آوا زمانی: بدن انسان برای این‌که بتواند به فعالیت ادامه دهد، نیاز به خواب دارد. این یک واقعیت است و در آن شکی نیست. اما منظور از خواب، خواب کامل و مفیدی‌ است که باعث بهبود عملکرد مغز و سایر اندام‌های بدن می‌شود.

دانشمندان سال‌هاست که روی موضوع خواب و نقش آن در زندگی، تحقیق می‌کنند. در این‌جا به برخی از نتایج این تحقیق‌ها اشاره شده است.

  • کم‌خوابی باعث می‌شود عملکرد سیستم عصبی بدن با اخلال مواجه شود. این موضوع نه تنها روی حافظه اثر می‌گذارد، بلکه باعث اختلال در یادگیریa هم می‌شود.
  • ترشح هورمون رشد در خواب بیش‌تر است و هرگونه اختلال در خواب، باعث به هم خوردن نظم این هورمون و در نهایت اختلال رشد بدن می‌شود. به همین دلیل است که در سن رشد، خوابیدن کافی بسیار مهم است.
  • احتمال آسیب‌زدن به بدن با کاهش خواب رابطه‌ی مستقیم دارد. ورزشکارانی که کم‌تر از هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند 1/7برابر بیش‌تر در معرض آسیب مثل زمین خوردن یا افتادن هستند.
  • کم‌خوابی تأثیري مستقیم روی مغز دارد و به مرور باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. با کاهش قدرت دفاعی بدن، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها بیش‌تر می‌شود.
  • تصمیم‌گیری، نشان‌دادن واکنش و بهره‌گیری از قوه‌ی تشخیص برای افرادی که کم‌تر از هفت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، دشوارتر است.
  • اختلال در خوابیدن، باعث بی‌نظم‌شدن هورمون‌ها می‌شود که به دنبال آن بیماری‌هایی مثل چاقی بروز خواهد کرد.
  • بداخلاقی، اختلال در تکلم و حواس‌پرتی، از مهم‌ترین عوارض کم‌خوابی هستند که باعث بر هم خوردن ریتم زندگی آدم‌ها، به ویژه افرادی مي‌شود که در حال یادگیری هستند.
  • گفته می‌شود در افرادی که با نور خورشید بیدار می‌شوند، احتمال ابتلا به بیماری افسردگی کم‌تر از افرادی‌ است که چند ساعت پس از طلوع خورشید بیدار می‌شوند. ملاتونین، هورمونی است که به تنظیم خواب در بدن کمک می‌کند و تا حد زیادی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد.
کد خبر 354655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =