مدیریت شهری منطقه ۲۲ در روزهای شیوع ویروس کرونا سیاست و خط‌مشی دیگری را پیش گرفت تا در شرایط کنونی شهروندان همچنان از انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باز نمانده و در روزهای کرونایی برای پرکردن اوقاتشان از این برنامه‌ها استفاده کنند.

آموزش آنلاین

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:  بهره‌بردن از ظرفیت‌های فضای مجازی و اجرای برنامه‌های غیرحضوری در این فضا، ۲ رسم الخط تازه‌ای بود که موجب شد تا برنامه فرهنگی‌ـ اجتماعی در این مسیر اجرا و تا اعلام پروتکل‌های بهداشتی به شکل مجازی دنبال شود. در این گزارش با «غلامحسین ادب»، معاون اجتماعی‌وفرهنگی شهردار منطقه هم‌صحبت شدیم تا درباره اقدامات و سیاست‌های این معاونت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در روزهایی که هنوز سایه بیماری کرونا در جامعه وجود دارد برایمان بگوید.  

فعالیت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در روزهایی که بیماری کرونا شیوع دارد در حوزه سلامت مشهودتر و بیشتر بوده است. «غلامحسین ادب»، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «موضوع سلامت روان و پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان از جمله مواردی بود که در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در برنامه‌ریزی‌های این معاونت مورد توجه قرار گرفت. از این‌رو بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حوزه اجتماعی به فعالیت‌های پیشگیرانه در زمینه ویروس کرونا با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در فضاهای مجازی معطوف می‌شود. برای مثال می‌توان از اقدامات حمایتی که از سوی مسئولان خانه سلامت و سلامتیاران در محله‌ها در مرحله نخست شیوع این بیماری انجام شد و همچنان در حال اجراست، به‌عنوان شاخص‌ترین فعالیت‌های این معاونت در حوزه سلامت نام برد. شهروندان در روزهای نخست شیوع این بیماری با این ویروس و ابعاد این بیماری آشنا نبودند و این موضوع سبب نگرانی‌های بسیاری شد تا آنجا که موجی از استرس، ناامنی، اضطراب و ترس را در بین خانواده‌ها و کودکان ایجاد کرد. در این راستا، بهره‌مندی از ظرفیت مشاوران و روان‌شناسان دارای صلاحیت، برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در سرای محله‌ها در دستور کار قرار گرفت و خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی به خانواده‌ها ارائه شد. چراکه تسهیلگری برای ارائه خدمات تخصصی سلامت روان از وظایف اصلی اداره سلامت است. همچنین با توجه به نیاز گروه‌های سنی و جسمی مختلف مانند سالمندان و معلولان، برنامه و فعالیت‌های متعددی طراحی و در حال اجراست. از سوی دیگر، علاوه بر فعالیت‌های مشاوره‌ای، به بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونایی نیز خدمات ارائه شد. اداره سلامت شهرداری منطقه در قالب طرحی با عنوان طرح «سپاس»، کمک‌هایش را که شامل ۳۰ میلیون تومان وسایل ضدعفونی و پیشگیری مانند ماسک و دستکش بود به بیمارستان شهید «مدرس» اهدا کرد. » 

  •  استقبال از بازی‌های خانگی

در این دوران، موضوع پر کردن اوقات فراغت و همچنین سلامتی کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های این معاونت بود. برای همین، اغلب فعالیت‌ها چه در حوزه سلامت و چه در حوزه اجتماعی برای گروه سنی الف طراحی و به اجرا در آمد. ادب، درباره این طرح و فعالیت‌ها بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در حوزه سلامت، طرحی با عنوان «بازی خانگی» با مخاطب قرار دادن گروه سنی الف، روزانه یا دوره‌ای، در گروه‌های تلگرامی‌سراهای محله و همچنین صفحه مجازی اینستاگرام منطقه برگزار می‌شود. بازی «اسم‌وفامیل» از جمله این بازی‌های تفریحی و فکری است که کودکان در کنار خانواده در این رقابت شرکت می‌کنند و در پایان به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود. همچنین برای فعالیت‌های تحرکی و ورزشی خانواده‌ها نیز با همکاری استارت‌آپ‌های فعال در فضای مجازی و اینستاگرام مسابقاتی درحال اجراست. در این مسابقات براساس نظر داوران و استفاده‌کنندگان از برنامه‌ها، برندگان مشخص و به ۱۰ نفر جایزه اهدا خواهد شد. از طرفی در این روزها، شهروندان ناگریز بودند در خانه‌شان بمانند، اما این موضوع موجب نشده است تا اهالی کم تحرک شوند یا دیگر ورزش نکنند. «ادب» درباره انجام تمرینات و فعالیت‌های ورزشی در زمان تعطیلی مراکز ورزشی منطقه می‌گوید: «با توجه به تعطیلی اماکن ورزشی براساس پروتکل‌ها و ابلاغیه‌های ستاد کرونا، در ۶ نقطه از منطقه، «ایستگاه ورزش» راه‌اندازی کردیم. در این ایستگاه‌ها، مربیان ورزشی در محیط‌های بین برج‌ها و شهرک‌های مسکونی به ساکنان و شهروندان آموزش و شهروندان از پشت پنجره‌ها و بالکن‌هایشان این تمرینات را مشاهده و انجام می‌دهند. »

غلامحسین ادب/ معاون شهردار منطقه 22
  •  پخش «عمو فرهنگ» از تی وی ۲۲

تأثیر شیوع بیماری کرونا در حوزه فرهنگی و اجتماعی همچون حوزه آموزشی مهم و تأثیرگذار بوده است، اما این موضوع سبب تعطیل شدن این برنامه‌ها در منطقه نشد و تنها نوع و روش اجرای فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی تغییر کرد. معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه به برنامه‌های اجرای این معاونت اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حوزه آموزش شهروندی، برنامه‌هایی که باید در فضاهای عمومی و اجتماعات انجام شود به سمت فضای مجازی بردیم و آنها از طریق این صفحه‌ها، آموزش می‌بینند. در حوزه امور بانوان هم حمایت از کسب‌ و کارهای خانگی و زنان سرپرست خانوار، اولویت این اداره محسوب می‌شود. در همین زمینه در ۲ نوبت، کمک‌هایی تهیه و بین ۱۱۰ نفر از آنها توزیع شد. از سوی دیگر، در حوزه آسیب‌ها نیز مددسرای «آفتاب نیلوفری» که محل نگهداری بانوان آسیب دیده اجتماعی است، ضدعفونی‌ و برای افزایش مصونیت این افراد، فعالیت‌هایی در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این اقدامات در پایگاه مددکاری منطقه ۲۲ که در شهرک «پیکان‌شهر» واقع شده است، به بیش از ۵۰۰ نفر از ساکنان و شهروندان، کمک‌های حمایتی و خدماتی که به همت بانیان و افراد خیر تأمین شده بود، در قالب «رزمایش همدلی» به خانواده‌های نیازمند ارائه شد و این روند همچنان ادامه دارد. همچنین در حوزه فرهنگی نیز اغلب این برنامه‌ها به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است که مهم‌ترین آنها تهیه و تولید برنامه‌های نمایشی ویژه کودکان با عنوان «عمو فرهنگ» است. این برنامه در قالب نمایش‌های عروسکی تلاش دارد تا کودکان را با بیماری و ویروس کرونا آشنا کند. شهروند و شهرنشینی، بازیافت، زندگی اخلاقی و رفتار سالم از دیگر موضوع‌های این نمایش‌ها است. این نمایش‌های عروسکی از تلویزیون شهرداری منطقه ۲۲ یا TV۲۲ و همچنین صفحات فضای مجازی این منطقه پخش می‌شود. »

  •  غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان

عمده‌ترین برنامه‌های تابستانی این معاونت با محوریت «اوقات فراغت و ایجاد فضای شاد» پیش‌بینی شده است. او در این‌باره می‌گوید: «در این روزها کودکان و نوجوانان وقت بیشتری دارند و لازم است تا برای پرکردن این اوقات، برنامه‌ریزی بهتری انجام شود. در همین راستا، برنامه‌های متعددی در حوزه‌های ورزش، فرهنگی، سلامت و آموزش شهروندی، طراحی و اجرا می‌شود، اما بی‌ تردید برنامه‌ها و اولویت‌های اجرایی فعالیت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه به سیاست‌های کلی ابلاغی ستاد مبارزه با ویروس کرونا بر می‌گردد و تا اعلام شرایط عادی، براساس همین مدل، اوقات فراغت را برنامه‌ریزی خواهیم کرد. »

  • گردشگری مجازی ۲۲ را از دست ندهید

منطقه ۲۲ ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی بسیاری را در دل خود جای داده است که هرکدام می‌توانند سهمی بسزا در پرکردن اوقات فراغت شهروندان و اهالی داشته باشند. معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه به این موضوع اشاره می‌کند و از برنامه‌های تدارک دیده شده در این زمینه می‌گوید: «این منطقه، مقصد گردشگری شهر تهران است. برای همین در تلاش هستیم تا با همکاری اداره روابط‌عمومی شهرداری منطقه، برنامه گردشگری مجازی را برای خانواده‌ها راه‌اندازی کنیم. این برنامه با هدف آشناسازی شهروندان با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب منطقه ۲۲ اجرا می‌شود. چراکه مسئولان شهری این منطقه باور دارند منطقه ۲۲ به‌عنوان «مقصد گردشگری» باید به شهروندان تهرانی معرفی و آنها با مکان‌ها و نقاط تفریحی این منطقه بیشتر آشنا شوند. همچنین مسیری از پارک جنگلی «لتمال» به بوستان «آبشار» طراحی شده که امکان‌ تردد بین این ۲ مجموعه را محقق کرده است. این مسیر می‌تواند یکی از ظرفیت شاخص برای انجام فعالیت‌های گوناگون فرهنگی تلقی شود. چراکه این محیط از فضای ورزشی مطلوبی برخوردار است و از طرفی هم می‌تواند فضای فرهنگی مناسبی برای اجرای رویدادهای فرهنگی باشد. همچنین توسعه فضاهای ورزشی روباز از دیگر اقدامات اولویت‌دار امسال معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه است. » به گفته ادب، قرار است در هر ناحیه یک فضا برای توسعه فضاهای ورزشی روباز که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار بگیرد، انتخاب و مقدمات راه‌اندازی آن انجام شود. نقطه مهم و اصولی این طرح از بین رفتن محدودیت‌های موجود در مکان‌های ورزشی سربسته است و شهروندان در هر زمانی می‌توانند از امکاناتش استفاده کنند. برپایی جشنواره «شاتوت» نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده این معاونت برای شهروندان حریم منطقه است.

کد خبر 518995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha