دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

تابستان و زمان تفریح و رهایی از گرما فرارسید ولی انگار ویروس کرونا قصد دارد این فصل را نیز همانند بهار در خموشی نگه دارد و قدرت درک و لذت را از مردم بگیرد.

تفریح

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، اوقات فراغت تابستانه همواره بهترین فرصت و زمان برای مسافرت‌ها، تفریح‌های گروهی و حضور در کلاس‌های ورزشی، هنری و کسب مهارت‌های لازم است درحالی‌که با شیوع ویروس کرونا از اواخر فصل زمستان به‌نوعی تمامی برنامه‌های تفریحی و گروهی مردم دستخوش نگرانی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری شد.

از سویی در آستانه فصل تابستان، بسیاری از دستگاه‌های متولی اوقات فراغت همانند آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تاکنون برنامه خاصی برای فراغت تابستانه نوجوانان و جوانان ارائه نکرده‌اند و به‌نوعی بسیار درگیر موضوع کرونا هستند.

بنا به گفته مسئول یکی از نهادهای متولی اوقات فراغت در اصفهان، شرایط لازم برای برپایی کلاس‌های اوقات فراغت با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به لحاظ فضا و امکانات وجود ندارد.

وی که حاضر به ذکر نامش نبود، افزود: بر این اساس هنوز دستگاه‌های مسئول در این امر نتوانستند تصمیم‌گیری لازمی برای برنامه‌های اوقات فراغت نوجوانان و جوانان داشته باشند.

این مسئول اضافه کرد: از سویی بازگشایی و به روال عادی برگشتن کسب‌وکار و مشاغل مختلف و به‌نوعی پرخطر باوجود رفع نشدن این بیماری، تهدیدی برای بازگشت موج جدید این بیماری است که این امر می‌طلبد که در حوزه فراغت تابستانه نوجوانان و جوانان قدری با تأمل وارد عمل شد.

بر این اساس بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که به دلیل شرایط ناسالم جامعه به لحاظ بهداشتی، فرزندانشان را به‌جای اصرار برای کلاس‌های حضوری به استفاده از فضای مجازی وادارند.

مادر یک نوجوان ۱۳ ساله در این زمینه گفت: امسال بچه‌ها علاوه بر اینکه دوران تحصیل خود را به‌صورت عادی و همانند سال‌های قبل نگذراندند برای اوقات فراغت تابستانه نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت مواجه شدند.

آزاده کرمی افزود: بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط از دو جنبه نگران هستند یکی از حضور فرزندانشان در محیط‌های عمومی برای تفریح و فعالیت‌های ورزشی و هنری و دیگری برای حضور در منزل و استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که علاوه بر سلامت جسمانی برای روح و روان آن‌ها نیز مضر است.

وی ادامه داد: درهرصورت نبود امکان فراغت تابستانی ایمن شرایط را برای خانواده‌ها و به‌ویژه نوجوانان و جوانان بسیار سخت می‌کند.

به گفته کرمی بهتر است که متولیان حوزه اوقات فراغت در شرایطی که چاره‌ای جز استفاده از فضای مجازی نیست از این فرصت برای ارائه آموزش‌های هنری و فرهنگی و تا حدودی ورزشی به دانش آموزان بپردازند.

پدر یک نوجوان ۱۵ ساله نیز دراین‌ارتباط گفت: با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع بیماری کرونا در فصل تابستان باید برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی‌های مناسب همراه با رعایت موارد بهداشتی و ایمنی انجام شود.

علی صبوری افزود: به‌هرحال بنا به تأکید مسئولان که باید با کرونا زندگی کنیم و آن را برای مدت طولانی در کنار خود بپذیریم باید متولیان امر نوجوانان و جوانان نیز برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خود را متناسب با این شرایط برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل کانون پرورشی کودکان و نوجوانان اصفهان در این راستا با تأکید بر اهمیت برنامه‌های اوقات فراغت در رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان گفت: بر این اساس به دنبال هم‌افزایی و جلوگیری از فعالیت‌های موازی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های موجود بین کانون و آموزش‌وپرورش هستیم.

محمد قلمکاریان با اشاره به آغاز فعالیت مراکز کانون پرورش فکری از روز ۶ خرداد با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: همچنان آموزش‌های مجازی در کنار برنامه‌های حضوری ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌هایی ازجمله اعزام نمایشگاه سیار کانون پرورش فکری با محوریت کتاب در کانون‌های فرهنگی تربیتی و مدارس، استفاده از مربیان مشترک در فضای دو کانون و بهره‌مندی اعضای کانون‌های فرهنگی تربیتی و دانش آموزان از طرح مکاتبه ادبی کانون پرورش فکری و همکاری در اجرای ویژه‌برنامه‌های اوقات فراغت تابستان در دستور کار قرارگرفته است.

قلمکاریان افزود: در این راستا باید از ظرفیت افراد جهادگر و داوطلب برای اجرای برنامه‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق روستایی بهره برد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان در ادامه به دیگر طرح‌هایی که از تابستان قرار است به‌صورت ویژه در مراکز کانون اجرا و پیگیری شوند گفت: طرح تربیت نخبگان فرهنگی و هنری در حوزه کودکان و نوجوانان باهدف شناسایی کودکان و نوجوانان نخبه و ایجاد فضایی به‌صورت ویژه برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و همچنین اجرای طرح تربیت مربیان فرهنگی، هنری و ادبی نیز ازجمله طرح‌هایی هستند که باید در تمامی مراکز به‌صورت جدی و قوی پیگیری و اجرا شود.

وی بیان کرد: سبک زندگی، برخورد اجتماعی، عاطفی، روش برخورد با مردم، تلاش در رشد و شکوفایی جامعه، رونق بخشیدن به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مسائلی است که در برنامه‌ریزی اوقات و فراغت کودکان و نوجوانان باید به‌طورجدی لحاظ شود، اوقات فراغت دانش‌آموزان نباید باکلاس‌های مختلف، گوناگون و بدون خروجی مفید پر شود بلکه باید شرایطی برای کسب تجارب تربیتی، اجتماعی و اخلاقی صحیح برای فرزندان فراهم کرد.

کد خبر 517134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha