گروه سیاسی: سفیر چین در سازمان ملل ضمن هشدار به آمریکا و سایر کشورهای غربی در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گزارش محمد البرادعی را که بر همکاری مثبت و سازنده تهران با آژانس تاکید کرد، واقعگرایانه و منصفانه توصیف کرد.

وانگ گوانگیا که با خبرگزاری آسوشیتدپرس سخن می‌گفت و مهر خبر آن‌را منتشر کرد، در واکنش به اظهارات هفته گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه پکن از عملکرد شورای امنیت در قبال ایران جلوگیری می‌کند، گفت: آمریکا نباید فراموش کند که دو قطعنامه قبلی شورای امنیت با هدف تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده است.

وی همچنین تصریح کرد: تاکنون دو قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت صادر شده و ما باید برای صحبت درباره تحریم‌های بیشتر احتیاط کنیم، به‌ویژه آنکه چین و کشورهای دیگر از همان ابتدا تصریح کردند که تحریم نباید به زندگی روزانه مردم ایران لطمه بزند.

گوانگیا در ادامه با رد برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه پکن با انصراف از شرکت در نشست 1+5 سبب به تعویق افتادن آن شده است، گفت: پکن پیش‌تر خواستار به تعویق افتادن این نشست شده بود، چون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه که قرار بود در نشست شرکت کند، به تازگی به‌عنوان سفیر در هند منصوب شده و زمانی 2‌هفته‌ای برای انتصاب رسمی جانشین وی لازم است.

وی خاطرنشان کرد که کشورش آماده است در مذاکرات گروه 1+5 در اوایل ماه دسامبر شرکت کند.

موضع وزارت خارجه چین

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تأکید بر وجود فرصت برای مذاکره با ایران از تأیید شرکت پکن در نشست بعدی 1+5 خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، لیو جیان چائو همچنین گزارش البرادعی را عینی و تخصصی خواند و گفت: ما این گزارش را به دقت مورد بررسی قرار دادیم و چین از تلاش‌های البرادعی برای حل مسئله هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند.

اعتراف نشریات غربی

روزنامه واشنگتن‌پست هم با تأکید بر اینکه از همان ابتدا، همه مذاکرات بین ایران و تروئیکای اتحادیه اروپا زیر سایه عراق قرار گرفته است، تصریح کرد که احتمالا تلاش‌ها برای افزایش تحریم‌‌های ایران شکست خواهد خورد.

این روزنامه آمریکایی افزود: سخن‌گفتن از اقدام نظامی هم، فقط مطمئن‌ترین راه برای فروش روزنامه‌ها در اروپاست.روزنامه گاردین هم در تحلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واشنگتن و لندن، زرادخانه‌های هسته‌ای خود را برخلاف قوانینNPT حفظ کرده‌اند و هیچ اقدامی بر ضد رژیم اسرائیل که سلاح‌های هسته‌ای آن تهدیدی برای خاورمیانه است، انجام نمی‌دهند، بنابراین این کشورها در جایگاهی نیستند که بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.

در آستانه نشست شورای حکام

اما در شرایطی که فردا نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار می‌کند و یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست، موضوع گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و کاندولیزا رایس، همتای آمریکایی وی درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران مذاکره کردند.

کد خبر 37154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز