معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ با دارا بودن اداره‌های امور فرهنگی، بانوان، رفاه و خدمات اجتماعی، مطالعات و برنامه‌ریزی، مشارکت و آموزش‌های شهروندی، سلامت و ورزش می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی منطقه ایفا کند.

نیازسنجی

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:‌ «محسن فریدی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۹ در این گزارش ضمن اطلاع‌رسانی مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در سال‌جاری درباره دستاوردهای این اداره‌ها در سال گذشته می‌گوید.

  • اداره سلامت / ارائه خدمات سلامت به گروه‌های حساس

«یکی از اقدامات مهم در حوزه سلامت ارتقای خدمت‌رسانی به گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر همچون معلولان، سالمندان، بیماران دیابتی و... است. » فریدی با بیان این موضوع می‌گوید: «با شیوع بیماری کرونا غربالگری‌های مستمر برای این اقشار انجام می‌شود. رفع نیازهای آموزشی، تفریحی، ورزشی و حمایتی معلولان هم از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام خواهد شد. » او در ادامه به دیگر آسیب‌های کرونا اشاره کرده و می‌گوید: «برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتباط مؤثر برای کاهش اختلافات خانوادگی و بهبود شرایط سلامت روان، تاب‌آوری در مواجهه با بحران‌ها، افزایش سطح کمی و کیفی خدمات مشاوره‌ای از جمله اقداماتی است که در این زمینه اجرا می‌شود. »

  • اداره فرهنگی / توجه ویژه به هویت‌های محلی

«توجه ویژه به اماکن تاریخی و مذهبی منطقه با معرفی و برگزاری تورهای گردشگری یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در حوزه فرهنگی اجرا خواهد شد. » معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «اماکنی همچون کاروانسرای سپه پور، یخچال طبیعی، قلعه‌ها، امامزاده‌ها و... جزء هویت این منطقه محسوب می‌شوند که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند. اجرای ویژه‌برنامه‌هایی در مناسبت‌های اسلامی و ایرانی هم موضوع دیگری است که با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد. » «محسن فریدی» در ادامه با تأکید بر شناسایی دقیق مفاخر و مشاهیر منطقه ۱۹ و تکریم آنان می‌گوید: «تقویت شبکه‌های اجتماعی مردم‌نهاد از جمله بسیج و... و برگزاری دوره‌های آموزش قرآنی به‌صورت مجازی با استفاده از ایده‌های کارشناسان و نخبگان فرهنگی منطقه، موضوع دیگری است که در این حوزه اجرایی خواهد شد. »

  • اداره مطالعات و برنامه‌ریزی / نیازسنجی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی

توجه بیشتر به نیازهای فرهنگی شهروندان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در اداره مطالعات و برنامه‌ریزی دنبال می‌شود. معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «شورای سیاستگذاری فرهنگی برای نظرخواهی از شهروندان در محله‌ها فعال شده تا برنامه‌ها براساس نیاز آنها تدارک دیده شود. » «محسن فریدی» به تدوین برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی به‌صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اشاره کرده و می‌گوید: «استخراج، مستندسازی برنامه‌های اجرایی در سال‌های گذشته و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها می‌تواند تأثیر بسزایی در اجرای هرچه بهتر این طرح داشته باشد. »

  • اداره بانوان / توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار

حمایت از بانوان سرپرست خانوار یکی از مهم‌ترین اهداف اداره بانوان در سال‌جاری است که فریدی با اشاره به آن می‌گوید: «برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی اقتصادی بانوان، کارگاه‌های خلاقیت، نمایشگاه و بازارچه‌ها از دست سازه‌هایشان و از جمله فعالیت‌هایی است که برای توانمندسازی این قشر اجرا خواهد شد. این در حالیست که سبدکالا و کارت هدیه هم به‌صورت مستمر بین افراد تحت پوشش توزیع می‌شود. » فریدی از حمایت‌های عاطفی این گروه یاد کرده و می‌گوید: «برگزاری دوره‌های آموزش خانواده، ارائه مشاوره‌های فردی و اجرای برنامه‌های مفرح و سرگرم‌کننده در مجموعه شهربانو هم جزء دیگر برنامه‌هایی است که با رفع محدودیت‌های کرونا اجرا خواهد شد. »

  • اداره رفاه و خدمات اجتماعی  / افزایش گشت فوریت‌های اجتماعی در منطقه

با هدف ساماندهی افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب و متکدی یکی از مهم‌ترین طرح‌های اداره رفاه و خدمات اجتماعی در حال اجراست که فریدی با اشاره به آن می‌گوید: «این طرح به‌صورت مستمر در منطقه اجرا می‌شود. متکدیان شناسایی شده تحویل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران داده شده و افراد بی‌خانمان نیز برای ساماندهی به مددسرای منطقه منتقل می‌شوند. » افتتاح مدرسه استارتاپ، دعوت از بنگاه‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در برابر معضلات و آسیب‌های اجتماعی، همکاری با صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از کسب و کارهای خانگی و اعطای تسهیلات به صاحبان این مشاغل از دیگر اقدامات مهمی است که معاون اجتماعی و فرهنگی از آنها خبر می‌دهد.

  • اداره ورزش / توسعه ورزش و تفریح‌های همگانی

مهم‌ترین هدف اداره ورزش در سال جاری توسعه مسابقات ورزشی همگانی و جشنواره‌های تفریحی است. او می‌گوید: «با شیوع بیماری کووید ۱۹ این طرح به‌صورت مجازی با برگزاری پویش‌های ورزشی اجرا می‌شود که با پایان یافتن این شرایط توسعه ایستگاه‌های تندرستی، تجهیز اماکن ورزشی، برگزاری مسابقات منطقه و فرامنطقه‌ای، برپایی جشنواره و همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی و... در دستورکار قرار می‌گیرد. » فریدی به چهره‌های برجسته ورزشی که در منطقه سکونت دارند اشاره کرده و می‌گوید: «شناسایی و معرفی پیشکسوتان و مدال‌آفرینان در همه رده‌های سنی یکی از طرح‌های مهمی است که امسال اجرایی خواهد شد. »

  • اداره مشارکت و آموزش‌های شهروندی / افزایش مشارکت‌های مجازی

گسترش آموزش‌های مجازی و غیرحضوری موضوعی است که فریدی در بحث مشارکت و آموزش‌های شهروندی به آن تأکید می‌کند.  معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۹ می‌گوید: «در روزهای مبارزه با ویروس کرونا اقداماتی همچون آموزش تکنولوژی‌های روز به شهروندان، افزایش مشارکت اجتماعی گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران و معلولان، تهیه رسانه‌های آموزشی متناسب با نیاز شهروندان، بومی‌سازی محتویات آموزشی تهیه شده توسط سایر ارگان‌ها، تهیه لوح، مقاله و کتاب برای ارائه خدمات آموزشی از راه دور و در پایان بهره‌مندی از نظرات اعضای شورایاری‌های محله‌ها برای تدوین و اجرای هرچه بهتر برنامه‌های فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است. »

  •  دستاوردهای معاونت اجتماعی  و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹  در سال گذشته 
  1.  سال گذشته ۶ هزار و ۷۱۵ عنوان برنامه توسط اداره‌های مختلف این معاونت اجرا شد که در مجموع ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر از برنامه‌های برگزار شده بهره‌مند شدند.  
  2.  کسب مقام چهارم در رقابت نشاط سالمندی از میان هزار و ۷۰۰ تیم 
  3.  مشارکت با معاونت فنی و عمرانی در اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی منطقه و کسب مقام دوم در حوزه مناسب سازی
  4.  ارائه آموزش‌های تخصص فنی و حرفه‌ای به ۴۲ نفر
  5.  ارائه خدمات آموزشی تحصیلی به ۱۶۰ نفر از کودکان مرکز پرتو
  6.  برپایی گشت‌های ضربتی و بهره‌مندی ۲۵۷ نفر
کد خبر 519736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha