همشهری آنلاین: حزب کمونیست چین از مواضع هسته‌ای ایران حمایت کرد.

دوان خویی تی آن مدیر کل غرب آسیای وزارت امور بین‌الملل حزب کمونیست چین که در خصوص موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران با مهر گفتگو می کرد، اظهار داشت: ایران حق دارد به صورت مسالمت آمیز از انرژی هسته ای استفاده کند.

وی افزود: مناسبات جهان امروز ناعادلانه است و برخی قدرت های زورگو در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می کنند و کشورهای در حال توسعه باید در برابر این قدرت ها به همگرایی بیاندیشند و راهکارهای مناسبی برای هماهنگی بیشتر بیابند.

این فعال سیاسی چینی و کارشناس مسائل ایران گفت که کشورش از مواضع هسته ای ایران حمایت می کند و با اقدامات  قدرت هایی که از طریق تهدید به تحریم و عملیات نظامی تلاش می کنند این کشور را از حق مسلم خود محروم کنند، مخالف است.

دوان خویی تی آن با بیان این که حزب کمونیست چین از طریق تعامل با خانه احزاب ایران و احزابی چون موتلفه اسلامی و مشارکت و کارگزاران و حزب کار اسلامی با مواضع ایران آشنا می شود، از علاقمندی دولت متبوعش به گسترش روابط با ایران سخن گفت.

او خاطر نشان کرد که وزیر خارجه چین در دیدار با دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان ، سیاست های مشترک و همچنین تعامل بیشتر دو کشور را مورد بررسی قرار داده اند.

مدیر کل غرب آسیای وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین در ادامه، گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرد.

دوان خویی تی آن گفت: البرادعی در گزارش خود تاکید کرده که شواهدی مبنی بر انحراف در برنامه های هسته ای ایران پیدا نشده و یافته های آژانس با پاسخ های ایران در زمینه سانتریفیوژهای P1 و P2 مطابقت دارد.

او در عین حال با اشاره به دیدگاه سنتی چینی ها درباره پاسداشت صلح و همدلی در میان انسان ها، از مسئولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی خواست که با در پیش گرفتن سیاست تنش زدایی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تعامل سازنده با جهان دستیابی به حقوق خود را پیگیری کنند و به رهبران کشورهای آسیایی نیز توصیه کرد ایران را در این مسیر یاری دهند.

خبرنگار مهر از این فعال سیاسی چینی و کارشناس مسائل آسیا درباره رای چین به قطعنامه شورای امنیت سئوال کرد و تی آن پاسخ داد: در عرصه سیاست به ویژه در حوزه روابط بین الملل نباید مسائل را ساده انگاشت، بلکه حوادث باید در ظرف خود مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی افزود: اگر پیش نویس اولیه قطعنامه های شورای امنیت بررسی شوند، مشخص می شود با آنچه که در این شورا تصویب گردید، تفاوت بسیاری داشت و چین همواره تلاش کرد در این قطعنامه ها از کلمات تند پرهیز و از عباراتی استفاده شود که برای ایران قابل تحمل باشد.

مدیر کل غرب آسیای وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین در زمینه سیاست آتی آمریکا در قبال دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز توضیح داد: آمریکا همواره تلاش کرده قطعنامه سوم شورا برای تحریم ایران تصویب شود اما در حال حاضر وضعیت ایران بهتر شده و شرایط برای صدور قطعنامه جدید تقریبا مناسب نیست.

تی آن این نکته را متذکر شد که چینی ها در کنار روس ها تلاش های موثری در جهت نا کامی سران کاخ سفید در دستیابی به اهداف خود علیه ایران انجام دادند و اجازه ندادند آمریکایی ها زمینه اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی را هموار سازند.

او در عین حال خاطر نشان کرد: هدف آمریکایی ها از فشار به ایران سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است و فناوری هسته ای را بهانه قرار داده اند و چنانچه این پرونده پایان یابد، مسیر دیگری را برای دخالت در امور داخلی این کشور می پیمایند.

این فعال سیاسی چینی آشنا با مسائل ایران به ذکر نمونه ای در این زمینه پرداخت و یادآور شد: دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که کشورش هسته ای شدن ایران را تحمل نمی کند اما اگر ایران کشوری دموکراتیک و هماهنگ با آنها باشد، با وجود سلاح اتمی در این کشور مخالفتی نخواهند داشت.

مدیر کل غرب آسیای وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین در بخش دیگری از گفتگوی خود با مهر در خصوص مسئله فلسطین و کنفرانس هایی که برای استقرار در این سرزمین برگزار می شود، اظهار داشت: چین از مبارزات فلسطینی ها برای آزادی سرزمین های اشغال شده خود، حمایت می کند.

وی ادامه داد: چین با اسرائیل روابط سیاسی دارد اما دولت و حزب کمونیست قاطعانه خواستار خروج اسرائیلی ها از مناطق اشغالی متعلق به فلسطینی ها هستند و معتقدند که بین دفاع مشروع از سرزمین و تروریسم تفاوت وجود دارد.

تی آن اضافه کرد: هرگز نمی توان تروریسم و دفاع را به یک مفهوم دانست ولی در دنیای امروز، برخی رسانه های غربی درباره تحولات فلسطین اخبار غیر واقعی منتشر می کنند که مورد پسند هیچ انسان آگاه و منصفی نیست.

از این کارشناس مسائل آسیایی درباره راه های پایان یافتن مسئله فلسطین سئوال شد و او پاسخ داد: جنگ یک فاجعه ضد انسانی است و به نفع هیچکس نیست و باید از مسیر مذاکره بین طرفین بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد، به غائله فلسطین پایان داد.

تی آن در عین حال پیشنهاد دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در خصوص برگزاری رفراندوم با حضور همه فلسطینی ها برای تعیین دولتی فلسطینی را روشی قابل تامل در جهت دستیابی به صلح پایدار در فلسطین دانست.

عضو ارشد حزب کمونیست چین تاکید کرد: امور فلسطین مربوط به همه فلسطینی ها می شود و کسانی که مدعی دموکراسی هستند، باید حماس که منتخب فلسطینی هاست به رسمیت بشناسند و به رای مردم احترام بگذارند.

او در ادامه از این که آمریکایی ها حماس را یک سازمان تروریستی معرفی می کنند و اجازه نمی دهند این دولت منتخب به وظایف قانونی خود عمل کند، ابراز تاسف کرد و متذکر شد چین بر خلاف نظر آمریکا به جایگاه حماس نگاه می کند.

دو ان خویی تی آن در پایان اظهار داشت: مردم دنیا به همان اندازه که با تروریسم و خشونت مخالفند، با برداشت سطحی از تروریسم و متهم کردن دیگران به تروریست مخالفند و به همین علت، ادعای آمریکا در خصوص تروریست بودن سپاه پاسداران ایران خلاف منشور ملل متحد است.

کد خبر 37416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز