شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی مدارس از ماه مارس (اسفند) شد اما با شروع فضل پاییز و اتخاذ تدابیر بهداشتی مختلف، مدارس کشورهای مختلف بازگشایی شدند.

بازگشايي مدارس

به گزارش همشهری‌آنلاین، ثمره حضور دانش‌آموزان در مدرسه، چیزی بیش از یادگیری دروس مصوب است؛ بازی و تعامل با همسالان علاوه بر بهبودبخشی مهارت‌های اجتماعی، به دانش‌آموزان هدف‌مندی و تلاش را نیز می‌آموزد.

بازگشایی دوباره مدارس پس از ۶ ماه قرنطینه و آموزش مجازی، گامی به سوی عادی سازی شرایط غیرطبیعی زندگی بشر است؛ در جهانی تغییر یافته که ویروس کرونا تاکنون جان حدود ۹۰۰ هزار نفر را گرفته و بیش از ۲۷ میلیون نفر را آلوده کرده کشورها بازگشت به شرایط عادی را که با شیوع بیماری کووید-۱۹ ویران شده بود، ضروری می‌دانند.

در اکثر کشورها ساعت حضور پایه‌های مختلف در مدرسه برای کاهش تراکم جمعیت ورودی متفاوت برنامه‌ریزی شد و برنامه‌های جمعی مانند سرود، موسیقی و برخی آموزش‌های بهداشتی مرتبط با سن به صورت موقت متوقف شد.

ضدعفونی کلاس‌های درسی

تلگراف نوشت: بنابر تصمیم مسئولان دولت انگلیس، دانش‌آموزان در گروه‌های مشخصی دسته‌بندی می‌شوند؛ این روش خطر انتقال را کاهش می‌دهد و اگر دانش‌آموزی به کووید-۱۹ مبتلا شود، تعداد دانش‌آموزانی که نیاز به قرنطینه دارند نیز محدود می‌شوند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بعد از ۶ ماه قرنطینه، رفتارهای غیرطبیعی و جامعه‌گریزی کودکان افزایش یافته است؛ بنابراین به مدارس توصیه شد که تلاش مضاعفی برای بازگرداندن کودکان به زندگی تحصیلی داشته باشند. 

به گزارش ایوینینگ پست، وزیر آموزش و پرورش انگلیس گفته «عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه منجر به از دست دادن چیزی بیش از آموزش دروس خواهد شد، آنها برخی فرصت‌های آتی خود را از دست خواهند داد.» البته همین توجیه را آموزش و پرورش ایران هم برای بازگشایی مدارس آورده است.

همین تاکید بود که دولت را به بازگشایی تمام‌وقت مدارس واداشت. مدارس در انگلستان مطابق برنامه هرساله در ماه سپتامبر، شهریور، باز شدند و بر اساس آیین‌نامه‌هایی که از پیش در اختیار مدارس و والدین قرار گرفته بود شروع به کار کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مدارس در آمریکا مانند بسیاری دیگر از قوانین به صورت ایالتی خواهد بود؛‌ تنها ۵ ایالت با بازگشایی پاره‌وقت یا تمام‌وقت مدارس موافقت کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از ایالت‌ها تصمیم بازگشایی را به عهده مدارس و مناطق مربوط گذاشتند و اکثرا به آموزش از راه دور روی آورده‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی از بازگشایی مدارس در شهر ووهان چین، مرکز اصلی بیماری کرونا، خبر داد: «بیش از ۲۸۰۰ مدرسه ابتدایی و متوسطه با نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز، ضمن رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی و سنجش تب بازگشایی شد.»

تنها استثنا منطقه سین کیانگ در غرب چین است، جایی که هنوز چندین شهر آن در قرنطینه هستند.

در بلژیک نیز، کودکان بالای ۵ سال به مدرسه بازگشتند. فقط کسانی که در گروه‌های پرخطر بودند مجاز به ماندن در خانه هستند. کودکانی که از تعطیلات در مناطق بحرانی بازگشتند به مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی خواهند بود و البته استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان بزرگتر الزامی است.

بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز فرانسوی نیز در کلاس‌های درس حاضر شدند. با توجه به اینکه این کشور شاهد افزایش موارد ابتلاست، وزیر آموزش و پرورش فرانسه گفت در صورت بدتر شدن شرایط کلاس‌های درس دوباره تعطیل می‌شوند. در فرانسه دانش آموزان بالای ۱۱ سال و همه معلمان ملزم به استفاده از ماسک و رعایتفاصله اجتماعی هستند.

در روسیه، که بیش از یک میلیون مورد ابتلا ثبت شده، مدارس با احتیاط کمی افتتاح شد و معلمان و کودکان ملزم به ماسک زدن نبودند.

دانش آموزان اسپانیایی نیز علی‌رغم وضعیت بحرانی این کشور به مدرسه بازگشتند. کودکان بالای ۵ سال باید ماسک بزنند. از آنجا که مدارس این کشور توسط ادارات منطقه ای اسپانیا اداره می‌شوند در نحوه بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه تفاوت‌هایی در مناطق مختلف وجود دارد و بعضی مدارس در آستانه بازگشایی برنامه‌های مدرسه خود را تغییر دادند.

تایمز آو عمان نوشت در این کشور مدارس با توجه به جمعیت زیاد محصلان، به صورت شیفتی به تعداد حداکثر ۱۶ دانش‌آموز در هر نوبت، صبح و عصر، آموزش می‌دهند تا علاوه‌ بر رعایت فاصله اجتماعی و حفظ سلامت آن‌ها، برنامه‌های آموزشی نیز اجرا شوند.

دروس مهم مانند ریاضیات و ادبیات به صورت حضوری و سایر دروس به صورت مجازی تدریس خواهد شد.

دانش‌آموزان از بازگشت به مدرسه خوشحال، هیجان‌زده در عین حال، محتاط هستند.

مهری قنبرزاده

کد خبر 546288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیه US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 0
    بله مدارس ایران چطور رعایت می کنن؟