در روزهای کرونا بسیاری از برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ به حالت غیرحضوری و آنلاین درآمده است.

غربالگری

هشمهری آنلاین _ زهرا بلندی:  هرچند خبری از برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، همایش‌ها، بازارچه‌های خوداشتغالی و... در محله‌ها نیست اما برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی اجرا می‌شود. اداره‌های مختلف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ با هدف پاسخگویی به نیازهای شهروندان در حال اجرای برنامه‌های جایگزین هستند تا خلأ آن برنامه‌ها را پر کنند. برای آشنایی بیشتر با این برنامه‌ها با «مهدی بصیری» سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۹ هم‌صحبت شده‌ایم.

مهدی بصیری سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه19

اداره سلامت یکی از اداره‌های مهمی است که در روزهای شیوع کرونا با وجود سختی‌های موجود بیکار نمانده است و طرح‌های متنوعی را اجرا می‌کند؛ از برگزاری وبینارهای آموزشی (سمینار آنلاین)، تهیه و تولید محتواهای آموزشی غیرحضوری در فضاهای مجازی گرفته تا شناسایی نقاط پرخطر، پخش فایل‌های صوتی آموزشی در مراکز پر تردد مثل فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، میادین میوه وتره‌بار و... با مشارکت اداره سلامت شهرداری منطقه. سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «طی هماهنگی‌هایی که با انجمن احیا انجام شده، با آغاز هفته اطلاع‌رسانی ایدز قرار است اوایل آذر یک مینی‌بوس در محله‌های پرآسیب منطقه مستقر شود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به غربالگری ایدز بپردازد.»
«مهدی بصیری» در ادامه درباره برنامه‌های مربوط به روز جهانی معلولان می‌گوید: «سرای محله بهمنیار برای استفاده معلولان و سالمندان در روز جهانی معلولان تکمیل و افتتاح می‌شود. توزیع ماسک بین معلولان و سالمندان کمتربرخوردار منطقه هم طرح دیگری است که با مشارکت بسیجیان منطقه اجرا می‌شود.»

 افتتاح ۲ مرکز کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار
اداره امور بانوان یکی دیگر از اداره‌هایی است که بصیری به برنامه‌های مهم آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی برای ارتقای کیفیت و توسعه زیرساخت فرهنگی و اجتماعی بانوان منطقه ۱۹ و ارائه آموزش‌های مجازی آنلاین در قالب کلاس‌های موسیقی، نقاشی، نگهداری از گل‌ها و گیاهان و کلاس‌های ورزشی در گروه‌های مختلف محلی که مرتبط به بانوان است از جمله فعالیت‌های این اداره در روزهای کرونا محسوب می‌شود، این درحالی است که برخی برنامه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهربانوی بوستان ولایت هم‌اکنون در حال برگزاری است.» این مقام مسئول از به‌روزرسانی سامانه بانوان سرپرست خانوار برای راستی‌آزمایی و ثبت وضعیت آنها در سامانه خبر می‌دهد و با اشاره به آغاز هفته جهانی کارآفرینی از ۲۸ آبان می‌گوید: «۲ مرکز مهارت‌آموزی در مجموعه شهربانوی بوستان ولایت افتتاح می‌شود که یکی به تولید ماسک و لوازم بهداشتی و دیگری نیز می‌پردازد و مرکز دوم در حوزه قالیبافی فعال خواهد بود.»

 آغاز طرح صدآفرین در منطقه ۱۹
طرح «صدآفرین» یک طرح جامع تشویقی برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی است که با هدف بالا بردن روحیه و نشاط دانش‌آموزان در دوران دوری آنها از فضای مدرسه، با همکاری اداره آموزش‌های شهروندی و مرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون خلاق اجرا خواهد شد. بصیری با بیان اینکه مرحله اول این طرح در منطقه ۱۹ اجرا می‌شود و در مرحله بعد ۱۰ منطقه دیگر مجری آن خواهند بود، می‌گوید: «براساس این طرح، در مرحله اول بانک اطلاعاتی دانش‌آموزان مقطع دبستان از مدیران مدارس اخذ و در سامانه صدآفرین ثبت می‌شود. باتوجه به امتیازهایی که معلمان برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند کارت‌های امتیاز صدآفرین برای آنها ارسال می‌شود و افزایش تعداد کارت‌ها بهره‌مندی آنها را از جوایز به همراه خواهد داشت.» او به پیام‌های آموزشی و پیشگیری از کرونا که روی این کارت‌ها درج شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکنون در حال اجرای مراحل مقدماتی طرح هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ هفته بعد آن را اجرایی کنیم.»

 باشگاه‌ها تعطیل هستند، ورزش نه!
قهرمانی اخیر آقایان منطقه ۱۹ در مسابقات شوت‌دارت مناطق ۲۲ گانه شهر تهران خبری است که بصیری ضمن اعلام آن درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اداره ورزش می‌گوید: «با تعطیلی و فعالیت محدود مراکز ورزشی در روزهای کرونا نظارت و بازدید مستمر از این مراکز انجام می‌شود. اجرای برنامه‌های ورزشی متنوع در قالب ورزش آنلاین، تهیه کلیپ و انتشار آن در گروه‌های مجازی و برگزاری پویش دوشنبه‌های ورزشی از جمله طرح‌هایی است که با هدف جلوگیری از آسیب‌های کم تحرکی توسط اداره ورزش اجرا می‌شوند.» اجرای طرح شهر فعال و شهر دوستدار با نصب برچسب‌های حاوی متن‌های انگیزشی در ساختمان‌های اداری منطقه اجرا می‌شود که بصیری ضمن اشاره به آنها می‌گوید: «اهدای پیراهن ورزشی به شهروندان ورزشکار در ایستگاه‌های ورزش شهروندی بوستان‌های ولایت، شقایق، شریعتی، یاس، شهید کاظمی، الجواد(ع) و رسالت طرح دیگری است که برای ترغیب شهروندان به ورزش اجرا می‌شود.»

 حمایت از کسب‌وکارهای خرد محلی
اجرای طرح فوریت‌های خدمات اجتماعی یکی از مهم‌ترین طرح‌های اداره امور آسیب‌های اجتماعی در فصل سرد سال است که بصیری با اشاره به آن می‌گوید: «این طرح با مشارکت مددکاران اجتماعی و مأموران نیروی انتظامی اجرا می‌شود که براساس آن کارتن‌خواب‌ها و متکدیانی که بیشتر در نواحی ۳، ۴ و ۵‌ تردد دارند جمع‌آوری و به گرمخانه مهر منطقه ۱۹ تحویل داده می‌شوند.» سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه در ادامه به اجرای طرح کارآفرینی برای حمایت از کسب و کارهای خرد محلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این طرح با مشارکت صندوق کارآفرینی امید اجرا می‌شود که ضمن توانمندسازی شهروندان کسب و کارهای خرد محلی هم حمایت می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ماه آینده به مرحله اجرا برسد.»

 حرکت کاروان شادی در مناسبت‌ها  
تولید برنامه‌های مختلف فرهنگی در قالب پوستر، کپشن، فایل ویدئویی و برگزاری مسابقات مجازی کتابخوایی، نقاشی و... در فضای مجازی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره فرهنگی منطقه است که از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا به اجرا در آمده‌اند. بصیری با بیان این موضوع می‌گوید: «حرکت کاروان شادی با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در محله‌ها یکی دیگر از طرح‌های اداره فرهنگی است که در قالب برگزاری جشن، نورافشانی، سرودخوانی، تواشیح در مناسب‌های مختلف برای ایجاد فضایی شاد بین شهروندان اجرا می‌شود. در روزهای آینده جشن یلدا را در پیش داریم که برای آشنایی با آداب و سنن اقوام منطقه در این زمینه نیز برنامه‌هایی اجرا می‌شود.»

کد خبر 565795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha