هفته گذشته با همه ابهامات درباره نحوه آموزش و برگزاری حضوری یا مجازی کلاس‌ها و نگرانی والدین از حضور فرزندان در این روزهای همه‌گیری کرونا در مدرسه زنگ بازگشایی مدارس و آغازسال تحصیلی جدید نواخته شد.

مدیریت شهری

همشهری آنلاین_محمدرضا محمدی‌تاش: حضور دانش‌آموزان در فضای امن آموزشی و رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای خانواده‌هاست. به همین بهانه سراغ مسئولان آموزش و پرورش و شهرداری منطقه ۱۰ رفتیم و با آنها درباره بازگشایی مدارس گفت‌وگو کردیم.

  • انعقاد تفاهمنامه با آموزش‌وپرورش

تکه دهم پایتخت باسابقه سکونت بیش از یک قرن یکی از مناطق تاریخی و قدیمی تهران محسوب می‌شود. این قدمت بی‌شک با فرسودگی بافت مسکونی گره خورده است. ۵۳‌درصد بافت این منطقه فرسوده است و در دل همین بافت فرسوده مدارس زیادی جای گرفته است. عقد تفاهمنامه حمایت از مدارس در ۳ محور برنامه‌ای، تجهیزاتی و عمرانی میان سرپرست شهرداری و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۰ یکی از اقدامات خدماتی به دانش‌آموزان است. در این روزهای کرونایی سرپرست شهرداری منطقه ۱۰ حفظ سلامتی و ایمنی دانش‌آموزان را مهم‌ترین اولویت منطقه عنوان می‌کند و درباره این تفاهمنامه توضیح می‌دهد: «با توجه به شرایط خاص و بافت فرسوده منطقه، حفظ ایمنی دانش‌آموزان باید در دستور کار قرار گیرد. مدارس غیرمقاوم شناسایی و با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش عملیات نوسازی، بهسازی و تجهیز در آنها انجام می‌شود تا شرایط تحصیل در فضای امن و شاد برای دانش‌آموزان فراهم شود.»
«مجید رباطی» همچنین در ادامه به ضرورت آماده‌باش و مشارکت همه‌جانبه تمامی ‌دستگاه‌های اجرایی منطقه ۱۰ برای مقابله با «کووید ۱۹» در مدارس و حفظ سلامتی دانش‌آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای گذر از این روزهای سخت و حساس برای حفظ ایمنی و بهداشت مدارس و مراکز آموزشی یک کارگروه ویژه تشکیل می‌دهیم تا با همفکری و تبادل نظر همه اعضای اجرایی منطقه برنامه‌ریزی منسجمی‌ برای افزایش آگاهی و اطلاعات دانش‌آموزان و اولیای خانه و مدرسه نسبت به بیماری «کووید ۱۹» و راه‌های مقابله با آن و حفظ سلامتی انجام شود.»

مجید رباطی/ سرپرست شهرداری منطقه ۱۰
  • ضدعفونی و آماده‌سازی مدارس

نظافت و ضدعفونی مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اولیای مدارس و فراهم کردن شرایط بهداشتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین برای حضور فرزندان در مدرسه است. در این‌باره معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تکه دهم پایتخت از آماده‌سازی ۱۲۹ مدرسه منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «بازگشایی مدارس در زمان شیوع «کووید ۱۹» باعث شد تا به حفظ ایمنی و بهداشت مدارس توجه ویژه داشته باشیم. از ابتدای شهریورماه طرح ویروس‌زدایی و ضدعفونی مدارس منطقه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت و در تمامی ‌مدارس نواحی سه‌گانه اجرا شد تا با آغاز سال تحصیلی کادر مدارس، دانش‌آموزان و خانواده برای حضور در مدارس آرامش خاطر داشته باشند.»
به گفته «محمد باصری سعدی» در این طرح ورودی‌ها، محوطه، کلاس‌ها، راهرو و سرویس‌های بهداشتی ضدعفونی و پاکسازی شدند. همچنین در ادامه آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید اقداماتی مانند بازپیرایی و رنگ‌آمیزی مدارس، بهسازی خط‌کشی حیاط مدارس و احیای فضای سبز محوطه داخلی و بیرونی هم انجام شد.

محمد باصری سعدی/معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰
  • تسهیلات ترافیکی ویژه دانش‌آموزان

ارائه خدمات ترافیکی و فراهم کردن فضایی ایمن برای‌ تردد دانش‌آموزان و کاهش تصادفات به‌ویژه در این روزهای کرونایی یکی دیگر از اقدامات مهم شهرداری پازل دهم پایتخت با هدف ایجاد آرامش روانی میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به مناسبت بازگشایی مدارس است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۰ درباره این اقدامات توضیح می‌دهد: «از ابتدای سال جاری تاکنون علاوه بر خط‌کشی مسیر عابرپیاده مقابل مدارس، همسطح‌سازی تقاطع‌های اطراف مدارس و رفع نقص و کنترل چراغ‌های راهنمایی، ایمن‌سازی و جداسازی پیاده‌رو از سواره‌رو با نصب تجهیزات ایمنی در محدوده مدارس و مهدکودک‌ها انجام شده است.»
نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاکسی و اتوبوس از دیگر اقدامات مهمی ‌است که «منصور هنرور» بر آن تأکید دارد و اضافه می‌کند: «هماهنگی با تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای سرویس‌دهی منظم، آغاز به کار سرویس مدارس در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گشت، نظارت و کنترل ویژه اطراف مدارس، رفع نقص در تجهیزات کنترل ترافیک و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، هماهنگی با پلیس راهور برای نظارت و کنترل و رفع گره‌های ترافیکی از دیگر اقدامات برای آماده‌سازی مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید است. همچنین برای امنیت خاطر بیشتر شهروندان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا عملیات شست‌وشو و خط‌کشی گذرگاه عابرپیاده مقابل همه مدارس اجرا شد.»

منصور هنرور/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه 10
  • بهسازی عمرانی مدارس

همزمان با بازگشایی مدارس یکسری اقدامات بهسازی عمرانی در مدارس منطقه ۱۰ اجرا شده است که معاون پشتیبانی آموزش و پرورش منطقه در این‌باره توضیح می‌دهد: «مدارس منطقه ۱۰ با وجود اینکه در محدوده مرکزی شهر واقع شده‌اند، اما جزء محروم‌ترین مدارس پایتخت هستند. قدمت بسیاری از مدارس بیش از ۸۰ سال است. بخشی از مدارس در واقع خانه‌مدرسه هستند و استاندارد مدرسه‌سازی ندارند. مدارس شیروانی هم داریم که سقف آنها با تیرچه بلوک چوبی حفظ شده است. حتی تعمیر بعضی از مدارس مقرون به صرفه نیست و نیازمند نوسازی و بازآفرینی‌اند.»
به گفته «نورعلی پیشدادی» بخش از مدارس با کمک و همراهی مجمع خیّران مدرسه‌ساز نوسازی شده است. در سال تحصیلی جدید مدارس گل‌نراقی، حضرت زهرا(س) و ملکه‌ هاشمی‌ شریف‌آباد افتتاح شده است. یکسری از مدارس از طریق کمک‌های مردمی ‌و به‌صورت مشارکتی بهسازی شدند و بخشی که احتیاج به تعمیرات جزئی داشتند در قالب کارگروه پروژه مهر از طریق کمک‌های اداره آموزش و پرورش بهسازی و تجهیز شدند. برای مثال مدرسه «شهید شمس‌آبادی» پلکانی تند و غیرایمن داشت که تعمیر شد و بخشی از هزینه‌های آن را اولیا تأمین کردند. قرار است در پشت‌بام مدرسه «کمیل» در بوستان تهرانی با همکاری شهرداری برای پیشگیری از سرقت سیم خاردار نصب شود. همچنین از سال گذشته تاکنون عملیات آسفالت در ۱۰ مدرسه و ایزوگام در ۱۲ مدرسه از سوی شهرداری اجرا شده است.
توجه به بهداشت مدارس به‌ویژه در این روزهای همه‌گیری کرونا در صورت حضور دانش‌آموزان در مدارس از دیگر موارد مهمی ‌است که معاون پشتیبانی آموزش و پرورش منطقه ۱۰ بر آن تأکید دارد و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما بهداشت در سرویس‌های بهداشتی، بوفه و آبخوری مدارس است. امسال با توجه به شیوع بیماری «کووید ۱۹» این موضوع بیشتر مورد توجه آموزش و پرورش است و یکی از اولویت‌های‌ کاری ما این است که وزارت بهداشت سلامت این بخش‌های مهم مدارس را تأیید کند.»

نورعلی پیشدادی/ معاون پشتیبانی آموزش و پرورش منطقه 10

کد خبر 548428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha