا دارد ما متوقف هستیم.

قالیباف با اشاره به نظام اجرایی کار گفت: با ارزش‌ترین مسئله در دنیا که زمان است بی‌ارزش‌ترین کالا در عرصه مدیریتی ماست و باید تلاش کرد که کالای ارزشمند زمان را مغتنم شماریم و به این ترتیب ناگزیریم که منضبط شویم.

قالیباف افزود: انتظار ما این است که در مجموعه پروژه‌های شهری خروجی‌های ما پیوسته، یکپارچه، هم‌افزا و چند وجهی باشد.

شهردار تهران اظهار کرد: جوانان ما شهر و کشورشان را با سایر دنیا مقایسه می کنند و با این وضعیت ما نمره قبولی نمی‌آوریم. پس خود را مدیون آنان نکنیم و با همدلی یکدیگر شهری در شأن مردم شریف‌مان بسازیم.

وی در پایان گفت: دست نیاز به سوی نخبگان، فرهیختگان و متخصصان دراز می‌کنیم و امیدوراریم که آرزوی امام و شهدا را که کارآمدی دین در اداره جامعه است را ثابت کنیم.

کد خبر 22163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز